هفته نامه، ویژه نامه روز جهانی گردشگری: گردشگری برای همه

به گزارش نقد و بررسی سینما، در این شماره از هفته نامه گردشگری خبرنگاران، ویژه نامه ای به مناسبت روز جهانی گردشگری تدارک دیده ایم که در آن روز جهانی گردشگری، اهداف و آرمان های آن و اخبار حواشی آن را توضیح داده ایم. با خبرنگاران همراه باشید.

هفته نامه، ویژه نامه روز جهانی گردشگری: گردشگری برای همه

روز دنیای گردشگری

27 سپتامبر هر سال که برابر با 6 مهر است، با عنوان روز دنیای گردشگری نامگذاری شده است. این روز از سال 1980 جشن گرفته می گردد و برنامه های آن از طرف سازمان دنیای گردشگری ( UNWTO) اعلام می گردد. شعار امسال این سازمان برای روز دنیای گردشگری این است:

روز دنیای گردشگری؛ گردشگری برای همه

در سومین جلسه سازمان دنیای گردشگری (سپتامبر 1979، اسپانیا)، مجمع عمومی این سازمان تصمیم گرفت که روز دنیای گردشگری را اعلام و در سال 1980 آن را جشن بگیرد. این تاریخ انتخاب شد تا با مرحله مهمی از صنعت گردشگری منطبق و همزمان گردد: سالگرد پذیرش اساسنامه UNWTO در 27 سپتامبر 1970.

تاریخ این روز کاملا مناسب انتخاب شده است؛ چرا که روز گردشگری با خاتمه فصل گردشگری ( high season) در نیمکره شاقتصادی و شروع آن در نیمکره جنوبی قرین است. زمانی که توریسم، مورد توجه هزاران نفر در سراسر دنیا است.

شعار روز گردشگری 2016 گردشگری برای همه انتخاب شده که تاکید خاصی بر افراد کم توان یا ناتوان (چه از نظر جسمی و چه از نظر اقتصادی) و تجربه گردشگری به وسیله آن ها دارد. در راستای اعلام این شعار شاهد اعلام برنامه های جدیدی به وسیله سازمان گردشگری کشورمان برای تسهیل سفر و گردشگری به خصوص در این قشر جامعه بودیم.

در همان روز بانک ملی ایران اعلام نمود که به زائران عتبات عالیات تسهیلات 15 میلیون ریالی پرداخت می نماید.

بنابر اعلام بانک ملی ایران، بر اساس تفاهم نامه همکاری بانک ملی ایران و سازمان حج و زیارت که شنبه چهارم مهر ماه 95 منعقد شد، در مراسمی که با حضور محمدرضا حسین زاده مدیرعامل بانک ملی ایران و سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت و بعلاوه دیگر مسئولان ارشد دو سازمان برگزار گردید، حسین زاده طی سخنانی گفت:

افتخار می کنیم که با تمام توان در خدمت زائران خانه خدا و عتبات عالیات هستیم و خوشحالیم که می توانیم هر چند اندک گره از کار زائران اماکن متبرکه برداریم و در این کار خیر شریک باشیم.

روز چهارشنبه هفته گذشته، یک روز پس از روز گردشگری و اعلام شعار آن برای امسال، خبری مبنی بر طرح گردشگری برای نابینایان به نام گردشگری با صدای مهر بودیم. در راستای این خبر، طرح گردشگری با صدای مهر برای ترغیب نابینایان برای آشنایی با جاذبه های تاریخی و فرهنگی هم زمان با آغار هفته گردشگری تا روز ملی میراث فرهنگی در اردیبهشت 96 اجرا می گردد.

دو روز بعد از روز دنیای گردشگری و شعار گردشگری برای همه خبر دیگری مبنی بر دسترسی گردشگران دارای معلولیت به 4 مکان تاریخی در هند به گوش رسید. این خبر حاکی از انجام گرفتن اقداماتی در راستای بهبود دسترسی نسبت به چهار سایت گردشگری در هند بود تا افراد دارای معلولیت نیز بتوانند از این مکان های تاریخی و گردشگری بازدید نمایند.

روز شنبه نیز مسعود سلطانی فر، رئیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی درباره اینکه شعار روز دنیای دنیاگردی، گردشگری برای همه است اما در ایران همه افراد جامعه از جمله قشر کم عایدی، معلولان، سالمندان و... نمی توانند به سفر بروند، گفت:

که این شعار امسال سازمان دنیای دنیاگردی به این معناست که می بایست از این به بعد در این حوزه بیشتر کار کنیم.

لذا به همین دلیل 20 درصد از هزینه سفر به 7 مقصد گردشگری در قالب یارانه سفر پرداخته می گردد تا گردشگران بیشتری به منطقه ها کمترشناخته شده سفر نمایند.

امیدواریم که با شعار روز گردشگری امسال، افراد ناتوان و کم توان هم بتوانند سفر و گردشگری را با سهولت هر چه تمام تر تجربه نمایند. این در حالی است که در خاتمه تابستان امسال اعلام شد 54 درصد خانوارهای ایرانی در تابستان به سفر رفته اند و 46 درصد از آنان در این فصل سفری نداشته اند.

به نظر شما این شعار و اقدامات آن تا چه حد پیروز و تاثیرگذار خواهند بود؟ با ما در میان بگذارید.

  • روز دنیای گردشگری؛ با شعار گردشگری برای همه
  • اجرای طرح گردشگری با صدای مهر برای نابینایان
  • دسترسی گردشگران دارای معلولیت به 4 مکان تاریخی در هند
  • اعطای وام بانک ملی برای سفر به عتبات عالیات و جزئیات آن
  • پرداخت یارانه سفر به 7 مقصد گردشگری
  • 46 درصد از ایرانیان در تابستان سفری نداشته اند

خبرهای خوش بعد از روز گردشگری

39 مجموعه تاسیسات گردشگری از سوی بخش خصوصی در شهرهای مختلف استان خوزستان به زودی بهره برداری می شوند.

احداث 39 مجموعه تاسیسات گردشگری در خوزستان

بانک دنیای در تازه ترین گزارش خود به معرفی بهترین مقاصد گردشگری دنیا طی 20 سال گذشته پرداخته است. فرانسه، آمریکا، اسپانیا، چین، ایتالیا، ترکیه، آلمان، انگلیس و روسیه به ترتیب بهترین مقاصد اعلام شده اند.

بهترین مقاصد گردشگری 20 سال گذشته به وسیله بانک دنیای معرفی گردید

بانکوک با کنار زدن مرکز بریتانیا، توانست در صدر فهرست شهرهایی قرار بگیرد که در سال 2016 بیشترین تعداد بازدیدنمایندگان بین المللی را به خود جذب می نمایند.

بانکوک محبوب ترین مقصد سفر امسال دنیا شد

تعداد گردشگران فاز تجارت و گردشگری منطقه آزاد انزلی در نیمه نخست سال 95، 30 درصد افزایش داشته است.

ورود گردشگران به انزلی با 30 درصد افزایش

دیگر خبرها

در این بخش به اعلام دیگر اخبار مهم هفته گذشته به صورت کوتاه می پردازیم.

  • اولین دبستان فرهنگ ایران و دارای باغ بام کشور در مشهد افتتاح شد
  • دنیاگرد هرمزگانی با موتورسیکلت، کره زمین را دور خواهد زد
  • اصفهان با یاری هلندی ها به شهر دوچرخه ها تبدیل می گردد
  • تهیه نقشه باستان شناسی پاسارگاد
  • رونمایی از قصه های شهر طهران در 14 مهر
  • بازگشایی پیاده راه 17 شهریور
  • هواپیماهای ایتالیا نیز وارد ایران شدند
  • هشت رستوران بین راهی در کرمانشاه پلمپ شد
  • برج میلاد به قطب گردشگری تبدیل می گردد
  • فرش صلح در اصفهان گره زده شد
  • عمیق ترین غار زیر آبی دنیا در چک کشف شد
  • باغ گمشده دو هزار ساله در پترا کشف شد

از همراهی شما عزیزان تشکر می کنیم و اعلام می کنیم که تحریریه نقد و بررسی سینما همیشه منتظر نظرات، نقدها، پیشنهادات و سوال های شما همراهان گرامی است.

*عکس کاور مربوط به روستای پلنگان در کردستان است.
منبع: کجارو

به "هفته نامه، ویژه نامه روز جهانی گردشگری: گردشگری برای همه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفته نامه، ویژه نامه روز جهانی گردشگری: گردشگری برای همه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید