جزیره دیدنی جوندا ترکیه؛ یادگاری از امپراتوری روم باستان

به گزارش نقد و بررسی سینما، یکی از معروف ترین جزایز ترکیه، جزیره جوندا است.کشور ترکیه سراسر پر از دیدنی های مختلف و شگفتی های کشف نشده است و جز گردشگر پذیرترین کشورهای خاورمیانه است که ایرانیان هم جز هواداران پروپا قرص سفر به این کشور زیبا هستند . کشور ترکیه با داشتن سواحل بکر، ویرانه های اسرار آمیز، تاریخی و فرهنگ دوست داشتنی و جزایر زیبا و بکر آن به یکی از کشور های مجذوب کننده و پر هوادار میان گردشگران در سراسر جهان نیز بدل شده است.

جزیره دیدنی جوندا ترکیه؛ یادگاری از امپراتوری روم باستان

علاوه بر شهرهای توریستی استانبول، آنتالیا، کوش آداسی، آنکارا و … دریای ترکیه هم پر از جزایر تماشای و مجذوب نماینده است. بسیار از این جزایر دوست داشتنی میان گردشگران بسیار ناشناخته و پنهان می باشد. جزیره جوندا که به جزیره علی بی هم معروف است، یکی از جزایر قابل سکونت و نسبتاً شلوغ ترکیه محسوب می گردد. در این مقاله از مجله گردشگری نقد و بررسی سینما به معرفی جزیره جوندا در ترکیه خواهیم پرداخت با ما در ادامه همراه باشید.

آشنایی با جزیره جوندا ترکیه

جزیره جوندا در ترکیه، بزرگترین جزیره آیوالوک است که بین یونان و ترکیه واقع شده است.جزیره جوندا موقعیت منحصر به فردی در دریای اژه شمالی دارد. خانه های تاریخی رومی جزیره جوندا اولین موردی است که راجب این جزیره جلب نظر می نماید. جزیره جوندا از معدود جزایر قابل سکونت از میان 22 جزیره در شهرستان آیوالیک در غرب ترکیه است. این جزیره زیبا فرهنگ خود را به برترین شکل ممکن به نمایش می گذارد. این جزیره زیبا پر از منطقه ها سرسبز و باغ های زیتون است. جزیره جوندا راه شهر آیوالیک به دریای آزاد را بسته است و بوسیله یک پل به شهر متصل شده است. در فصل تابستان در هر ساعت سفر دریایی با قایق ها به این جزیره برقرار می گردد. پرده های چوبی رنگارنگ در خانه های سنگی در کوچه های جزیره جوندا، یادآور دوره ای تاریخی، مکان هایی بی نظیر برای خلق خاطره و عکاسی هستند

مکان های تماشای جزیره

همانطور که گفتیم جزیره جوندا یک جزیره توریستی است که در آن هتل های شیک، پیاده روهای سنگی به سبک آلبانی، کلیساها، غذاهای یونانی و ترکی و ماهی پاپالینا جلب توجه می نماید. از منطقه ها مرتفع جزیره جوندا می توان چشم انداز ها بسیار زیبای تنگه و ساحل زیبای این جزیره را مشاهده نمود. انواع تفریحات آبی از جمله قایق سواری، جت اسکی، غواصی و غیره در جزیره جوندا گردآوری شده اند. به همه این موارد آرامش حضور در ساحل و لذت شنا کردن در آب های نیلگون دریای اژه را هم به مزیت های سفر به جزیره جوندا ترکیه اضافه کنید. در ادامه تعدادی از جاذبه های تماشای جزیره جوندا را معرفی خواهیم کرد.

خانه های لاوانتا

یکی از زیباترین مکان های تماشای در جزیره جوندا که آن را فهرست برترین جزیره های ترکیه، قرار داده است، خانه های لاوانتا جزیره جوندا است. این خانه ها همان خانه های رومی هستند که با کرکره های بنفش و رنگی رنگی زیبایی چشم نوازی به شهر بخشیده اند. خانه های سنگی محلی در سال 1893 با شگفتی هر چه تمام ساخته و در سال های اخیر بازسازی شده است. این خانه های زیبا، به وسیله یونانی های مقیم جزیره جوندا جهت اقامت دائم ساخته شد و نوستالژی مرتبط با ارتدکس یونانی را به دوش می کشند.

این خانه ها معمولا دارای اتاق هایی با سقف های بلند هستند که همه به صورت جداگانه ای تزئین شده اند. زمانی که در فصل بهار به جزیره جوندا سفر می کنید، اگر در این خانه ها اقامت کنید، با باز کردن درب پنجره یا حضور در محیط حیاط این خانه ها رایحه ای خوش از درختان نارنگی و لیمو از باغ به مشام شما می رسد که این حس دلنشین خاطره ای ماندگار را در ذهنتان ثبت خواهد نمود.

کلیسای جزیره جوندا ترکیه

در جزیره جوندا تعداد زیادی کلیسا و عبادتگاه وجود دارد که بزرگترین کلیسای این جزیره کلیسای Taksiyarhis نامیده شده و ناقوس بزرگ این کلیسا در موزه برگاما قرار گرفته است. تاریخ و قدمت جزیره جوندا را فقط با تماشا این کلیسا زیبا، متوجه خواهید شد. این کلیسای متعلق به قرن نوزدهم است که به وسیله بنیاد فرهنگ جزیره، بازسازی شد تا به عنوان موزه و مکان برگزاری رویدادهای هنری و فرهنگی فعالیت کند. فضای داخلی زیبای کلیسای Taksiyarhis هنوز دارای نقاشی های دیواری به تصویر کشیده شده از زندگی عیسی مسیح و نقوش پیچیده مرمری است

کتابخانه جـزیره جـوندا ترکیه

جزیره جوندا در ترکیه علاوه بر کلیسای Taksiyarhis یک کلیسا قدیمی دیگر نیز دارد. این کلیسا در کنار آسیاب بادی قرار داشته که رفته رفته، تبدیل به مخروبه شده و به مرور زمان از بین رفته است. اما ستاد فرهنگی این منطقه دست بکار شدند و تصمیم گرفتند، کلیسا را بازسازی نموده و تغییراتی در آن ایجاد نمایند. در نتیجه کلیسا و آسیاب بادی سابق آن بازسازی شد تا تبدیل به یک کتابخانه، فروشگاه سوغات و کافی شاپ سنتی، با چشم انداز ای زیبا از جزیره و دریا گردد. در این کتابخانه تازه تاسیس مجموعه کتاب های سیاسی متعلق به فردی به نام نجدت کنت وجود دارد. کنت، دیپلماتی است که جان خود را برای نجات یهودیان ترکیه در طول جنگ جهانی دوم به خطر انداخته بود و جز اسطوره های این کشور نیز محسوب می گردد.

رستوران های جزیره جوندا ترکیه

در جزیره جوندا رستوران های متعددی وجود دارد که بطور منظم در مرکز جزیره قرار گرفته اند. در این رستوران ها ماهی مشهور منطقه بنام پاپالینا سرو می گردد علاوه بر این انواع محصولات دریایی، مزه ها و غذاهای سبزی شام لذیذی را برای گردشگران در جزیره جوندا رقم می زنند. معمولا کسانی که به این رستوران ها می فرایند، غذاهای محلی را به دیگر غذاهای بین المللی این رستوران ترجیح می دهند. کسانی که می دانند جزیره جوندا در ترکیه کجاست و از آن به نیکی یاد می نمایند، حتما برای یک بار هم که شده، غذاهای فوق العاده رستوران های جزیره جوندا را امتحان نموده اند و طعم بی نظیر آن را به خاطر دارند.

سوغات جزیـره جـوندا ترکیه

زیتون! سوغات معروف و جهانی این جزیره زیبا زیتون و روغن زیتون است. سراسر جزیره جوندا پوشیده از درخت های پربار زیتون است. اگر می خواهید برترین روغن زیتون ترکیه را میل نموده و بخرید، باید به شهر آیولیک و جزیره جوندا بروید.

دسترسی به جزیره جوندا ترکیه

جزیره جوندا در شمال غربی دریای اژه و با فاصله 16 کیلومتری از جزیره لسبوس یونان واقع شده است. شما برای سفر به این جاذبه گردشگری ترکیه، باید خود را به شهر آیوالیک ترکیه برسانید. شهر آیوالیک ترکیه هم در سواحل شمال دریای اژه در مقابل جزیره لسبوس یونان، 151 کیلومتری شمال ازمیر و 163 کیلومتری جنوب چاناکاله واقع شده است. پس از رسیدن به آیولیک می توانید از بنادر آن با قایق های مسافرتی به جزیره جوندا سفر کنید.

منبع: الی گشت

به "جزیره دیدنی جوندا ترکیه؛ یادگاری از امپراتوری روم باستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزیره دیدنی جوندا ترکیه؛ یادگاری از امپراتوری روم باستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید