خودرو های دنا در مالکیت مجلس می ماند، هدف اصلی واگذاری خودروها به نمایندگان بود
به گزارش نقد و بررسی سینما، محمدحسین فرهنگی گفت: با توجه به افزایش سرسام آور قیمت خودرو از زمان خرید بر اساس مصوبه هیات رئیسه خودرو های دنا به نمایندگان فروخته نمی شود و در مالکیت مجلس خواهد ماند.
به گزارش گروه سیاسی نقد و بررسی سینما، به نقل از روابط عمومی دفتر این کننده مجلس، محمدحسین فرهنگی گفت: مجلس یازدهم که قریب به چهار ماه است سکان تقنین و نظارت را در بهارستان به دست گرفته، تلاش دارد ضمن اصلاح رویه های گذشته، نیازهای ضروری کنندگان برای خدمت به مردم را نیز مهیا کند.
این کننده مردم تبریز ادامه داد: یکی از نیازهای کنندگان مجلس، وجود خودرو برای سرکشی به نقاط دور و نزدیک حوزه های انتخابیه است. در دوره گذشته خودروهایی به کنندگان داده شده که در این میان، خودروهای گران قیمت سوزوکی ویتارا و سراتو و در ادوار قبل تر زانتیا مشاهده می شود.
سخنگوی هیأت رئیسه مجلس یازدهم شرح داد: با این حال مجلس یازدهم بر تهیه خودروی داخلی با اولویت خودروی پژوپارس تأکید داشت اما با توجه به برنامه تولید کارخانه ایران خودرو ناگزیر به خرید ترکیبی از دنا و پژو پارس اقدام کرد. مطابق قواعد و رویه های جاری دستگاه های دولتی این خرید حدود چهار ماه پیش با قیمت مصوب کارخانه که برای همه دستگاه های دولتی بوده انجام شد.
فرهنگی با بیان اینکه تأمین خودرو و راننده توسط مجلس برای انجام وظایف کنندگی امری بدیهی است، یادآور شد: رویه چند سال گذشته این بود که برای صرفه جویی در هزینه ها خودرو به صورت قسطی به کننده واگذار و در این صورت تمام هزینه های مربوط به خودرو به عهده کننده گذاشته می شد.
وی ادامه داد: هیأت رئیسه این رویه که باعث کاهش جدی هزینه ها برای مجلس می شد را امری منطقی تشخیص داد و مطابق آن اقدامات اداری اولیه برای اجرایی کردن آن صورت گرفت اما رهاشدگی بازار خودرو و افزایش سرسام آور قیمت خودروها که حتی پراید را هم تبدیل به کالایی لاکچری کرد، باعث تفاوت قیمت بسیار بالای ارزش روز خودروی خریداری شده نسبت به قیمت کارخانه شد.
سخنگوی هیأت رئیسه اضافه کرد: همین مسئله زمینه تخریب جریان مخالف مجلس انقلابی را فراهم ساخت و با هشتگ زنی و جوسازی، فضایی ایجاد شد که کنندگانی که صرفاً نیازمند تأمین خودرو برای سرکشی به حوزه های انتخابیه هستند، مورد اتهام قرار گرفتند.
وی شرح داد: این در حالی است که حدود 60 نفر از کنندگان حتی برای دریافت خودرو ثبت نام نکرده بودند و تعدادی دیگر نیز با وجود نیاز برای جلوگیری از سوءاستفاده جریان تحریف، خودروهای خود را تحویل نگرفتند یا پس دادند، کنندگان دیگر نیز صرفاً بر تأمین خودرو برای انجام وظیفه کنندگی تأکید دارند و نه بیشتر.
فرهنگی اضافه کرد: در نهایت نظر به اختلاف قیمت بسیار زیاد ارزش روز خودروها در مقایسه با قیمت خرید، هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی به این جمع بندی رسید که صرفه جویی قابل توجهی که در زمان خریداری و تصمیم گیری خودرو، هدف اصلی واگذاری خودروها به کنندگان بود، با افزایش ناگهانی قیمت خودرو طی چهار ماه که باعث بالارفتن ارزش خودروها شده است، پوشش داده می شود.
وی گفت: بنابراین مقرر شد، خودروهای خریداری شده به کنندگان فروخته نشده و مالکیت آن متعلق به مجلس باقی بماند و در طول دوره کنندگی از آن استفاده کنند.
منبع: خبرگزاری دانشجو