افزایش 13 درصدی ازدیاد برداشت از مخازن نفت با نانوذرات

به گزارش نقد و بررسی سینما به نقل از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، گشتاسب چراغیان یکی از محققان این طرح گفت: در حال حاضر به منظور اعمال عملیات ازدیاد برداشت از موادی موسوم به عوامل فعال سطحی یا سورفکتانت استفاده می گردد که استفاده از این مواد موجب می گردد تا برداشت مخازن از 30 درصد به 45 درصد افزایش یابد.

افزایش 13 درصدی ازدیاد برداشت از مخازن نفت با نانوذرات

وی ادامه داد: در این طرح نانوذراتی سنتز شدند که استفاده از آنها در کنار مواد فعال سطحی اضافه برداشت از مخازن نفت را به میزان 58 درصد می رساند.

این محقق گفت: در حال حاضر عمر بیشتر مخازن نفتی دنیا به نیمه دوم خود رسیده است، به همین دلیل میزان برداشت نفت از آنها به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است بنابراین شرکت های نفتی از روش های ازدیاد برداشت با استفاده از فناوری های نوین برای بهره وری بیشتر در برداشت از ذخایر نفتی استفاده می نمایند.

به گفته چراغیان، فراوری نانومواد با خصوصیت مشخص می تواند بازدهی برداشت از مخازن را بهبود بخشد.

وی گفت: در این پروژه با به کارگیری نانو فیوم سیلیکا، میزان برداشت نفت سنگین را که یکی از موارد پر چالش در صنایع بالادستی است، افزایش دادیم. سازوکار عملکرد این نانوذرات بدین شکل است که با ورود این ذرات میزان چسبندگی سورفکتانت کاهش می یابد و در کنار آن با تغییر میزان ترشوندگی، بهبود عملکرد سیال تزریقی حاصل می گردد، در نتیجه سطح فعال آنها افزایش چشمگیری می یابد.

این محقق با تاکید بر اینکه این مواد به صورت گسترده ای بر روی کشش سطحی سیال مخزن اثر گذاشته و میزان گرانروی آن را کاهش می دهند، به بیان نحوه سنتز و ارزیابی نانوذرات پرداخت و گفت: برای این منظور در فاز اول تیم مطالعات آزمایشگاهی خود را بر ساخت نانوذره سیلیکا مورد استفاده در شرایط مخزن متمرکز کرد و در فاز بعد بهینه سازی نانوذره سنتز شده با سیال تزریقی در دستور کار نهاده شد.

چراغیان، شناسایی و مشخص اثرات پیش فرآوری و همچنین مشخص خواص نانوساختارها و نانوذرات حاصل را با استفاده از روش های FTIR، TEM، XRD، SEM و انجام آزمون وزن سنجی حرارتی از دیگر اقدامات اجرا شده در این مطالعات نام برد.

وی یادآور شد: بر اساس نتایج به دست آمده می توان اذعان کرد که با اضافه کردن 2 درصد وزنی از نانوذرات سیلیکا فیوم به مواد فعال سطحی اضافه برداشت به میزان 13 درصد نسبت به زمانی که تنها از سورفکتانت استفاده شده بود، رشد داشته است.

نتایج این تحقیقات که حاصل کوشش های گشتاسب چراغیان پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، اندرو بارن استاد دانشگاه رایس آمریکا، سجاد کیانی دانشجو دکتری دانشگاه سوانسی، شیرین الکساندر پژوهشگر دانشگاه سوانسی ولز و نشاط ناصر استاد دانشگاه کلگری کانادا اجرایی شده در مجله Industrial & Engineering Chemistry Research با ضریب تاثیر 2.843 منتشر شده است.

استفاده صحیح از منابع نفتی دنیا به منظور افزایش طول عمر آنها و برخورداری نسل های آینده از این ذخایر ایجاب می نماید تا با مدیریت صحیح این منابع آشنا شویم.

از نکات قابل توجه در مدیریت مخازن اتخاذ روش هایی برای حفظ و صیانت مخزن، بالا بردن راندمان فراوری و سعی بر نگه داشتن آن در حد مطلوب در طول زمان است. معمولا 30 درصد از نفت به طور طبیعی از مخزن برداشت می گردد و 70 درصد آن نیازمند به کارگیری روش هایی موسوم به روش های ازدیاد برداشت است.

فرآیند ازدیاد برداشت نفت به مجموعه روش ها و فرایندهایی گفته می گردد که طی آن کوشش با استفاده از انرژی یا مواد خارج از میدان نفت، میزان نفت خامی که استخراج آن با روش های معمولی امکان پذیر یا مقرون به صرفه نیست، استخراج شده و مورد بهره برداری قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "افزایش 13 درصدی ازدیاد برداشت از مخازن نفت با نانوذرات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 13 درصدی ازدیاد برداشت از مخازن نفت با نانوذرات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید