گزارش، شتاب نگران کننده کرونا در ترکیه

به گزارش نقد و بررسی سینما، در یک بازه زمانی کمتر از یک ماه٬ شمار جان باختگان بر اثر ویروس کرونا در ترکیه به عدد 812 نفر رسیده و آمار مبتلایان نیز در مرز 40 هزار نفر است.

گزارش، شتاب نگران کننده کرونا در ترکیه

به گزارش گروه بین الملل نقد و بررسی سینما٬ سرعت انتشار و شیوع ویروس کرونا در کشور ترکیه٬ روز به روز شتاب بیشتری می گیرد.

با آن که مقامات سیاسی و بهداشتی ترکیه برای مبارزه با کرونا٬ تدابیر مهمی اتخاذ نموده اند اما ظاهراً هر اندازه که تست های بیشتری انجام می گردد٬ این نتیجه به دست می آید که شمار ناقلین و مبتلایان به این ویروس٬ بیشتر از آن چیزی است که در ابتدا تصور میشد.

آمارها چه می گویند؟

نگاهی به آمارهای روزمره اعلام شده از سوی وزارت بهداشت ترکیه نشان دهنده این است که سرعت انتشار و افزایش آمار مبتلایان٬ نگران نماینده است. به گونه ای که بیم آن می رود که ترکیه در آینده٬ حتی به شرایط کشوری همچون ایتالیا دچار گردد.

تحلیل نمودار بالا نشان می دهد که در یک بازه زمانی کمتر از یک ماه٬ شمار فوت شدگان بر اثر ویروس کرونا در ترکیه به عدد 812 نفر رسیده است. یعنی 10 روز پس از ثبت نخستین مورد ابتلا٬ فوت 9 نفر اعلام شد اما در 30 مارس شمار فوت به 168 نفر رسید و در حال حاضر هم روی عدد 812 نفر ایستاده است.

مقامات بهداشتی ترکیه در خصوص آمار فوت٬ سه دیدگاه مهم دارند:

میانگین فوت نسبت به مبتلایان٬ هنوز هم در مقایسه با کشورهای اروپایی٬ در سطح رضایت بخشی است.

میزان فوت٬ در افراد دارای میانگین سنی 60 سال به بالا٬ بیشتر مشاهده شده است.

میزان فوت در استانبول٬ آنکارا و کوجالی به عنوان سه کلانشهر مهم غرب ترکیه و نزدیک به اروپا٬ بیش از سایر استان های ترکیه است.

اما این فقط مساله فوت نیست که مقامات بهداشتی ترکیه را نگران نموده است. چرا که اتفاقاً٬ فوت شدگان٬ در مدیریت مبارزه با کرونا٬ موارد خارج شده از زنجیره مبارزه است و نگرانی اصلی٬ بابت مبتلایان است.

تحلیل نمودار بالا نشان می دهد که آمار مبتلایان به ویروس کرونا در ترکیه٬ با رشد تصاعدی روبرو شده است. به گونه ای که در دهم ماه مارس فقط 1 نفر مبتلا شده اما در پانزدهم مارس به 18 نفر رسیده و 5 روز بعد از آن روی عدد 670 نفر ایستاده است.

در 25 مارس عدد 2433 مبتلا ثبت شده و یک روز پیش از سرانجام ماه مارس٬ ترکیه اعلام نموده که 10827 نفر مبتلا هستند و بالاخره درشرایط فعلی٬ آمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور در مرز 40 هزار نفر است.

قرنطینه در 156 نقطه جدید

وزارت کشور ترکیه اعلام نموده که بر اساس اختیارات استانداران و فرمانداران در 156 شهرستان٬ بخش٬ دهستان و روستا٬ قرنطینه عمومی اعلام شده و همه موظفند از قوانین قرنطینه عمومی تبعیت نمایند.

نیروهای مسلح ژندارمری به عنوان نیروی تحت امر وزارت کشور در فواصل روستاها و شهرها به یاری مقامات محلی آمده و بر فرایند حفظ قرنطینه نظارت می نمایند.

همچنان در خانه بمانید

وزیر بهداشت ترکیه از مردم کشورش خواسته در خانه بمانند. او همچنین اعلام نموده که یک هفته پیشِ رو برای ترکیه٬ هفته مهم و حساسی است و اگر مردم زنجیره ارتباط را قطع ننموده و فاصله اجتماعی را رعایت ننمایند٬ کنترل ویروس٬ ناممکن خواهد بود.

در همین حال مخالفین دولت اردوغان بر این موضوع پافشاری می نمایند که دولت تنها در شرایطی حق دارد از مردم بخواهد در خانه بمانند که مایحتاج و معاش آنان را فراهم کند.

معلمین هم آموزش می بینند

ضیا سلجوق وزیر آموزش ملی ترکیه اعلام نموده که 125 هزار معلم در این کشور در حال فعالیت در چهارچوب آموزش از راه دور در ایام تعطیلی مدارس هستند.

او همچنین از این موضوع خبر داده که وزارت آموزش ملی ترکیه برای معلمین نیز دوره های آموزش از راه دور در نظر گرفته تا خود را با شرایط نوین و آموزش از راه تلویزیون و اینترنت تطبیق دهند و ترفیع آنها وابسته به این دوره ها خواهد بود.

بیمه ها چگونه برخورد می نمایند؟

بعضی از شرکت های بیمه بخش خصوصی ترکیه٬ حاضر نبودند در دوران کرونا٬ هزینه های لازم را پرداخت نمایند. اما با کوشش حقوق دانان٬ این مساله حل شده است.

همچنین نهاد ریاست جمهوری ترکیه با انتشار اطلاعیه ای اعلام نموده که موضوع کرونا٬ از لحاظ حقوقی٬ سیاسی٬ اجرایی و اجتماعی٬ به عنوان شرایط اضطراری و فوق العاده ملی توصیف شده و در این راستا٬ تمامی شرکت های بیمه موظفند٬ در تامین دارو و ملزومات٬ هیچ محدودیتی قائل نشوند.

تهدید خشونت آمیز شهردار استانبول

اکرم امام اوغلو شهردار استانبول که به عنوان یکی از مهم ترین چهره های سیاسی مخالف اردوغان شناخته می گردد٬ در اثنای فرایند مبارزه با کرونا٬ بارها در برابر رئیس جمهور و هیات دولت موضع گیری نموده و تصمیمات آنان را به چالش کشید.

امام اوغلو٬ از مردم خواست به جای شرکت در کمپین ملی اعلام شده از سوی رئیس جمهور برای یاری به فقرا در دوران کرونا٬ اعانات خود را به صندوق شهرداری بریزند.

او همچنین یک هیات علمی برای مبارزه با کرونا تشکیل داد و خاطرنشان کرد که خود را مقید به تصمیمات این هیات میداند و نه گروهی از متخصصین که توسط رئیس جمهور و وزیر بهداشت٬ معین شده اند.

اکرم امام اوغلو٬ چندی پیش به شکل رسمی به رسانه های ترکیه خبر داد که یک شخص ناشناس ایمیل تهدیدآمیزی برایش نوشته که محتوای آن از این قرار است: اکرم امام اوغلوی بیچاره! یا باید حد خودت را بدانی٬ یا پوست سرت را می کنم. به هر جایی که می خواهی شکایت کن. به زودی خون تو را خواهم ریخت و وادارت خواهم کرد خون خودت را بنوشی. عادت دارم٬ پیش از آن که افراد را بکشم٬ به آنها اطلاع می دهم.

مقامات امنیتی ترکیه اعلام نموده اند که این فرد با هویت ت.گ دیروز در آنکارا دستگیر شده است. هنوز معین نیست که آیا تهدیدات این فرد٬ ابعاد شخصی دارد یا انگیزه و ارتباط سیاسی در آن دخیل است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "گزارش، شتاب نگران کننده کرونا در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، شتاب نگران کننده کرونا در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید