نماینده مجلس: برای فرزندآوری باید خوابگاه های متاهلی راه بیندازیم

به گزارش نقد و بررسی سینما، یک نماینده مجلس گفت بزرگترین معضل ما در حوزه ازدواج جوانان میل به تحصیلات عالیه است و خود این مانع ازدواج و فرزندآوری شده و ما باید نهضت خوابگاه های متاهلی را راه بیندازیم.

نماینده مجلس: برای فرزندآوری باید خوابگاه های متاهلی راه بیندازیم

به گزارش مهر، امیر حسین بانکی پور در نشست معاونان فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت که در سالن جلسات کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار گردید، بیان داشت: ما در مرحله ورود به سال 15 هجری شمسی هستیم و به طور قطع بزرگترین ابربحران در این دوران مسئله پیری جمعیت است و هر فرض دیگری را که فکر کنید هیچ کدام، بحرانش به خطرناکی مسئله پیری جمعیت نیست و ما در چند قدمی فرو افتادن در این سیاه چاله هستیم.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: شما کافی است نقشه های سازمان ملل در سال 2050 یعنی 30 سال آینده را نگاه بیندازید، در این نقشه کشور ایران را یک لکه قهوه ای رنگ خواهید دید که اطرافش را کشور های زرد رنگ احاطه نموده اند، قهوه ای به معنای کشوری کاملا پیر و زرد به معنای کشور های جوان است. بعضی می گویند اروپا، روسیه و آمریکا پیر هستند چرا نگران هستید؟ این دو پیری فرق دارد آن ها طی 300 سال پیر شدند و طی این مدت با سیاست های مهاجرتی به تدریج که پیر می شدند، افراد مهاجر، شهروند آن کشور شده و مسئله را با یک چرخه طبیعی به این شکل حل می کردند، اتفاقی که برای آن ها طی 300 سال رخ داد برای ما ظرف 30 سال اتفاق خواهد افتاد.

بانکی پور بیان داشت: ایران تا چند سال قبل جزء 3 کشور جوان دنیا بوده است و چندین سال بعد این موازنه تغییر پیدا خواهد نمود و جزء پیرترین کشور های دنیا خواهیم شد. یعنی به یک باره زیر پای ما خالی خواهد شد و برای همین نام این مشکل را سیاه چاله گذاشتیم.

با دوره خشکسالی جوان روبه رو خواهیم شد

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: امروز اگر نگرانی ما مسئله بی کاری و تحصیل جوان ها است، اما در چند سال آینده ما با دوره خشکسالی جوان روبه رو خواهم شد، حال این خشکسالی چه نتایجی را در بر دارد؟. جوانی که چرخه علمی و مالی و امنیت این جامعه را بر عهده دارد یکباره با پیری همراه خواهد شد. به واقع کشور های اروپایی با هم پیر شدند ما در حالی پیر می شویم که کشور های اطراف ما جوان هستند و این پیری امنیت ما در منطقه را به خطر می اندازد.

وی افزود: کشور های اروپایی ابتدا اقتصاد خود را تقویت کردند بعد پیر شدند و ما در حالی که توان جسمی و سرمایه ای لازم را نداریم پیر می شویم. در دوره سالمندی باید مدارس را تعطیل کنیم، زیرا کشور می گردد سرای سالمندان و دانش آموزی برای تحصیل نخواهد بود، این دوران سالمندی من و شما است. طبق آمار کمتر از 30 سال دیگر جمعیت سالمندان کشور یک سوم کل جمعیت کشور را شکل خواهد داد و این آینده هولناک پیری جمعیت است.

دوره طلایی جمعیت از میان رفته است و دوره نقره ای پیش روی ما است

بانکی پور با بیان این که بحث از هرم سنی جمعیت است و سرمایه 40 ساله جوانی که یکباره خالی از وجود خارجی خواهد شد، ابراز داشت: تنها راهکار این است که از فرصت به جای مانده استفاده کنیم. این فرصت 15 سال بوده است که 8 سال آن که دوره طلایی بوده است از دست رفته است و 7 سال از آن تحت عنوان دوره نقره ای و در این دوره به جای مانده است.

این مقام مسؤول با بیان این که ضربه تمدنی که دولت قبل به ما زد این بود که در برترین دوره ای که زنان برای باروری در برترین شرایط خود قرار داشتند و این موضوع می توانست مشکل هرم جمعیت را حل نماید، این دوره را بدون نتیجه از دست دادیم، گفت: به واقع قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که باید 8 سال قبل در این خصوص تصویب می شد در این مدت معطل ماند.

منبع: فرارو

به "نماینده مجلس: برای فرزندآوری باید خوابگاه های متاهلی راه بیندازیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماینده مجلس: برای فرزندآوری باید خوابگاه های متاهلی راه بیندازیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید