اجرای 100 درصدی پروژه نسخه نویسی الکترونیکی در استان مرکزی

به گزارش نقد و بررسی سینما، خبرنگاران/مرکزی مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی از اجرایی شدن 100 درصدی پروژه نسخه نویسی الکترونیکی در استان اطلاع داد.

اجرای 100 درصدی پروژه نسخه نویسی الکترونیکی در استان مرکزی

به گزارش نقد و بررسی سینما، به نقل از روابط عمومی اداره کل بیمه سلامت استان مرکزی، محمدرضا جیریایی اظهار کرد: پیگیری های ستاد مرکزی و جلسات متعدد در این خصوص نشان از اهمیت پروژه نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی در کشور دارد.

وی توضیح داد: با توجه به جمعیت بیمه شده استان که بیش از 618 هزار نفر هستند و در قالب صندوق های روستائیان، کارکنان دولت، سلامت همگانی و ایرانیان و صندوق سایر اقشار، خدمات بیمه ای خود را به وسیله 636 موسسه درمانی در استان دریافت می نمایند.

جیریایی گفت: طرح نسخه نویسی در ابتدا در سه شهرستان استان اجرایی شد و سال گذشته اجرای پروژه به طور جد در استان کلید خورد که خوشبختانه امروز شاهد اجرایی شدن این طرح ملی به صورت 100 درصدی در استان خواهیم بود.

وی ادامه داد: در این مدت بیش از 25جلسه گروهی، 26جلسه فردی و 237 بار حضور در محل کار موسسات تشخیصی درمانی صورت پذیرفته است که جمعا بیش از یک هزار و 100 نفر ساعت آموزش در این راستا اجرا شده است که با توجه به شرایط بیماری منحوس کرونا کار بسیار سخت و دشواری است ولی به خوبی اجرا شده است.

جیریایی اعلام کرد: از مجموع نفر ساعات آموزشی، 400 نفر ساعت پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص، 350 نفر ساعت دارو خانه ها، 150نفر ساعت بیمارستان ها، 150 نفر ساعت مراکز تصویربرداری و آزمایشگاه ها و 150 نفر ساعت نیز در سایر بخش های مختلف، آموزش ارائه شده است.

وی اعلام کرد: این پروژه در بخش پزشکان 100 درصد، دارو خانه ها 100 درصد، مراکز تصویربرداری و ازمایشگاه ها 100 درصد، پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص 100 درصد و در بیمارستان های طرف قرارداد استان 72 درصد شاهد اجرایی شدن آن هستیم.

مدیرکل بیمه سلامت استان با اشاره به اینکه از مجموع 30 میلیارد تومان هزینه پرداختی به موسسات تشخیصی درمانی در سال گذشته، رقمی بیش از 20 میلیارد تومان در قالب پرداختی بابت نسخه نویسی الکترونیکی سرپایی موسسات بوده است و مابقی مربوط به نسخه نویسی کاغذی یا دستی است.

جیریایی با بیان اینکه طرح نسخه نویسی الکترونیکی طرح بسیار جامع و خوبی است که ضمن مزایایی بسیار خوبی که دارد، مسائل و چالش های نیز در آن دیده شده است، گفت: از جمله این مسائل و چالش ها در ابهام ماندن نحوه همکاری بعضی بیمه های تکمیلی در اجرای طرح، نبود الزام اجرایی از طرف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، نظام پزشکی و حتی ستاد مرکزی جهت همکاری بعضی پزشکان و موسسات در اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی، سرعت کار با erx با تعداد مراجعین بخش دولتی تناسب ندارد، نبود زیرساخت های لازم نرم افزاری اجرایی طرح در مراکز درمانگاه ها و بیمارستان های خصوصی، عدم اتصال سامانه های بیمارستانی به سازمان های بیمه گر و در نهایت عدم راه اندازی سیستم ارجاع الکترونیکی در صندوق روستائیان و عشایر از جمله چالشهای بسیار مهم طرح است که امید است در بازدیدهای میدانی از سوی همکاران ستادی مسائل و موانع گزارش و در اسرع وقت نسبت به برطرف آنها بصورت کشوری اقدام گردد.

جیریایی در مورد حذف تدریجی دفترچه های درمانی و کاهش کاربرد آن در مراکز درمانی طرف قرارداد گفت: با توجه به اینکه دسترسی کلیه مراکز درمانی از جمله پزشکان طرف قرارداد ، داروخانه ها، مراکز پاراکلینیک، مراکز تصویر برداری و آزمایشگاهها و بیمارستانهای دولتی دانشگاهی به سامانه نسخه نویسی الکترونیکی فراهم شده است، می توان دفتر کاغذی را از چرخه درمان حذف کرد و بیمه شدگان می توانند، تمامی مراحل درمانی خود را به وسیله سامانه نسخه نویسی الکترونیکی دنبال نمایند.

جیریایی توضیح داد: در راستای برنامه های دولت الکترونیک و تسهیل ارائه خدمات درمانی به مردم، طرح ملی نسخه نویسی الکترونیک و کاهش تدریجی کاربرد دفترچه های درمانی از ابتدای اردیبهشت ماه امسال با حذف دفترچه کاغذی در صندوق بیمه سلامت همگانی اجرایی خواهد شد.

وی اظهار کرد: این دسته از بیمه شدگان می توانند تمام خدمات درمانی خود را با ارائه کد ملی به صورت الکترونیک در بخش های درمانی دولتی، دانشگاهی دریافت نمایند.

وی اضافه کرد: به همین دلیل دفاتر بیمه روستائیان و عشایر در شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت از خرداد ماه امسال و دفاتر سایر بیمه شدگان در صندوقهای کارکنان دولت، سایر اقشار و بیماران خاص و صندوق بیمه ایرانیان از تیر ماه حذف خواهد شد.

جیریایی ادامه داد: در صورتی که به هر دلیلی امکان نسخه نویسی الکترونیک در مراکز فراهم نگردد، پزشکان می توانند تا اطلاع ثانویه بیمه شدگان فاقد دفترچه را با سربرگ مرکز تجویز نموده و داروخانه و مراکز پاراکلینیک مجاز به پذیرش بیمار و ارائه خدمت با سربرگ به بیمه شدگان هستند.

وی در سرانجام خاطر نشان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و الزام کاهش مراجعین به مراکز دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد، اعتبار دفاتر صندوق های کارکنان دولت، روستائیان، بیمه سلامت همگانی و بیماران خاص و بیمه ایرانیان به صورت سیستمی تا سرانجام شهریور ماه 1400 تمدید و بیمه شدگان جهت اطمینان از اعتبار دفاتر خود می توانند با شماره گیری 1666# از اعتبار جدید دفترچه بیمه خود اطمینان حاصل نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اجرای 100 درصدی پروژه نسخه نویسی الکترونیکی در استان مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای 100 درصدی پروژه نسخه نویسی الکترونیکی در استان مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید