تجاری سازی علوم انسانی در رویداد ملی جغرافیا

به گزارش نقد و بررسی سینما، موسسه جغرافیای دانشگاه تهران رویداد ملی جغرافیا را با هدف تبدیل علم به کسب وکار و فراوری ثروت در رشته های علوم انسانی برگزار می نماید.

تجاری سازی علوم انسانی در رویداد ملی جغرافیا

به گزارش سرویس علم و پیشرفت نقد و بررسی سینما، جواد همتی کارشناس ارتباط دانشگاه با صنعت در یادداشتی نوشت: زمانی که از رشته جغرافیا سخن می گوییم باید توجه داشته باشیم که نه تنها هنوز تعریف جامعی از این رشته در جامعه علمی وجود ندارد بلکه تصورات غلطی و غیرواقعی نیز در اذهان وجود دارد که تصور می نمایند جغرافیا یعنی حفظ اسامی مرکز استان ها ، مرکز کشورها ، بیابان ها و جنگل ها.

در گذر زمان نیز به مرور جغرافیا به شاخه های مختلفی تقسیم شده است بدون اینکه کاربرد ملموسی برای آن در جامعه ایجاد شده باشد. با توجه به اینکه جغرافیا یک علم بین رشته ای است وارد قلمروی هر علمی که می گردد صاحب دارد و این امر، تعریف یک کسب و کار واحد برای این رشته را با چالش روبرو نموده است.

حل چالش های کشور به یاری پژوهش های جغرافیا

صدها شغل در کشور وجود دارند که برای افزایش بهره وری احتیاج به دانش و مهارت در زمینه جغرافیا دارند و تنوع فرصت های شغلی در دسترس فارغ التحصیلان جغرافیا هر سال همچنان در حال افزایش است. در ایران، با وجود سابقه جذب تعداد قابل توجهی از دانش آموختگان جغرافیا در سمت های شغلی مختلف، اما در کل به لحاظ شغلی از شرایط خوبی برخوردار نیست.

از طرفی مدت زیادی است که کشور با چالش های مختلفی در حوزه های حکمرانی، سیاست گذاری، اجرا، محیط زیست، گردشگری، توسعه شهری و روستایی و ... رو به رو است؛ چالش هایی که بعضاَ راه چاره آن را می توان در پژوهش های جغرافیا یا رشته های مرتبط با آن یافت.

مشکل کجاست؟

عدم توجه به کاربردی سازی و تجاری سازی کسب و کارهای مرتبط با علوم انسانی و به طور خاص علوم جغرافیایی نه تنها در حل چالش های کشور وقفه انداخته بلکه بازار کار فارغ التحصیلان این رشته را نیز دچار بحران جدی نموده است تا جایی که انگیزه دانشجویان برای انتخاب این رشته به شدت کاهش یافته است و از طرفی موجب ترک تحصیل، تغییر رشته، اشتغال در حوزه های غیرمرتبط مثل تکنیسین داروخانه و آرایشگر و ... برای دانشجویان این حوزه ها حتی در زمان تحصیل شده است.

رویدادملی جغرافیا چه اهدافی را دنبال می نماید؟

اولین رویداد ملی جغرافیا با هدف ارتباط دانشگاه با صنعت دارای بخش های متعددی است و از چند راستا، هدف خود را دنبال می نماید:

-جمع آوری ایده های کارآفرینی حوزه علوم جغرافیایی، آنالیز و ارتباط با سرمایه گذاران به منظور ایجاد استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان در این حوزه.

-جمع آوری احتیاج دستگاه های اجرایی کشور و مرتبط کردن آن احتیاج با منابع انسانی توانمند برای برطرف آن احتیاجها.

-ایجاد بستری مناسب برای معرفی جغرافیا و دستاورد های مرتبط با آن به منظور تصحیح پارادایم های موجود و گام به جلو برای برطرف چالش اشتغال.

از جمله علل چالش اشتغال در علوم انسانی، عدم وجود بستری برای بهم رسانی متقابل احتیاجهای دستگاه های اجرایی و توانمندی های موجود در دانشگاه ها است.

چه باید کرد ؟

رویداد ملی جغرافیا بستری را فراهم نموده است که علاقمندان به ایده پردازی و ارائه طرح های فناورانه و نوآورانه و نیز متولیان دستگاه های اجرایی در آن حضور یابند تا هم ظرفیت افراد و شرکت های دانش بنیان در عرصه جغرافیا برای همه شناخته گردد و هم دستگاه های اجرایی تقاضاهای خود را در معرض نوآوری باز قرار دهند و بتوانند از طیف وسیعی از توانمندی ها، افراد مد نظر خود را جهت حل تقاضا انتخاب نمایند.

منبع: خبرگزاری فارس

به "تجاری سازی علوم انسانی در رویداد ملی جغرافیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجاری سازی علوم انسانی در رویداد ملی جغرافیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید