سودان میانجیگری بین المللی برای حل بحران سد النهضه را خواهان شد

به گزارش نقد و بررسی سینما، سودان با ارائه درخواست رسمی خواستار میانجیگری بین المللی جهت حل اختلافات و بحران موجود با اتیوپی درباره احداث سد النهضه شد.

سودان میانجیگری بین المللی برای حل بحران سد النهضه را خواهان شد

به گزارش نقد و بررسی سینما، به نوشته روزنامه عربی21، سودان اظهار داشت که با ارسال نامه های رسمی برای اتحادیه آفریقا، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا، ایجاد مکانیسمی چهارجانبه برای میانجیگری در مذاکرات سد النهضه اتیوپی را خواهان شده است.

وزارت خارجه سودان در بیانیه ای اظهار داشت: عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان 13 مارس نامه هایی را برای اتحادیه آفریقا، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا ارسال نموده و در آنها از این چهار نهاد خواست سازوکاری چهارجانبه را جهت میانجیگری در فرایند مذاکرات سد النهضه اتیوپی ایجاد نمایند.

این وزارتخانه اضافه کرد: در این نامه ها تغییر شیوه ای که در مذاکرات دنبال می شد و مانع از رسیدن به توافقی میان سه طرف شده بود و شروع رویکردی مبتنی بر حضور شرکای بین المللی اصلی در سازوکار چهارجانبه پیشنهاد شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: در این نامه ها توضیح داده شده که هدف از تشکیل کمیته چهارجانبه تقویت نقش اتحادیه آفریقا در مذاکرات است و این کمیته هرگز جایگزین اتحادیه نیست و اینکه جمهوری دموکراتیک کنگو به عنوان رئیس فعلی اتحادیه باید به هماهنگی و راهنمایی این کمیته چهارجانبه ادامه دهد.

همچنین وزارت خارجه سودان تاکید نمود: خارطوم از اظهارات مسؤولان اتیوپی درباره قصدشان برای انجام آبگیری دوم سد در ژوئیه آینده بدون اینکه توافقی الزام آور ضامن تبادل اطلاعات و یا تضمین های عملیاتی، زیست محیطی و اجتماعی وجود داشته باشند، نگران است.

این وزارتخانه در ادامه هشدار داد: هرگونه اقدام یک جانبه ای برای آب گیری سد به سودان خسارات وارد خواهد نمود و امنیت ملی آن را به خطر می اندازد.

اتیوپی 9 مارس جاری پیشنهاد سودان که مورد تایید مصر نیز بود، برای ایجاد یک میانجیگیری چهارجانبه بین المللی جهت حل مذاکرات سد النهضه را رد کرد.

این کشور بر شروع آب گیری دوم سد حتی اگر توافقی حاصل نگردد، پافشاری دارد در حالی که مصر و سودان تاکید دارند اول باید توافقی سه جانبه به دست آید تا سهمیه سالانه آن دو از آب رودخانه نیل و تاسیسات آبی شان حفظ گردد.

مذاکرات سد النهضه با نظارت اتحادیه آفریقا از ژانویه گذشته که سودان تغییر رویکرد مذاکره را خواهان شده و اتیوپی با آن مخالفت کرد، متوقف شدند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سودان میانجیگری بین المللی برای حل بحران سد النهضه را خواهان شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سودان میانجیگری بین المللی برای حل بحران سد النهضه را خواهان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید