در دنیای ارزهای دیجیتال کلید عمومی و خصوصی به چه معنا هستند

به گزارش نقد و بررسی سینما، رپرتاژآگهی - اگر دنبال رمز ارزهای اینده دار می شد، حتما با اصطلاح کلیدهای عمومی و خصوصی روبرو خواهید شد که یک جزء جدانشدنی از ارزهای دیجیتال به شمار می فرایند.

در دنیای ارزهای دیجیتال کلید عمومی و خصوصی به چه معنا هستند

آن ها در شبکه های بلاک چین ساخته می شوند و بخشی از حوزه وسیع تری از دنیای رمزنگاری به نام رمزنگاری کلید عمومی (PKC) یا رمزنگاری غیرمتقارن به شمار می فرایند.

هدف PKC تغییر جزئی از یک حالت به حالت دیگر است. به نحوی که باعث می گردد برگشت به حالت قبل غیرممکن باشد و در حین این تغییر، ثابت کند شما یک راز دارید، بدون این که آن را فاش کند.

این محصول پس از آن یک تابع ریاضی یک طرفه و ایده آل برای تایید یک تراکنش است، چون آن را نمی توان جعل کرد.

PKC وابسته به یک مدل دو کلیدی به نام کلید عمومی و کلید خصوصی است که اغلب به شکل یک قفل (کلید عمومی) و کلید واقعی برای باز کردن آن قفل (کلید خصوصی) نشان داده می گردد. در ادامه این مفاهیم را بیشتر شرح می دهیم و به سوال نوبیتکس چیست نیز پاسخ می دهیم.

رمزنگاری کلید عمومی (PKC)

PKC براساس یک اصلی ریاضی به نام تابع های دریچه ساخته می گردد که یک مساله ریاضی است که محاسبه آن به سمت یک طرف آسان بوده، ولی انجام آن در جهت عکس تقریبا غیرممکن است.

کامپیوترهای زیادی باید وقت فوق العاده فراوانی بگذارند (یعنی هزاران سال) تا بتوانند جواب صحیح این مساله ریاضی را محاسبه نمایند.

در زمینه PKC، چنین مساله های ریاضی مانند فاکتور گرفتن اعداد اول (Prime Factorization) تابع های دریچه ای هستند که مهندسی معکوس (جعل) امضاهای رمزنگاری را غیرممکن می نمایند، چون احتیاج به کامپیوتری است که یک مساله ریاضی عملا غیرقابل حل را حل نماید.

مفهوم کلیدهای عمومی و خصوصی

هدف کلی PKC فراهم سازی ارتباط امن و خصوصی با استفاده از امضاهای دیجیتال در یک کانال عمومی است که در آن جا به صورت بالقوه افرادی با هدف بدخواهانه برای استراق سمع این ارتباطات حاضر هستند.

در زمینه ارزهای دیجیتال، هدف اثبات این موضوع است که مالک دارایی ها واقعا یک تراکنش خرج شده را امضاء نموده و تراکنش مورد نظر جعل نشده است.

این تراکنش ها و امضاءها همگی در یک شبکه بلاک چین عمومی بین همتاها اتفاق می افتند. زمانی که یکی از رمز ارزهای آینده دار را دارید، در واقع صاحب یک کلید خصوصی هستید. کلید خصوصی این حق را به مالک خود می دهد تا ارزهای دیجیتال مرتبط با آن را خرج کند.

از آن جایی که به یاری کلید خصوصی می توانید به ارزهای دیجیتال خود دسترسی داشته باشید، همانطور که نام آن نشان می دهد باید خصوصی باقی بماند.

علاوه بر یک کلید خصوصی، یک کلید عمومی و یک ارتباط رمزنگاری بین این دو کلید وجود دارد. اگر مالک این کلید خصوصی باشید، امکان بازیابی کلید عمومی وجود دارد.

گرچه، پیدا کردن کلید خصوصی تمام رمز ارزهای اینده دار یا هر ارز دیگری، با تنها استفاده از کلید عمومی غیرممکن است.

کلید عمومی و کلید خصوصی

بخواهیم مثال بزنیم کلیدهای عمومی و خصوصی به ترتیب مانند یک آدرس ایمیل و رمز عبور هستند. حمید به صورت تئوری می تواند میلیاردها کلید عمومی (آدرس) از کلید خصوصی خود که فقط یکی از آن را دارد، ایجاد کند و این کلید مانند یک رمز عبور شخصی یا راز او است که فقط خودش می داند.

زمانی که او یک آدرس کلید عمومی ایجاد می نماید، آن آدرس در اختیار تمام کاربران روی شبکه قرار گرفته است. چون آدرسی است که آن ها می توانند به آن ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین بفرستند.

تنها حمید می تواند به ارزهای دیجیتالی که به آن آدرس فرستاده شده است دسترسی داشته باشد، چون او کلید مطابق با آن آدرس عمومی را دارد.

نحوه عمل یک تراکنش چطور است؟

کلید خصوصی حمید امضای دیجیتال او است که می تواند با استفاده از آن ثابت کند فردی است که یک تراکنش را خرج نموده یا یک پیغام را فرستاده است.

به عنوان مثال، اگر او می خواهد به وسیله یک کانال عمومی که سارا در آن حضور دارد یک پیغام به امین بفرستد، می تواند پیغام را با کلید خصوصی خود رمزنگاری کند و آن را برای امین بفرستد.

حمید بعلاوه با پیغامی که به امین با استفاده از کلید عمومی او می فرستد، یک ارزش ویژه به نام خروجی هش فراوری می نماید.

امین با استفاده از خروجی هش، پیغام و کلید خصوصی خود می تواند این پیغام را رمزگشایی کند و بخواند. سارا نمی تواند این پیغام را بخواند، چون او تنها کلید عمومی حمید و جفت کلید عمومی و خصوصی خود را دارد.

جملاتی که شرح دادیم یک مثال عالی از تابع های دریچه در حال عمل هستند. سارا نمی تواند پیغام یا کلید خصوصی حمید را مهندسی معکوس کند، چون با استفاده از یک تابع دریچه ساخته شده است.

در شبکه بیت کوین، تراکنش ها یک سری کاربر هستند که این ارز دیجیتال را با استفاده از آدرس های عمومی همدیگر به عنوان ورودی ها و خروجی ها در مدل تراکنش UTXO بیت کوین، می فرستند و دریافت می نمایند.

حمید می تواند کلید عمومی خود را در اینترنت منتشر کند و افراد به آن آدرس بیت کوین بفرستند، با این آگاهی که فقط او مالک کلید خصوصی آن دارایی ها است.

به طور کلی تر، نودها (افرادی که نرم افزار بیت کوین را اجرا می نمایند) در شبکه بیت کوین اتوماتیک تراکنش های آن را آنالیز و تایید می نمایند تا مطمئن شوند هیچ کدام از این تراکنش ها جعل نشدند.

این اطمینان با استفاده از الگوریتم های اجماع و اثبات های رمزنگاری انجام می گردد که جفت کلیدهای خصوصی و عمومی معتبر هستند (اثبات کار).

بنابراین، جعل تراکنش ها در بلاک چین ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین که از PKC استفاده می نمایند، تقریبا غیر ممکن است. چون، فرضیه های اثبات های ریاضی از تمام رمز ارزهای اینده دار و فعلی محافظت می نمایند.

چه تفاوتی بین یک آدرس، یک کلید و یک کیف پول وجود دارد؟

افراد زیادی زمانی که پاسخ نوبیتکس چیست را می گیرند، در مرحله بعد و با ورود به این صرافی برای خرید ارز دیجیتال، تفاوت های بین آدرس ها، کلیدها و کیف های پول را اشتباه می نمایند. برای این که بهتر این موضوع را درک کنید، اجازه دهید ویژگی های هرکدام را آنالیز کنیم.

آدرس

یک آدرس مجموعه ای از اعداد و حروف تصادفا ایجاد شده است که یک نوع عدد بی همتا شبیه به شماره یک حساب بانکی را نشان می دهد.

به عنوان مثال، اولین آدرس بیت کوین به صورت زیر است:

1A1zP1eP5QGefi2DMPTfTL5SLmv7DivfNa.

تفاوت این جا است که هر فردی در عرض چند ثانیه بدون احتیاج به یک شخص یا ابزار ثالث می تواند رایگان یک آدرس ایجاد کند.

شما هر تعداد آدرس عمومی که بخواهید یا احتیاج داشته باشید، می توانید درست کنید. بعلاوه، آزادانه می توانید آدرس عمومی خود را با سایرین به اشتراک بگذارید. بدین طریق، افراد می توانند به آدرس شما ارزهای دیجیتال بفرستند.

چون شبکه های بیت کوین یا اتریوم ناشناس هستند. تراکنش ها و میزان آن ها را تمام افرادی که آدرس عمومی تان را بدانند، می توانند ببینند.

کلیدها

دو نوع کلید وجود دارد: کلیدهای عمومی و خصوصی. کلیدهای عمومی را می توان به شماره حساب تشبیه کرد. آن ها را راحت می توان با هر فردی به اشتراک گذاشت و هر فردی می تواند تراکنش به آن ها بفرستد.

کلیدهای خصوصی از طرف دیگر همانطور که نامشان نشان می دهد، باید خصوصی و مخفی نگه داشته شوند. آن ها را می توانیم به یک نوع پین یا کد رمز تایید تشبیه کنیم که به همراه کلید عمومی مطابق با آن اجازه می دهند به دارایی های خود روی بلاک چین دسترسی داشته باشید.

فقط باید دقت کنید تحت هیچ شرایطی هرگز نباید کلیدهای خصوصی خود با هر فرد دیگری به اشتراک بگذارید. بهتر است آن ها را به امن ترین شکل ممکن (به عنوان مثال روی یک کیف پول کاغذی یا یک کیف پول سخت افزاری) نگهداری کنید.

توجه کنید این کلیدها روی یک بلاک چین ذخیره نمی شوند. بلکه در یک فایل (رمزنگاری شده) نگه داشته می شوند که آن را هر جایی می توان ذخیره کرد و دور از اینترنت نگه داشت.

کیف پول

کیف پول را می توانید یک نوع دسته کلید مجازی رمزنگاری شده در نظر بگیرید که تمام اطلاعات مورد احتیاج را برای دسترسی به دارایی های شما روی بلاک چین بیت کوین دارد. یک کیف پول حاوی آدرس ها و بعلاوه کلیدهای دیجیتال شما است.

ساده ترین شکل یک کیف پول یک فایل حاوی یک دیتابیس است. بعلاوه آن را می توان آفلاین نگهداری کرد چون احتیاج به اتصال به یک بلاک چین واقعی ندارد.

خرید ارزهای دیجیتال از صرافی ها

در پاسخ به سوال نوبیتکس چیست باید بگوییم یکی از بزرگترین صرافی های داخلی کشورمان است که حجم معاملات بسیار زیادی دارد.

نوبیتکس در کنار انواع صرافی های دیگر مانند والکس و رمزینکس سعی می نماید از دارایی های دیجیتال کاربران خود به برترین شکل محافظت کند و شما انواع رمز ارزهای اینده دار مانند کاردانو را می توانید در این صرافی خرید و فروش کنید.

منبع: شفقنا اقتصادی

به "در دنیای ارزهای دیجیتال کلید عمومی و خصوصی به چه معنا هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در دنیای ارزهای دیجیتال کلید عمومی و خصوصی به چه معنا هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید