بسته جدید اعزام متقاضیان کار به خارج، شناسایی 12 مقصد تازه کارجویان

به گزارش نقد و بررسی سینما، به تازگی برنامه ریزی های جدیدی برای استفاده از پتانسیل و ظرفیت بازارهای کار خارجی برای فراهم کردن زمینه های اعزام نیروی کار ایرانی اجرا شده و تحرکات جدیدی در وزارت کار برای پیگیری این موضوع شکل گرفته است.

بسته جدید اعزام متقاضیان کار به خارج، شناسایی 12 مقصد تازه کارجویان

هرچند اعزام نیروی کار به خارج موضوعی نیست که بتوان امیدوار بود از این طریق با بحران بیکاری جوانان مقابله خواهد شد و یا اینکه اقدامات چشمگیری در اینباره صورت خواهد پذیرفت ولی مقامات وزارت کار معتقدند استفاده از بازارهای کار بین المللی می تواند یکی از بسترهای جستجوی شغل برای کارجویان ایرانی باشد.

عنوان می شود از طریق اعزام نیروی کار به خارج می توان زمینه های انتقال دانش و تکنولوژی خارجی و ورود درآمدهای ارزی به کشور فراهم کرد؛ همچنین ورود و خروج نیروی کار به سایر کشورها نوعی تقویت روابط بین المللی نیز برای کشورها محسوب می شود و کارجویان ایرانی صاحب دانش و مهارت می توانند به عنوان سفیرانی برای کشور در آنسوی مرزها فعالیت داشته باشند.

احتمال خروج اعزام نیروی کار از رکود

طی تقریبا 10 سال گذشته روند اعزام نیروی کار به خارج بنا به دلایلی مانند تحریم ها و تبلیغات منفی برخی کشورهای زورگو بر علیه کشورمان تقریبا با رکود روبرو بوده است. از سویی ناتوانی کارجویان ایرانی در صحبت به زبان های خارجی، منطبق نبودن آموزش های آکادمیک با نیازهای بازارهای کار خارجی و از سویی عدم توان کارجویان ایرانی در ارائه مهارت های مورد نیاز بازار کار کشورهای نیروپذیر، نیز مزید بر علت بود.

البته در کنار این موارد، از سوی دولت ها نیز رایزنی ها و زمینه سازی های مناسبی برای شناسایی بازارهای کار خارجی جهت اعزام نیروی کار صورت نمی گرفت و تقریبا تمامی پروژه های ایرانی در خارج کشور بدون توجه به لزوم فراهم شدن زمینه اشتغال نیروی کار ایرانی در آن طرح ها، عملیاتی می شد.

حالا وزارت کار می گوید دور جدیدی از مذاکرات و گفتگوها با سفرای ایرانی خارج کشور، مقامات کشورهای نیروپذیر و همچنین وزارت امور خارجه در زمینه فراهم کردن زمینه اعزام نیروی کار ایرانی به خارج صورت گرفته و انتظار می رود بزودی در این بخش شاهد رونقی باشیم.

علی ربیعی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشریح جدیدترین اقدامات صورت گرفته در این زمینه، از امضای قرارداد جدید اعزام نیروی کار ایرانی به کشور قطر خبر داد و گفت: در سفری که به کشور گرجستان داشتم با وزیر کار این کشور هم در زمینه اعزام نیروی کار صحبت شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهارداشت: همچنین با کشور کره جنوبی نیز رایزنی هایی صورت گرفته و مقامات این کشور به ایران خواهند آمد. در عین حال، با مسئولان کشور عمان نیز صحبت شده است.

شناسایی مقاصد جدید صدور کارجویان ایرانی

ربیعی گفت: در حال حاضر با وجود مذاکرات فراوانی که با کشورهای مختلف در حال انجام است، نیروی کار ایرانی به این کشورها اعزام می شوند. البته فقط هم کارها را از طریق تفاهم نامه ها دنبال نمی کنیم و یکسری نیرو نیز در حال حاضر برای کشورهایی که نیازمن هستند اعزام می کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس تفاهم نامه ها به صورت رسمی به دولت های خارجی نیرو اعزام می کنیم، ولی از طریق دفاتر کاریابی بین المللی به کشورهایی مانند کانادا و دانمارک با وجود اینکه تفاهم نامه نداریم نیروی کار اعزام می کنیم.

وزیر کار از اعزام نیروی کار ایرانی به کشور استرالیا از طریق تفاهم نامه خبر داد و گفت: به کشور ترکیه نیز قرار است نیروی کار اعزام کنیم. در عین حال، کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای اروپایی نیز در لیست اعزام نیروی کار ایرانی قرار دارند.

به گفته ربیعی، تقریبا کشورهایی که مهاجرپذیر و متقاضی نیروی کار هستند در حال حاضر شناسایی شده اند. این کشورها در آسیای جنوب شرقی، حاشیه خلیج فارس، آمریکا و اروپا نیز هستند.

وی تاکید کرد: البته در آمریکا کار سختی ها و مراحل خاص خودش را دارد ولی در کشورهای اروپایی تقریبا به راحتی اعزام نیروی کار صورت می گیرد و فقط یکی از مراکز کاریابی امسال 85 نیرو را به اروپا اعزام کرده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "بسته جدید اعزام متقاضیان کار به خارج، شناسایی 12 مقصد تازه کارجویان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسته جدید اعزام متقاضیان کار به خارج، شناسایی 12 مقصد تازه کارجویان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید