تأکید مقامات ایران و تاجیکستان بر توسعه همکاری ها و برطرف موانع

به گزارش نقد و بررسی سینما، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و نظام الدین زاهدی سفیر تاجیکستان در تهران با یکدیگر دیدار و بر توسعه همکاری و برطرف موانع تأکید کردند.

تأکید مقامات ایران و تاجیکستان بر توسعه همکاری ها و برطرف موانع

به گزارش خبرنگار نقد و بررسی سینما در دوشنبه، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و نظام الدین زاهدی سفیر تاجیکستان در تهران با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

طرفین در جریان این ملاقات در خصوص وضعیت فعلی روابط تجاری و مالی میان دو کشور بحث و گفتگو کردند.

طرفین بر ضرورت استفاده از فرصت های موجود برای گسترش همکاری در زمینه های تجاری، صنعتی و کشاورزی تاکید کردند.

شافعی در سخنانی آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای یاری به اجرای طرح های سرمایه گذاری در زمینه های مختلف در اقتصاد تاجیکستان را اعلام و در این راستا تقویت روابط میان بخش های خصوصی اقتصاد دو کشور را مهم ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه زیرساخت های لازم برای مبادلات تجاری بین ایران و تاجیکستان فراهم است، گفت: در گذشته قراردادهایی به امضا رسیده که متأسفانه در اجرا با اختلاف نظر روبرو و متوقف شدند. در این شرایط ایران، آمادگی دارد با حل مسائل ایجاد شده، زمینه را برای احیای این قراردادها مهیا کند.

شافعی همچنین از آمادگی اتاق ایران و اتاق مشترک ایران و تاجیکستان که به تازگی تشکیل شده است، برای پذیرش و اعزام هیات های تجاری بین دو کشور اطلاع داد.

زاهدی نیز در این دیدار میزان مبادلات تجاری سال گذشته میان ایران و تاجیکستان را حدود 65 میلیون دلار برآورد کرد که در مقایسه با چند سال گذشته افت چشمگیری داشته است.

بر اساس اظهارات سفیر تاجیکستان در تهران، در سال های گذشته سطح روابط تجاری بین دو کشور حدود 500 میلیون دلار بود که متأسفانه کاهش داشته است.

وی در ادامه از نشست های اخیر دولت های دو کشور و رایزنی برای توسعه حجم مناسبات مالی، سخن گفت و تأکید کرد: طی چند ماه گذشته مذاکرات خوبی بین سران دو دولت صورت گرفته و تصمیم گرفتند به شیوه های مختلف از ظرفیت های موجود استفاده نموده و سطح روابط را افزایش دهند.

سفیر تاجیکستان در تهران در بخش دیگری از سخنان خود به موفقیت این کشور در تأمین برق موردنیاز خود اشاره نمود و گفت: تاجیکستان با همکاری و سرمایه گذاری های ایران توانست نه تنها برق موردنیاز خود را تأمین کند، بلکه به صادرکننده انرژی هم تبدیل گردد.

در خاتمه این ملاقات بر ضرورت آمادگی همه جانبه برای برگزاری سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکرای های تجاری، مالی، فنی و فرهنگی دو کشور که قرار است در خاتمه امسال میلادی در تهران برگزار گردد، تاکید شد.

ح

منبع: خبرگزاری فارس

به "تأکید مقامات ایران و تاجیکستان بر توسعه همکاری ها و برطرف موانع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأکید مقامات ایران و تاجیکستان بر توسعه همکاری ها و برطرف موانع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید