معرفی تیم مهندسی دواپس خبرنگاران

به گزارش نقد و بررسی سینما، تیم در خبرنگاران یعنی همه چیز؛ اعتقاد به هدفی که یک تیم دنبال می نماید هم درست به مقدار یک آیین مقدس، مهم و محترم است، اما واضح است که این خبرنگارانیی ها هستند که این اهداف را امکان پذیر می نمایند. یک هدف هر چقدر هم که بزرگ و دست نیافتنی باشد با اعتقادی که خبرنگارانیی ها به مسیرشان دارند، رنگ حقیقت به خود می گیرد.

معرفی تیم مهندسی دواپس خبرنگاران

این تیم ها و آدم هایش هستند که رویاها را ممکن می نمایند؛ جوانانی که به آینده امیدوارند و به هرآنچه که قوی ترشان می نماید با آغوش باز لبخند می زنند.

پیش از این با تیم های محتوا و کپی رایتینگ، طراحی محصول و دیجیتال مارکتینگ نقد و بررسی سینما آشنا شده اید و حالا نوبت آن فرا رسیده که سراغ یکی از تیم های دیگر نقد و بررسی سینما برویم که با کد و نرم افزار سروکار دارد؛ تیم مهندسی دواپس نقد و بررسی سینما.

کاروبار تیم مهندسی دواپس در نقد و بررسی سینما چیست؟

تیم مهندسی دواپس نقد و بررسی سینما یک تیم 9 نفره است که بار هماهنگی میان Development ، Operations و QA را به دوش می کشد و دیوار میان این سه حوزه را از میان برده است.

امیررضا، مهران، رامین، محمدرضا، رضا، یزدان، سعید، صادق و امیرحسین این تیم انعطاف پذیر را با هم و در کنار هم ساخته اند. این تیم شب بیدار همه توانش را به کار گرفته تا همه محصولات نقد و بررسی سینما در تمام ساعات شبانه روز و در تمام روزهای هفته در دسترس کاربران باشد.

به عبارتی می توانیم بگوییم که دواپس به تیم ها یاری می نماید که امن تر، باکیفیت تر، سریع تر و مقرون به صرفه تر محصول یا خدمت را به دست مشتریان نهایی برسانند. آن ها باید بتوانند به به روزرسانی نرم افزار را سریع تر و مطمئن تر انجام دهند، تاثیر به روزرسانی ها را مقدار بگیرند و به احتیاجهای مشتری پاسخ سریعی بدهند. تیم دواپس می تواند تمام این اتفاقات را امکان پذیر و تسریع کند.

به زبان ساده مسئولیت ها و وظایف این تیم 9 نفره را می توانیم این طور عنوان کنیم:

  • آنالیز سیستم ها: آنالیز تکنولوژی های موجود در سیستم و نگهداری و به روز نگه داشتن آن؛
  • داکیومنت سازی: مستندسازی و مدیریت دانش برای تکنولوژی هایی که در حال انجام در سمت سرور هستند؛
  • توسعه: برنامه نویسی، آماده سازی برنامه ها، تنظیمات مربوط به محصول، و نگهداری راهکارهایIT؛
  • برنامه ریزی پروژه: مشارکت در جلسات برنامه ریزی جهت مشاوره و به اشتراک گذاشتن ویژگی های سیستم و در نهایت آگاه کردن تیم ها از ریسک ها و معایب و مزایای احتمالی تصمیمات آینده؛
  • تست و آنالیز: آنالیز کدها و فرآیندهای پیاده سازی برای جلوگیری از خطاهای احتمالی؛
  • استقرار: استفاده از سرویس های اتوماسیون جهت پیاده سازی محصول به صورت اتوماتیک؛
  • نگهداری و حل مسائل: توسعه الزامات و رویه های نگهداری و تعمیر و نگهداری برنامه ها برای اطمینان از اینکه محیط محصول به درستی کار می نماید؛
  • مدیریت عملکرد: بهبود عملکرد با تجزیه، تحلیل و شناسایی راهکار های جایگزین و یاری به اصلاحات سیستم؛
  • مانیتورینگ: مانیتورینگ سرویس های مختلف سازمان جهت اطمینان از صحت عملکرد آن ها.

مهران، Atlassian Administrator

مهران وظیفه نگهداری و پشتیبانی محصولات Atlassian را که در نقد و بررسی سینما مورد استفاده قرار می گیرد به عهده دارد. محصولاتی مثل جیرا و کانفلونس مثل موم در دستان مهران هستند. عمده زمان مهران به نگهداری از سیستم تیکتینگ نقد و بررسی سینما برای مشتریان AHD Jira و پشتیبانی از تیکتینگ تیم فنی، سیستم های مدیریت پروژه و سیستم مدیریت مستندات سازمان می گذرد.

از او می پرسیم بین این همه وظایف به کدام یکی بیشتر علاقه دارد که می شنویم: همه بخش ها. اینکه پلتفرمی را در اختیار همکارانمان می گذاریم که بتوانند با آن پلتفرم مطابق استانداردها کارهایشان را پیش ببرند و گزارش بگیرند برای من لذت بخش است.

همکاری بالا و صمیمت بین اعضای تیم دواپس، یک ویژگی مثبت است که بیشتر به چشم مهران می آید؛ اینکه به عقیده اش تیم دواپس یکی از تیم هایی است که همدلی و همکاری در آن به حد اعلا در جریان است.

احتمالا به همین علت است که وقتی از او درباره دورکاری می پرسیم ابراز نارضایتی می نماید و دلش می خواهد در دفتر روز اول حضور داشته باشد، اما چون خانه اش 50 کیلومتر با دفتر فاصله دارد تصمیم گرفته که با دورکاری کنار بیاید.

صادق، DevOps engineer

صادق مهندس دواپس است و به نوعی با همه وظایف مختلف عنوان شغلی اش سروکار دارد و همه کوششش را می نماید تا تیم Development و Operations تمام تمرکزشان را روی کد زدن و پیاده سازی زیرساخت های نرم افزاری نگه دارند و دیگر نگران دیگر فرایندها نباشند.

صادق می گوید امکان پیشرفت و تغییرات سریع شغلش چیزی است که راضی نگهش می دارد و همین است که باعث شده به این حوزه رو بیاورد. اینکه تیمش برای تیم های فنی و غیرفنی اهمیت دارد و فعالیت هایش دیده می گردد هم برایش مجذوب کننده است. او قدم های بعدی تیم دواپس را پیش رفتن به سمت IaaS و cloud عنوان می نماید.

سعید، DevOps engineer

سعید همه هم وغمش نگهداری از سرویس های زیرساختی دواپس، CI/CD و Automation و بهبود دادن سرویس ها و فرآیندهایی است که به بهتر کارکردن سیستم منجر شوند.

او مهمترین بخش کاری اش را تعامل با تیم های توسعه و زیرساخت می داند که چالش های متنوعی دارد اما همین چالش ها برایش مجذوب کننده است و باعث می گردد که یک مهندس دواپس دیدی از هر دو سمت کار داشته باشد که اگر این بینش را در راستای بهتر کردن سرویس ها خرج کند، کاربر نقد و بررسی سینما تجربه بهتری از خرید خواهد داشت.

از سعید درباره تیمش می پرسیم. پاسخ می دهد: مهمترین ویژگی تیم ما رفاقت است. اینکه فضای مثبتی برای پیش بردن کارها وجود دارد. این صمیمیت باعث می گردد کارها با کیفیت و سرعت بیشتری انجام شوند.

همین موضوع باعث شده تا علی رغم مزایای دورکاری او هم مثل همکارانش حضور در دفتر روز اول را ترجیح بدهد و تا جایی که بگردد در هفته چند روز را در آنجا کار می نماید.

سعید معتقد است که کار در نقد و بررسی سینما بسیار هیجان انگیز است. جو صمیمی و شاد نقد و بررسی سینما یاری می نماید که هر شخص از نهایت پتانسیلش برای پیش بردن کارها و حل کردن مسائل استفاده کند.

یزدان، مهندس اطمینان سایت

یزدان مهندس اطمینان سایت حوزه وظایفش به تعامل با تیم های زیرساخت و توسعه در جهت اتوماتیکسازی و پایش برای افزایش سرعت در توسعه محصولی مطمئن مربوط می گردد. اینکه می تواند به صورت مستقیم روی افزایش سرعت و قدرت اتکا در چرخه توسعه و انتشار نرم افزار موثر باشد برایش مجذوب کننده است.

یزدان می گوید هم دلی میان اعضا، تیم دواپس را منحصربه فرد می نماید. در ادامه اشاره می نماید:

اینکه وقتی مسئله ای رخ می دهد همه به عنوان یک تیم و نه فرد دنبال این هستیم که مسائل در سیستم و سرویس ها را بهبود بدهیم و در پی مقصر در حوادث نمی گردیم، این تیم را در فکر من متمایز می نماید.

شاید همین باعث می گردد که منظره یزدان برای تیم این باشد که احتمالا در آینده نزدیک به یکی از چپترهای مثال زدنی در جهانی دواپس ایران شوند.

از او درباره دورکاری هم پرسیدیم. یزدان به تجربه شرکت گیت لب اشاره می نماید و می گوید که آن ها هم قبل از پاندمی دورکار بودند و هربار که از مزایای این راه صحبت می نموده، یزدان به دورکاری ترغیب شده است؛ اما در هر صورت این شیوه هم مثل همه شیوه های دیگر هم مزایا و هم معایبی دارد و باید هر دو سوی ماجرا را در نظر گرفت.

رامین، Senior DevOps engineer

رامین درباره کارهایشان در تیم دواپس این طور می گوید:

اگر بخواهم به زبان ساده بگویم، ما در تیم دواپس همه کوششمان این است که از زیرساخت های سیستمی نقد و بررسی سینما مثل سایت، سرورها و سرویس ها مراقبت کنیم تا قطع نشوند و همواره در کوششیم تا این سرویس ها را آپدیت نگه داریم و از تکنولوژی های به روز برای کارهایمان استفاده کنیم. علاوه بر این ما اینجا کوشش می کنیم تا دولوپرها محیط مناسبی برای برنامه نویسی داشته باشند و برنامه هاشان با کیفیت و سرعت بیشتری روی محیط محصول برای مشتری راه اندازی گردد.

توضیحات رامین باعث می گردد تا از او بپرسیم این همه کار و هماهنگی را در این تیم چطور انجام می دهند که کارها روی زمین نماند؟ با لبخند پاسخ می دهد: خب ما درست مثل یک خانواده هستیم. خانواده می تواند کارهای گروهی بزرگی را انجام دهد و برنامه منظم و درستی برای پیشرفت دنبال کند. بله! واقعا این کارها را نمی گردد به تنهایی انجام داد و این از مزیت های کار تیمی است. این واقعا به من می چسبد!

رامین می گوید در این تیم همه کوشش می نمایند تا به نقطه ای برسند که علاوه بر نقد و بررسی سینما، بتوانند به شرکت های دیگر هم مشاوره بدهند و یاریشان نمایند تا برای راه اندازی کسب وکارشان دغدغه دواپسی نداشته باشند. تیم دواپس دوست دارد به همه آدم ها با تخصصش یاری کند.

از رامین درباره دورکاری هم پرسیدیم. توقع داشتیم او هم مثل بقیه همکارانش دورکاری را دوست نداشته باشد اما پاسخش ما را متعجب کرد:

دورکاری عالی است! به من قدرت تمرکز بیشتری می دهد تا کارهایم سریع تر و با نظم بیشتری انجام دهم. به نظرم جنبه منفی ماجرا فقط همین است که از همکارانم دورم اما خداروشکر این امکان را داریم تا هر وقت که بخواهیم بتوانیم به شرکت بیاییم و همدیگر را ببینیم.

رامین نقد و بررسی سینما را شرکتی می بیند که همواره جای پیشرفت را برای آدما باز گذاشته است. به نظر رامین کسانی که در نقد و بررسی سینما مشغولند حتی اگر نخواهند هم به این موج رشد می پیوندند. این چابکی و میل به پیشرفت را در همه کارکنان نقد و بررسی سینما به وضوح می گردد حس کرد. کمتر شرکتی وجود دارد که بتواند این احتیاج را در همه کارکنانش ایجاد کند و این فرصت را قائل گردد.

امیرحسین، Senior DevOps engineer

کار امیرحسین این است که کوشش کند تا نقد و بررسی سینما همواره در دسترس کاربران باشد و برای دیگر تیم ها این امکان را قائل گردد که که زیرساخت لازم برای پیاده سازی پروژه ها و امکانات بالا بردن آن ها را داشته باشند. اینکه هر روز چیزهای تازهی برای یادگیری وجود دارد و باید همواره به روز و فعال باشد، برای امیرحسن خشنود نماینده و مجذوب کننده است.

امیرحسین هم مثل سایر همکارانش به حس دوستی قوی که در تیم دواپس جریان دارد اشاره می نماید و می گوید: همه فن حریف بودن بچه های تیم را خیلی دوست دارم. اینکه هرجا به مشکل می خوری، دوستانت کنارت هستند و یاریت می نمایند. بعلاوه اینکه در این تیم دستمان باز است تا ایده های تازه را پیاده سازی کنیم، برایم جهان جهان ارزش دارد.

امیرحسین هم دورکاری را سخت می داند چون ارتباطش و تعاملش با آدم های دیگر کمرنگ تر می گردد. او فکر می نماید حضور در دفتر روز اول بهره وری اش را بالا می برد. امیرحسین هم مثل بقیه همکارانش (البته به جز رامین!) امیدوار است که زودتر با بسته شدن پفراینده کرونا به روز اول برگردد. اینکه در نقد و بررسی سینما این امکان برایش وجود دارد تا تعامل سازنده ای با دیگران بسازد، با آن ها بحث کند و ازشان یاد بگیرد، باعث می گردد میلش برای حضور در دفتر روز اول چندبرابر گردد.

محمدرضا، DevOps engineer

نگهداری، مانیتور و پیاده سازی زیرساخت مناسب برای راه اندازی یک سرویس قابل اتکا و بعلاوه همکاری با برنامه نویسان سازمان برای بالا بردن کیفیت سرویس دهی به کاربران نقد و بررسی سینما روی پلتفرم های مختلف.

این همه کارهایی است که محمدرضا به آن ها مشغول است و در آن تخصص دارد اما چالش های متنوع و تعاملش با تیم های مختلف بیشتر از همه این کارها برای مجذوب کننده است.

محمدرضا تعامل بالا، اشتراک دانش در بین اعضای تیم و حس اعتماد به هم تیمی ها در انجام کارهای چالشی را ستایش می نماید و به شدت این اخلاق را می پسندد. او فکر می نماید این تیم در آینده تیم پویا تری هم خواهد شد و به جایگاه باارزش تری در مجموعه خواهد رسید.

او با اینکه در دوران دورکاری به تیم ملحق شده و به واسطه نوع کارش می تواند به همه وظایفش برسد ولی باز هم بودن در محیط شرکت و کار در کنار هم تیمی هایش را ترجیح می دهد.

رضا، SRE (Site Reliability Engineer)

رضا اصطلاحا SRE تیم دواپس نقد و بررسی سینماست. فعالیت او تمام فرایند توسعه و استقرار نرم افزار را شامل می گردد و به طور خاص در حوزه مانیتورینگ و اطمینان از اتکاپذیری سرویس های گروه نقد و بررسی سینما تمرکز دارد. او با همه تیم های توسعه در ارتباط است و یاریشان می نماید تا محصولاتی با اتکاپذیری بالاتر فراوری نمایند، عیب های احتمالی را سریع تر بیابند و با کمترین تاثیر روی کاربران نقد و بررسی سینما آن ها را برطرف نمایند.

او می گوید: میان این همه کار آن بخشی را دوست دارم که وقتی که یک بهبود هر چقدر کوچیک را روی یک فرایند یا بخش اعمال می کنیم و تاثیر مستقیم آن بهبود را روی تمام محصولات می بینیم. نتیجه نهایی بهتر شدن تجربه کاربران نقد و بررسی سینماست.

رضا هم مثل هم تیمی هایش جریان همدلی بسیار زیاد در تیم را تحسین می نماید. اینکه بدون هیچ چشم داشت، هر یاریی بتوانند به یکدیگر می نمایند.

او در ادامه اضافه می نماید: با توجه به اینکه تیم ما مسئولیت بالا بودن همیشگی همه سرویس های نقد و بررسی سینما را به عهده دارد و ذاتش عملیاتی است، خیلی وقت ها مسائلی در نیمه شب پیش می آید که میبینیم بقیه هم تیمی ها هم بدون آنکه وظیفه شان باشد بیدار شده اند و مشغول یاری به یکدیگرند.

رضا در خصوص دورکاری با همکاران دیگرش هم نظر است و فکر می نماید با تمام اینکه تجهیزات دورکاری نقد و بررسی سینما تکمیل است اما باز هم هیچ چیز جای تعامل مستقیم با همکارانش را نمی گیرد.

آن ها می توانند در تعامل با هم، همه ایده هایشان را عملی نمایند. رضا اعتقاد دارد اعتمادی که در نقد و بررسی سینما به آدم ها می گردد یاری می نماید که این بستر تعامل شکل بگیرد و ایده های مختلف پیاده سازی گردد. رضا می گوید در نقد و بررسی سینما هر شکست یک پل پیروزی است.

امیررضا، سرپرست تیم DevOps/SRE گروه نقد و بررسی سینما

امیررضا سرپرست تیم DevOps/SRE است که مسولیت عملکردی کل سرویس های گروه شرکت های نقد و بررسی سینما بر عهده دارد؛ مثلا زیرساخت ابری که سرویس های نقد و بررسی سینما روی آن اجرا می شوند و فرایند تبدیل کد های نوشته شده به وسیله توسعه دهندگان به نرم افزارهای نهایی. امیررضا حواسش هست تا تعامل تیم دواپس با تمام تیم های توسعه مثل پرواز، قطار، اتوبوس و… و بعلاوه در حوزه زیرساخت با تیم های امنیت و مجازی سازی و شبکه برقرار باشد.

امیررضا به عنوان سرپرست به اعضای تیم یاری می نماید تا فرهنگ DevOps/SRE را در کل سازمان پیاده نمایند، سرعت توسعه محصول فدای اپتایم و بلعکس نگردد و تیم های دیگر بتوانند با خیالی راحت محصولاتشان را برای خلق ارزش برای کاربران گروه نقد و بررسی سینما بهبود دهند.

امیررضا معتقد است تماشای تاثیری که کار تیمش روی کار دیگر تیم ها می گذارد لذت بخش است. او می گوید:

تیم ما به صورت مستقیم محصولی را برای کاربرهای نهایی فراوری نمی نماید ولی زیرساخت فراوری بقیه محصولات را فراهم می نماید. اینکه حاصل کارهای ما تبدیل به فرایند های بهتر و محصولات سریعتر و بهینه تر گردد واقعا خستگی را از تن ما در می نماید.

به نظر امیررضا ذات کاری تیم دواپس تعطیلی پذیر نیست و تیم باید به صورت 24x7 و حتی تعطیلات عید هم همواره در دسترس و آماده برطرف مسائل باشد. طبیعتا همین موضوع فشار کاری و فکری تیم را بالا می برد اما با یاری دیگر اعضای تیم سعی نموده است محیطی محبت آمیز و آرام ایجاد نمایند تا همه فشار روی دوش یک نفر نیاید و همه در کنار هم رشد نمایند.

امیررضا ادامه می دهد: در آینده ای نزدیک تیم دواپس منشا رشد و بلوغ بقیه تیم ها و سرویس ها می گردد. ما با بالاتر بردن کیفیت سرویس های خودمان، کیفیت سرویس تیم های توسعه نقد و بررسی سینما رو بالاتر می بریم و یاری می کنیم که نقد و بررسی سینما روز به روز جامعه کاربرانش را گسترده تر کند.

او فکر می نماید نقد و بررسی سینما جایی است که به آدم هایش اعتماد می نماید تا ایده هایشان را اجرا و پیاده سازی نمایند. همینطور مسئولیت ها به صورت مشترک تعریف و کارهای هر تیم و هر شخص به خوبی دیده می گردد.

قله های مرتفع، آرزوهای سربلند

با تیم مهندسی دواپس نقد و بررسی سینما آشنا شدید. تیمی که بین تیم عملیات و توسعه پل می زند و با انعطافی مثال زدنی شبانه روز مثل یک ارتش از تمام محصولات نقد و بررسی سینما حراست می نماید. این تیم همدل و همراه هم مثل بقیه نقد و بررسی سینمایی ها آرزوهای بزرگ در سر دارند. فرقی نمی نماید قله چقدر مرتفع و جهت چقدر سنگلاخ باشد؛ آن ها سربلند و خستگی ناپذیر پیش می فرایند.

نهایت، قله، سقف یا هر چیزی که اسمش را بگذارید برای نقد و بررسی سینمایی ها معنا ندارد؛ آنچه که اهمیت دارد آرزوهای بزرگ است. آن ها به آرزوهایشان ایمان دارند.

منبع: علی بابا

به "معرفی تیم مهندسی دواپس خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تیم مهندسی دواپس خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید