چراغ سبز رئیس شورای اروپا به تعویق مشروط برگزیت

به گزارش نقد و بررسی سینما، لندن - خبرنگاران - رئیس شورای اروپا در واکنش به درخواست نخست وزیر انگلیس برای تعویق برگزیت توضیح داد که اگر مجلس این کشور به طرح موردنظر دولت درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا رأی موافق بدهد، تعویق کوتاه مدت برگزیت ممکن خواهد بود.

چراغ سبز رئیس شورای اروپا به تعویق مشروط برگزیت

به گزارش چهارشنبه شب نقد و بررسی سینما، دونالد توسک به مشورت هایی که طی ده روز گذشته درباره برگزیت داشته اشاره نمود و اضافه نمود که اما مدت زمان تعویق برگزیت به عنوان یک سؤال باقی می ماند.

وی ادامه داد که پیشنهاد نخست وزیر انگلیس درباره تعویق برگزیت تا 30 ژوئن، هرچند جنبه های مثبتی دارد اما یک سری پرسش های حقوقی و سیاسی ایجاد می نماید که قرار است رهبران کشورهای اروپا، در نشست دو روزی شورای اروپا که از فردا شروع می گردد دراین باره رایزنی نمایند.

رئیس شورای اروپا شرح داد که اگر رهبران اروپا با پیشنهادهای او موافقت نمایند و مجلس عوام انگلیس هم هفته آینده به طرح برگزیت رای موافق بدهد، می توان بحث تعویق برگزیت را نهایی کرد و نیازی به برگزاری نشست اضطراری شورای اروپا نخواهد بود. در غیر این صورت برای برگزاری نشست اضطراری شورای اروپا درنگ نخواهد کرد.

هفته پس از رای مجلس انگلیس به تعویق برگزیت، نخست وزیر این کشور در نامه ای خطاب به رئیس شورای اروپا، این درخواست را منتقل کرد.

ترزا می در این نامه آورده است که لندن همچنان می خواهد درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا به توافق برسد. وی با مروری بر تحولات اخیر مجلس کشورش یادآور شد که نمایندگان مجلس هفته گذشته برای دومین بار به طرح موردنظر دولت رأی مخالف دادند، یک روز بعد با برگزیت بی توافق مخالفت و روز سوم با تعویق برگزیت موافقت کردند.

نخست وزیر انگلیس با یادآوری اینکه قصد داشت تا در هفته جاری طرح برگزیت را برای سومین بار به رأی بگذارد، ادامه داد که بر اساس اعلام رئیس مجلس عوام این رأی گیری بدون انجام تغییرات قابل توجه در طرح برگزیت قابل اعتنا نیست.

می همچنین توضیح داد که همچنان تمایل دارد طرح دولت را دوباره در مجلس به رأی بگذارد و به این بهانه خواهان تعویق برگزیت تا تاریخ 30 ژوئن (9 تیر) شد.

نخست وزیر انگلیس دو سال پیش طی نامه ای به رئیس شورای اروپا تمایل این کشور را برای خروج از اتحادیه اروپا اعلام نموده بود.

بر اساس ماده 50 پیمان لیسبون، انگلیس دو سال فرصت داشت تا درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا به توافق برسد و بایستی 29 مارس این اتحادیه را ترک می کرد. بااین حال مخالفت مجلس انگلیس با طرح موردنظر دولت، اوضاع سیاسی این کشور را به شدت متلاطم نموده است.

نشست بهاره شورای اروپا از فردا به مدت دو روز در بروکسل شروع خواهد شد و شرکت نمایندگان قرار است درباره درخواست انگلیس برای تعویق برگزیت تصمیم گیری نمایند.

شبد**اروپام ** هـ ن **1010

منبع: ایرنا

به "چراغ سبز رئیس شورای اروپا به تعویق مشروط برگزیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چراغ سبز رئیس شورای اروپا به تعویق مشروط برگزیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید