ایرانی ها بیشتر چه گل هایی را هدیه می دهند؟ 6 شرط لازم برای خرید گل

به گزارش نقد و بررسی سینما، بی شک کسی نیست که با تماشا گل و گیاه و سرسبزی حال و هوایش عوض نشود. حتی هنوز هم برای مسرور کردن اطرافیانمان و نشان دادن عشق و علاقه خودمان به آن ها هر از گاهی بی مناسبت یا با مناسبت گل هدیه می دهیم.

ایرانی ها بیشتر چه گل هایی را هدیه می دهند؟ 6 شرط لازم برای خرید گل

از طرفی به علت اینکه کشور ما سرزمین چهار فصلی است و زیست بوم و شرایط آب و هوایی منحصر به فرد و قابل توجهی دارد از نظر تنوع و فراوری گل نیز پیشتاز هستیم؛ به طوری که به گفته مدیر اتحادیه گل و گیاه استان تهران رتبه هفدهم را در جهان در زمینه فراوری گل و گیاه داریم.

گفت وگوی همشهری آنلاین را با غلامحسین سلطان محمدی مدیر اتحادیه گل و گیاه استان تهران و عضو اتحادیه سراسری فراورینمایندگان گل و گیاه ایران در این زمینه می خوانید:

در کشور چندگونه گیاهی داریم؟

ما در کشوری زندگی می کنیم که شرایط اقلیمی بسیار خوبی دارد، برای همین حدود 15 هزار فراورینماینده گل و گیاه و 8 هزار گونه گیاهی در کشور داریم. بسیاری از این گونه های گیاهی شناخته شده اند و بسیاری هم شناخته شده نیستند و در معرض دید مردم قرار نگرفته اند.

چرا هنوز بعضی از این گل ها و گیاهان شناخته شده نیستند و در معرض دید مردم قرار نگرفته اند؛ با توجه به اینکه ایرانی ها به گیاهان علاقه نشان می دهند؟

مساحت گلفروشی های کشور کوچک هستند؛ به عنوان نمونه در تهران حدود هزار گلفروشی داریم که مساحت هر یک بین 20 تا 100 مترمربع است. شاید بتوان گقت به طور میانگین مساحت گلفروشی ها 50مترمربع است، برای همین گلفروشان نمی توانند انواع گونه های گل و گیاه را در فروشگاه خود در معرض دید عموم قرار دهند. برای همین معمولا از گیاهانی استفاده می نمایند که شناخته شده هستند.

ایرانی ها بیشتر از چه نوع گل هایی استقبال می نمایند؟

مردم از گل هایی که بیشتر می شناسند استقبال خوبی دارند. مثلا یکی از گل هایی که در فروشگاه های گل و گیاه و گلفروشی ها بسیار دیده می گردد رز است که تنوع رنگ و کیفیت خوبی دارد. لیلیوم و آنتوریوم، ارکیده، داوودی، مریم و گلایول بین ایرانی ها هوادار دارد. افراد مختلف رز را برای دید و بازدید، گلایول را برای مراسم عزاداری، آنتوریوم و لیلیوم را برای زیبایی سبد گل، داوودی و آلسترومریا را به علت قیمت مناسب و ماندگاری بالا برای خرید خود انتخاب می نمایند.

با این توصیف ایرانی ها هروقت مراسمی در پیش دارند خرید می نمایند...

بله. در مجموع در کشور ما بسیاری از افراد گل را برای دل خودشان نمی خرند، در حالی که تنوع و فراوانی گل در کشور زیاد است و از همه مهم تر گل غذای روح است و کسی که عادت کند دنبال غذای روح باشد بهتر زندگی می نماید. بسیاری از بیماری هایی که در کشور ما وجود دارد ناشی از پرخوری است؛ قند، دیابت، چربی و... همه بر اثر پرخوری اتفاق می افتد. می خواهم بگویم مردم برای غذا های حتی پرخطر برای بدن هزینه می نمایند، اما برای گل نه. اروپایی ها عکس ما هستند آن ها برای خرید گل بیشتر هزینه می نمایند.

چگونه باید این شرایط را معکوس کرد تا مردم خرید گل را برای دلخوشی خودشان در سبد خانوار بگنجانند؟

ما باید شرایطی را به وجود بیاوریم که مردم گل بخرند. در درجه اول باید برای خرید گل فرهنگسازی و سپس قیمت ها را متعادل کنیم. شما تصور کنید خرید گل برای مراسم مختلف بین ایرانی ها جا افتاده است، چون در این زمینه فرهنگسازی شده است. مردم ما فقط برای مناسبت هایی مانند روز مادر، تولد، روز پدر، دید و بازدید، عیادت از بیمار، عروسی، عزا و بعضی روز های خاص مانند روز پزشک، معلم و ... گل می خرند. ما در روز تولد حضرت زهرا (س) و روز مادر بیشترین فروش گل را در ایران داریم. با این حال در مجموع می توان گفت که خرید گل به ویژه خرید گل های شاخه بریده جایگاه خود را باز نموده است.

آب و هوای مرکز و تعداد بالای روز های آلوده آن هم آیا تاثیری بر استقبال مردم از گل داشته است؛ چون در سال های اخیر مدام بر اینکه گل و گیاه هوای خانه را تصفیه می نماید تاکید شده است.

کلانشهر تهران لبریز از جمعیت است و حتی شهر های اطراف آن هم پر از جمعیت شده است. شهرداری تهران و سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران هم فضای سبز خوبی در این کلانشهر ایجاد نموده اند. نمی توان منکر این موضوع شد که تهران یکی از کلانشهر هایی است که از فضای سبز خوبی برخوردار است. با وجود این، بیشتر مردم آپارتمان نشین هستند و فضای سبز داخلی کم دارند. برای همین آن ها کم کم عادت به خرید گیاهان آپارتمانی کردند. این گیاهان علاوه بر اینکه در زیبایی خانه نقش دارند اکسیژن هم فراوری می نمایند. به جرات می توانم بگویم که سانسوریا و انواع گیاهان آپارتمانی برگ پهن، پتوس ها و ... اکسیژن هوا را تصفیه می نمایند و در کاهش آلودگی هوا نقش دارند.

طراحی دکوراسیون خانه با گیاهان آپارتمانی هم می تواند علت دیگر استقبال مردم از گل و گیاه باشد؟

بله. گیاهان در طراحی دکوراسیون خانه و ادارات هم جا باز نموده اند. بیشترین گیاهان هم برگ سبز هستند، اما بهتر است قبل از خرید هر نوع گلی برای آپارتمان با طریقه نگهداری آن ها آشنا شویم و صرفا برای زیبایی خانه بدون اینکه اصول نگهداری آن ها را بدانیم گل نخریم. در درجه اول باید بدانیم که آپارتمان یا خانه ما مناسب نگهداری چه نوع گیاهانی هستند. گیاه برای اینکه خوب زندگی کند احتیاج به 6 عامل اصلی دما، نور، آب، خاک، کود و از همه مهمتر گفتمان دارد. وقتی در خانه شور و هیجان و زندگی جریان دارد گیاه هم شاداب تر است. شما اگر به مدت طولانی به مسافرت بروید گیاهان افسرده می شوند، چون آن ها هم موجودات زنده ای هستند که از شور و شوق ما لذت می برند و انرژی می گیرند.

چرا قیمت یک مدل گل در فروشگاه های اینترنتی و گلفروشی ها تفاوت زیادی دارد؟

قیمت گذاری گل در فروشگاه ها و صفحه های اینترنتی دست اتحادیه ما نیست. همه این فروشگاه های اینترنتی گل مرغوب ندارند، بلکه از میان آن ها فقط یکسری شاخص هستند و گل های تر و تازه تحویل مردم می دهند، اما برای همه آن ها صدق نمی نماید. در حالی که گلفروش ها تجربه خوب و گل های باکیفیت تری دارند. اما چون مغازه دار یا گلفروش بیمه، دارایی، هزینه آب و برق، مالیات، هزینه کارگر و... را هم باید پرداخت کند، بنابراین طبیعی است اختلاف قیمت وجود داشته باشد. این در حالی است که فروشگاه های اینترنتی هیچ یک از این هزینه ها را ندارند و برای همین ضربه به گلفروشی ها زده اند و توان رقابت را از آن ها گرفته اند. مشتری هم که معمولا دنبال جنس مقرون به صرفه است، اما کسی که دنبال جنس تازه و خوب باشد بی شک ترجیح می دهد از گلفروشی و حضوری خرید کند.

چرا به گل و گیاه در گذشته آنقدر بها داده می شد که مثلا نام وارد نماینده آن را بر سر خیابان می گذاشتند؛ مثل پیچ امین الدوله؟

منظور از پیچ همان یاس است و، چون علی خان امین الدوله، صدر اعظم مظفرالدین شاه قاجار اولین بار این گیاه را در ایران و در باغ امین الدوله کاشته بود اینگونه نامگذاری شد. یا یک گیاهشناس گلی را وارد ایران کرد و به پادشاه قاجار هدیه و شاه هم صد تومان به وی انعام داد برای همین به گل صد تومنی معروف شد. اما الان این قدر تنوع گل زیاد و به لطف اینترنت نام همه گل ها موجود است که کمتر با چنین مواردی روبه رو می شویم.

باتوجه به اینکه ما رتبه خوبی در جهان در زمینه فراوری گل و گیاه داریم آیا این گیاهان ایرانی در جهان متقاضی هم دارند؟

صادرات گل و گیاه ما به چند علت مشکل دارد. اول باید هدف یابی گردد که گل قرار است به کدام کشور صادر گردد. ما باید ارزیابی کنیم که معمولا کشور های همجوار یا کشور های دور خواهان چه گلی هستند تا بعد آن را در کشور خودمان فراوری کنیم. اما اینگونه عمل نمی کنیم. ما در کشور خود هر چه دلمان بخواهد فراوری می کنیم و هرچقدر که از این میزان زیاد بیاید بدون توجه به خواسته کشور هدف صادر می کنیم. کشور هایی که صادرات گل و گیاه آن ها مطرح است، اول مشتری را پیدا، بعد فراوری و در نهایت صادر می نمایند. درست است که ما در فراوری گل و گیاه مقام هفدهم را داریم، اما در صادرات مقام صد و هفتم را داریم و این اختلاف زیادی است.

یک فراوری نماینده خوب زمانی می تواند پیروز باشد که خواسته کشور هدف صادرات را بشناسد. ما برای صادرات به فراوری انبوه و سپس باکیفیت احتیاج داریم. بسته بندی مناسب هم اهمیت دارد. ما حتی یک هواپیما و فرودگاهی مخصوص صادرات گیاهان نداریم. اگر بخواهیم به عنوان نمونه به کشور های همجوار مثل دوبی هم گلی صادر کنیم بعد از بسته بندی منتظر می مانیم تا ببینیم اگر هواپیمایی بعد از سوارکردن مسافرانش جا داشت گل را بفرستیم.

65 روز قیمت گل از 365 روز سال در کشور ما به علت مناسبت های مختلف دوبرابر بازار جهان است. چون مشتری دارد. یعنی اگر قیمت گلی در بازار جهان 2 دلار باشد در این 65 روز در ایران 4 دلار است. باید قیمت گل را در این روز ها پایین بیاوریم و بیشتر به فکر مردم باشیم و درآمدزایی از گل و گیاه را با صادرات جبران کنیم نه با پول بیشتری که مردم خودمان می دهند. فراوری گل و گیاه می تواند ارزآور و درآمدزا باشد. ما باید یک فرودگاه برای صادرات اختصاص دهیم. ما قادریم به جای نفت حتی گل صادر کنیم. چون کشور ما چهار فصل است اگر یک روز نفت تمام گردد گل تمام نمی گردد. با توجه به اینکه بسیاری از کشور های همجوار به علت شرایط آب و هوایی توان فراوری گل را به میزان ما ندارند باید از این ظرفیت در کشور با یک کار و کوشش گروهی استفاده گردد.

حرف آخر...

امیدوارم هر مردی هرشب با یک شاخه گل به خانه برود و شادی و شادمانی را به خانواده خود هدیه دهد.

منبع: فرارو

به "ایرانی ها بیشتر چه گل هایی را هدیه می دهند؟ 6 شرط لازم برای خرید گل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرانی ها بیشتر چه گل هایی را هدیه می دهند؟ 6 شرط لازم برای خرید گل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید