آتش به جان مراتع تالاب هامون افتاد

به گزارش نقد و بررسی سینما، 10 هکتار از مراتع تالاب بین المللی هامون در استان سیستان و بلوچستان بر اثر عامل انسانی در آتش سوخت.

آتش به جان مراتع تالاب هامون افتاد

به گزارش نقد و بررسی سینما به نقل از ایرنا، این آتش سوزی که در جهت جاده زابل - نهبندان، کنار گوره آقاجان منطقه نیزار نخعی پس از چندین ساعت کوشش نیروهای آتش نشانی و محیط زیست خاموش شد. تالاب یا دریاچه بین المللی هامون سومین دریاچه عظیم ایران پس از دریاچه های خزر و ارومیه و هفتمین تالاب بین المللی دنیا و یکی از ذخیره گاه های زیست کره در ایران واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان است.

این تالاب از سه دریاچه کوچک به نام های هامون پوزک، هامون سابوری و هامون هیرمند تشکیل شده که در زمان فراوانی آب به هم می پیوندند و دریاچه مشترک هامون بین افغانستان و ایران را تشکیل می دهند. وسعت تالاب هامون در زمان پرآبی 5660 کیلومتر مربع است. حیات دریاچه هامون وابسته به رودخانه هیرمند است و این وابستگی باعث شده هر گونه نوسان در میزان آب، مشکلاتی را برای کل سیستم به وجود آورد.

وحید پورمردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان از شهروندان درخواست کرد: باتوجه به خشک شدن تالاب بین المللی هامون و مستعد بودن مراتع برای آتش سوزی از روشن کردن آتش در نزدیکی مراتع خشک شده خودداری نمایند.

تالاب هامون در چهارمین کنگره دنیای ذخیره گاه های زیست کره که روزهای پایانی 1394 در لیما پایتخت پرو برگزار گردید از سوی سازمان یونسکو به عنوان ذخیره گاه زیست کره ثبت شد که بدین ترتیب تعداد ذخیره گاه های زیست کره در ایران به 12 مورد افزایش یافته است.

منبع: همشهری آنلاین

به "آتش به جان مراتع تالاب هامون افتاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش به جان مراتع تالاب هامون افتاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید