جنگل راش سنگده بهشتی برای عاشقان طبیعت گردی است

به گزارش نقد و بررسی سینما، ایسکانیوز/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، جنگل راش سنگده بهشتی برای عاشقان طبیعت گردی است.

جنگل راش سنگده بهشتی برای عاشقان طبیعت گردی است

جنگل راش در استان مازندران و در بخش دودانگه شهر ساری و در نزدیکی روستای سنگده واقع شده است و یکی از جاذبه های بکر طبیعت گردی و جاهای دیدنی سوادکوه محسوب می شود. فاصله زمانی سنگده تا تهران حدود سه و نیم ساعت است و با ساری حدود 100 کیلومتر فاصله دارد. از تهران وارد جاده فیروزکوه شوید. با عبور از فیروز کوه راستا خود را به سوی ورسک، ارفع ده و شورمست ادامه دهید. بعد از شهرک صنعتی شورمست و قبل از پمپ بنزین یک خروجی در سمت راست شما واقع شده است که باید وارد آن شوید. راستا را ادامه دهید و با عبور از لمرز به فلورد می رسید. در ابتدای جاده خانقاه پی یا خنوا باید به سمت چپ بپیچید. راستا اصلی را ادامه دهید، بعد از قهوه خانه رنجبر به وزملا و سنگده می رسید.

راستا کوهستانی و جنگلی رسیدن به روستای سنگده زیبا، غنی، باطراوت و بسیار فرح بخش است. از روستا تا ابتدای راستا پیاده روی در جنگل راش، جاده خاکی است که میتوان برای پیمودن آن از ماشین های محلی استفاده کرد. در راستا پیاده روی، درختان بلند قامت راش را می بینید که با آرایشی خاص در کنار یکدیگر صف کشیده اند.

جنگل مجموعه ای است از درختان، درختچه ها، پوشش گیاهی، جانوران و میکروارگانیسم ها (قارچ ها، باکتری ها و ویروس ها) که به همراه عوامل طبیعی غیرحیاتی مانند خاک، آب، دما، باد و... محیط و رویشگاه و زیستگاه معین و معلومی را بوجود آورده اند. در جنگل طبیعی معمولا درختان کوچک و بزرگ و تنومند بطور نامنظم روییده اند و علف های خودرو فراوان هستند. پوشش گیاهی جنگل ها در اثر تبخیر و تعرق در یک محیط موجب تعدیل آب وهوا و ایجاد باران می شود. تقریبا سه درصد باران های کره زمین را جنگل ها ایجاد می نمایند.

درختان جنگل مرس سی یا جنگل راش، بخشی از جنگل باستانی هیرکانی هستند که عمر آن به دوره ژوراسیک و تا 40 میلیون سال قبل برمی شود. نام باستانی این منطقه هیرکانیا (به معنای سرزمین گرگ ها) بوده و ازاین رو، این جنگل ها را جنگل هیرکانی می نامند.

چوب راش را که در جنگل های ایران فراوان یافت می شود در موارد مختلف از جمله برای ساختمان، منازل روستایی و ساخت بسیاری چیزهای دیگر استفاده می نمایند. درخت راش در جلگه تقریبا نایاب است؛ اما در جنگل راش و در بلندی های کوهستان ها فراوان است. در گیلان و مازندران در ارتفاع بیش از دو هزار متر از سطح دریا جنگل های خالص آن یافت می شود. راش درختی است سایه پسند و از این رو شاخ و برگ فراوانی دارد.

نهال جوان آن از سرمای شدید زود آسیب می بیند و به ویژه سرمای بهاره برگ های آن را نابود می نماید. گرمای زیاد نیز برای آن زیان بخش است. این درخت در نقاط سرد خوب رشد نمی نماید؛ ولی در جاهای گرم تا مقدار ای بهتر نتیجه می دهد. درخت راش دارای ریشه های سطحی است و برای جنگل های خاک های کم ضخامت و آهکی مناسب است.

درخت راش در جنگل های انبوه از شصت تا هشتاد سالگی، ولی در فضای باز از 40 تا 50 سالگی بار می دهد. در خاک های خوب هر 5 یا 6 سال یکبار و در آب وهوای ناسازگار هر 15 سال یکبار میوه فراوان می دهد. میوه این درخت پنج تا هفت درصد روغن دارد. ارتفاع تانه درخت راش بسیار زیاد می شود و به 35 متر و قطرش به یک متر و نیم می رسد.

عمر درخت های راش 200 تا 250 سال است. چوب آن برای ساختن در و پنجره و تراورس راه آهن و میز و جایگاه و مبل و صندوق و غیره بکار می رود و مصرف آن بیش از دیگر چوب ها است. از سلولز آن پارچه های ابریشمی لطیف و خوب تهیه می شود. زغال و هیزم آن نیز مرغوب است.

در نزدیکی جنگل راش، تعدادی دیگر از جاهای دیدنی استان مازندران و جاذبه های طبیعت گردی واقع شده اند که از میان آنها میتوان به دریاچه شورمست، جنگل ارفع ده و سایت ستاره نگری آلاشت اشاره نمود. جنگل راش سنگده برای افراد با سلایق متفاوت می تواند روزی خاطره انگیز را فراهم آورد. از تفریحات این جنگل دوست داشتنی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پیاده روی و راهپیمایی در طبیعت
  • جنگل نوردی در میان درختان تنومند راش
  • دوچرخه سواری گروهی یا تکی
  • عکاسی از طبیعت بکر
  • پیک نیک و لذت دورهمی جنگلی
منبع: همگردی

به "جنگل راش سنگده بهشتی برای عاشقان طبیعت گردی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگل راش سنگده بهشتی برای عاشقان طبیعت گردی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید