شکست گیمر های حرفه ای Dota 2 از هوش مصنوعی

به گزارش نقد و بررسی سینما، تهران - خبرنگاران - هوش مصنوعی طراحی شده توسط موسسه پژوهشی OpenAI پیروز شد تا در رقابتی بعضی از بهترین گیمرهای جهان را در بازی Dota 2 در دو نوبت پیاپی شکست دهد. رقابتی که پیروزی در آن یکی از نشانه های آغاز دورانی جدید است.

شکست گیمر های حرفه ای Dota 2 از هوش مصنوعی

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار علمی نقد و بررسی سینما، موسسه پژوهشی OpenAI در اصل توسط کسانی مثل ایلان ماسک و سم آلتمن به عنوان بنیادی عام المنفعه برای توسعه هوش مصنوعی در سال 2015 تاسیس شد. بیشتر تحقیقات این موسسه از آن موقع بر روی آنالیز سیستم های هوش مصنوعی متمرکز بود که بتواند حریفان انسانی خود را هرچقدر هم ماهر در بعضی از بازی های مشهور کامپیوتری مثل پونگ شکست دهد. این بنیاد درعین حال بخشی از چهار سال گذشته خود را نیز صرف توسعه هوش مصنوعی پیشرفته ای برای بازی مشهور Dota 2 ساخت شرکت Valve نموده است. هوش مصنوعی که در جدیدترین رویارویی جدی خود توانست به راحتی از پس حریفان انسانی خود برآید. این رقابت برای همه شرکت نماینده ها از ارزش بالایی برخوردار بود خصوصا که ارزش مجموع جوایز برتر آن به 25 میلیون دلار می رسید.

**پیروزی در دو راند

هوش مصنوعی OpenAI 5، در راند اول با کمی دردسر بر حریفان خود پیروز شد اما در دور دوم در کمتر از 20 دقیقه حریفان خود را شکست داد. به گزارش وب سایت Verge، جرج بروکمن (Greg Brockman) مدیرعامل OpenAI در رابطه با پیروزی هوش مصنوعی موسسه خود می گوید که هوش مصنوعی آن ها به لطف تکنیک یادگیری عمقی خود ظرف تنها 10 ماه معادل 45 هزار سال تجربه بازی درون خود اندوخته است. به این ترتیب، این هوش مصنوعی با بازی کردن مکرر با خودش تجربه کسب نموده و مهارت خود را بهبود می بخشد. درنتیجه پیوسته برای مقابله با شرایط مختلف آماده می گردد.

Dota 2 به صورت کلی بازی آنلاین جنگی چندنفره و نسبتا پیچیده ای است که بیش از 100 شخصیت قابل بازی مختلف دارد که هرکدام از این شخصیت ها مهارت ها و ویژگی های خاص خود را دارند. درنتیجه استفاده از هرکدام می تواند شیوه و استراتژی بازی بازیگر را به کلی تغییر دهد. این گستردگی موجب می گردد تا OpenAI با محدودیت هایی برای تعداد شخصیت هایی که می تواند استفاده کند روبرو باشد. برای این منظور هر تیم تنها از میان 17 شخصیت (قهرمان) انتخاب می نمایند. OpenAI درعین حال هنگام بازی بعضی از ویژگی های متعارف بازی را هم که برای مقابله با آن ها آموزش ندیده است، غیرفعال می نماید. به زبان ساده قواعد بازی را طبق آن چیزی که برای آن تمرین نموده اصلاح می نماید. به جز این تغییرات باقی بازی مثل همه بازی های معمولی Dota 2 باهدف پیروزی یکی از دو تیم شرکت نماینده به وسیله نابود کردن قهرمان های طرف مقابل بازی می گردد.

**پس از پیروزی

برای OpenAI این پیروزی آن قدرها هم شیرین نیست بلکه تنها مدرک دیگری است که نشان از توانایی بالقوه هوش ماشینی برای شکست دادن حریف هوش انسانی حتی در پیچیده ترین کارهاست. درنتیجه تیم تحقیقاتی این موسسه می گوید که دیگر هیچ نمایش عمومی برای نشان دادن توانایی هوش مصنوعی برقرار نخواهند کرد. در عوض روی نرم افزارهایی کار می نمایند که به کاربر انسانی یاری می نماید تا در کنار هوش مصنوعی ماشینی کار کند و نه در مقابل آن. بااین حال مدیرعامل موسسه OpenAI می گوید که این موسسه احتمالا به توسعه هوش های مصنوعی مشابه در بازی های کامپیوتری دیگر نیز ادامه خواهد. آن هم به این خاطر که بازی های کامپیوتری محل خوبی برای آزمایش توانمندی های هوش مصنوعی شمرده می شوند. به علاوه آزمون هایی ازاین دست در آینده می تواند به مدرک اثبات نماینده ای برای توانایی هوش های مصنوعی در حل مسائل پیچیده پا به پای انسان به کار گرفته گردد.

**9224**1485

منبع: ایرنا

به "شکست گیمر های حرفه ای Dota 2 از هوش مصنوعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکست گیمر های حرفه ای Dota 2 از هوش مصنوعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید