شرایط کرونایی ایران در سال 1401 چگونه خواهد بود؟

به گزارش نقد و بررسی سینما، سال 1400 با سویه دلتا آغاز شد و با سویه غالب اومیکرون نیز به خاتمه رسید. اما حالا همه چیز مبهم است و مشخص نیست که آیا سایه کرونا در سال 1401 برداشته می شود، یا سویه هایی تازه با وجود واکسیناسیون عمومی بار دیگر شرایط را پیچیده می کنند.

شرایط کرونایی ایران در سال 1401 چگونه خواهد بود؟

به گزارش نقد و بررسی سینما، در حال حاضر جدی ترین سویه ای که نگرانی عمومی در ایران و دنیا برای سال تازه ایجاد کرده، دلتا کرون است. سویه ای که از نظر اپیدمیولوژیست ها ترکیبی از دلتا و اومیکرون است. اما هنوز رفتار آن مورد بررسی دقیق قرار نگرفته است.

طبق گفته محققان، ستون فقرات این سویه از دلتا مشتق شده است، ولی سنبله آن یعنی بخشی از ویروس که خود را به سلول های انسانی می چسباند از نوع اومیکرون است. با این حال دانشمندان در تلاش هستند تا قدرت سرایت و میزان عفونت سویه نو را مشخص کنند.

البته ظهور دلتاکرون در حالی است که سال گذشته نیز سویه های ترکیبی در دنیا نمود پیدا کردند، ولی به سویه غالب در دنیا بدل نشدند. با این وجود اپیدمیولوژیست ها توصیه می کنند تا بررسی شدن دقیق دلتاکرون نباید آن را نادیده گرفت.

نقد و بررسی سینما در گفتگو با دکتر مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست و دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید19 شرایط کرونا در سال 1401 در ایران را مورد بررسی قرار داده است، که مشروح آن در ادامه از نظر مخاطبان می گذرد.

آقای دکتر فکر می کنید که در سال 1401 روبروه ما با کرونا چگونه خواهد بود؟

ما اصولا انتظار این را داریم که در آینده نه چندان دور، کرونا از حالت همه گیر به حالت بومی تبدیل شود. بدین معنا که ما با این بیماری باید کنار بیاییم و یک زندگی طبیعی با آن داشته باشیم. اما زندگی طبیعی با نُرم دیگر که اصطلاحا به آن نرمال سی گفته می شود. نرمال سی یعنی اینکه یک حالت نرمالی که با گذشته و آینده متفاوت باشد. مثلا ما در زمانی با حیوانات اهلی مسافرت می کردیم یک نرمال سی داشتیم و زمانی که با خودرو مسافرت می کردیم یک نرمال سی دیگر داشتیم. در زمان هواپیما و کشتی هم به همین شکل؛ در واقع همه این ها نرمال هایی هستند که در مرور زمان تغییر می کنند. حالا با این بیماری نو ما با یک نرمال سی دیگری روبرو هستیم. مثلا فرض کنید ممکن است زندگی عادی داشته باشیم، همه چیز بازگشایی شود، اما ما باید یاد بگیریم که در زمان سرما خوردگی، حتما از ماسک استفاده کنیم. حتما در فضایی که غیر از ما، دیگران هم حضور دارند، تهویه را رعایت کنیم.

علاوه بر این ها باید بازنگری هایی در شیوه مرخصی عفونت های تنفسی داشته باشیم که آیا لازم است که گواهی پزشک و یک آزمایش معتبر ارائه شود یا صرفا فردی احساس ناخوشی کند، مجاز قلمداد شود.

فکر می کنید که در سال 1401 کرونا بومی می شود؟

ما انتظار داریم که در آینده نزدیک بیماری بومی شود. اما اینکه کی بومی خواهد شد، در سال 1401 یا بعد از آن؟ در واقع عدم قطعیت قابل ملاحظه ای در این رابطه وجود دارد. اما با این حال انتظار می رود که در سال 1401 این اتفاق رخ دهد. یعنی ما دیگر شاهد آن موج های کلان نباشیم، بلکه شاهد خوشه های گَه گیری باشیم که با ان ها می شود کار آمد. اما طبیعتا ما در تعطیلات نوروز نگران هستیم که نکند تعادل نسبتا ظریفی که در انتهای موج ششم پیدا کردیم، در هم بشکند.

به خاطر اینکه سه عامل می توانند موجب بروز موج نو شوند. مورد اول پیدایش یک واریانت نو است که واگیری بسیار بالاتری نسبت به سویه پیشین داشته باشد و مقاومت نسبتا بیشتری هم در مقابل واکسن ها داشته باشد. درنهایت هم این عوامل باعث شوند هر فرد تعداد بیشتری از افراد را آلوده کند و موج شکل بگیرد. مورد دوم بحث کاهش ایمنی افراد است که در طی گذر زمان ایمنی ناشی از واکسیناسیون یا ابتلا ممکن است رقیق شود و باز همان اتفاق بیفتد. سوم هم تغییر رفتار ما است. در واقع احتیاط هایی را که در یک زمانی در اوج اپیدمی رعایت می کردیم کنار بگذاریم و تغییر رفتار ما منجر به این شود که یک فرد آلوده تعدادی بیشتری را آلوده کند.

در تعطیلات نوروزی خواه و ناخواه میزان رعایت افراد بسیار کاهش می یابد. افرادی هستند که زمانی های طولانی در محیط های بسته و در تراکم بالا احتیاط های لازم را کنار می گذارند. این تغییر رفتار بالاخره آهنگ کاهشی ما را کند خواهد کرد.

شیوع دلتاکرون بار دیگر مردم دنیا را نگران کرده است. آقای دکتر یونسیان شما فکر می کنید که مردم ایران در سال 1401 و مردم دنیا با چالش تازه ای روبرو خواهند شد؟

درست است، در حال حاضر نگرانی هایی بابت ساب واریانت های هیبرید وجود دارد. یعنی اینکه آیا ممکن است که ساب واریانت BA1 و BA2 با یکدیگر ترکیب شوند و چیزی نوی را ایجاد کنند. پاسخ این است که این امکان وجود دارد و تشخیص هم داده شده است. در این رابطه هم مرج شدن ساب واریانت های اومیکرون مثل BA1 و BA2 و BA11 و BA2 تشخیص داده شده، هم مرج شدن یک ساب واریانت از اومیکرون با یک ساب واریانت از دلتا. اما اولا تا به امروز موارد بسیار نادر بوده است. ثانیا شواهدی دال بر اینکه بیماری زایی شدیدتر داشته باشند در موارد گزارش شده، مشاهده نشده است. ثالثا شواهدی دال بر اینکه سرایت پذیری بیشتری هم داشته باشند مشاهده نشده است؛ بنابراین علی رغم اینکه این موارد مشاهده، گزارش و ثبت شده اند، اما سازمان دنیای بهداشت برای این ها اسمی انتخاب نکرده است. می دانید زمانی که واریانت نوی می آید که اهمیت دارد، اسمی برای آن انتخاب می شود و بعد در یک گروهی قرار می گیرد، که آیا به اصطلاح یک واریانت نگران کننده است، یا یک واریانت تحت کنترل است.

با این وجود جای نگرانی در باب این هیبرید ها نداریم و در حال حاضر همان واریانت اومیکرون در دنیا وجود دارد. در واقع 99.7 درصد مواردی که مورد توالی یابی واقع شدند تا آخر هفته گذشته اومیکرون بودند. اینکه اومیکرون چه زیر واریانتی دارد مثل A1A2 واریانت A3A11 این ها خوشبختانه اهمیت چندانی ندارند. به این دلیل که سرایت پذیری و شدت بیماری زایی آن ها به هم نزدیک است. اگر چه BA2 از ساب واریانت های دیگری همچون BA11 و BA2 و BA3 سرایت پذیری بیشتری داشته، اما خوشبختانه ایمنی حاصل از واکسیناسیون و ایمنی حاصل از ابتلا به هر کدام از این ساب واریانت ها برای آن های دیگر هم صادق است. یعنی به زبان ساده تر و خلاصه تر، اگر کسی به یکی از این ساب واریانت ها مبتلا شده باشد. احتمال اینکه به ساب واریانت دوم مبتلا شود بسیار نادر است. اگر هم مبتلا شوند شدت بسیار کمتری خواهند داشت.

پس ما نگرانی چندانی بابت ساب واریانت ها نداریم. اما نگرانی مان این است که اگر واکسیناسیون در همه جای دنیا به پوشش خوبی نرسد. یک واریانت دیگری ممکن است که ایجاد شود. هر چند احتمال کمی هم دارد، ولی نمی توان آن را رد کرد. در چنین شرایطی ممکن است ما با درگیری نوی گرفتار شویم. امیدوارم سرعت واکسیناسیون در کشور های در حال توسعه به خصوص کشور های قاره آفریقا بیشتر شود و واکسن بیشتری با توجه به تمایل آن ها به دریافت واکسن در اختیارشان قرار گیرد.

منبع: فرارو

به "شرایط کرونایی ایران در سال 1401 چگونه خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط کرونایی ایران در سال 1401 چگونه خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید