ثبت سه رویداد فرهنگی کاشان در فهرست میراث ناملموس کشور

به گزارش نقد و بررسی سینما، خبرنگاران/اصفهان مسئول ثبت پرونده های میراث معنوی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از ثبت سه آئین سنتی - مذهبی کاشان در فهرست میراث معنوی کشور اطلاع داد.

ثبت سه رویداد فرهنگی کاشان در فهرست میراث ناملموس کشور

به گزارش نقد و بررسی سینما و به نقل از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان، عباس تراب زاده اظهار کرد: آیین روز شش گوشه، مراسم عزاداری ششم تا عاشورای قمصر و وداع نخل روستاهای علوی و خاوه به عنوان سه رویداد فرهنگی- مذهبی کاشان در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

وی اضافه نمود: روز ششم محرم اختصاص به شش گوشه دارد، در این روز به احترام شش گوشه هیچ هیئتی به بازار نمی رود و سایر دستجات در مراسم حمل شش گوشه به بازار به هیئت عزادارش می پیوندند به همین علت به روز ششم محرم روز شش گوشه هم می گویند.

کارشناس ثبت میراث معنوی کاشان توضیح داد: آیین های عزاداری دهه اول ماه محرم قمصر، در واقع نمایش تمثیلی پرمحتوا و اثربخشی هستند که با یک ساختار پیچیده و درعین حال منظم به ویژه در نحوه اجرا با استفاده از نمادهایی همچون نخل، علم، توغ که دارای تقدس و جانمایه اعتقادی می¬باشند، به شکل با شکوه و با جذابیت خاصی وقایع جانسوز کربلا و مصائب و آلام آن را در اذهان همگان بازآفرینی می¬نمایند.

تراب زاده با اشاره به مراسم وداع نخل روستاهای علوی و خاوه گفت: هرکدام از روستاهایی علوی و خاوه نخل خاص خود را دارند که نخل روستای علوی در صحن بقعه سلطان محمود و نخل روستای خاوه در صحن بقعه و بارگاه حضرت سلطان علی ابن محمدباقر (ع) نگهداری می گردد.

وی اضافه نمود: یکی از دلایلی که نخل آبادی خاوه در این بقعه نگهداری می گردد این است که مراسم روز عاشورا را حد فاصل این بقعه تا بقعه شاهزاده حسین باریکرسف برگزار می نمایند.

کارشناس ثبت میراث معنوی کاشان با بیان اینکه تا به امروز 18 اثر میراث معنوی کاشان در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسیده است، گفت: پژوهش و مطالعه میدانی ثبت ترجیع بند محتشم کاشانی که با مصرع باز این چه شورش است که در خلق عالم است آغاز می گردد و ابیات آن با گستره فرهنگی فراملی زینت بخش تکایا و حسینه ها است به عنوان یک میراث معنوی در دست اقدام است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ثبت سه رویداد فرهنگی کاشان در فهرست میراث ناملموس کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت سه رویداد فرهنگی کاشان در فهرست میراث ناملموس کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید