جاهای دیدنی مراغه آذربایجان شرقی

به گزارش نقد و بررسی سینما، در این مقاله از معرفی دیدنی های ایران تصمیم گرفتیم تا شما کاربران عزیز و علاقمند به گردش را با جاهای دیدنی مراغه که یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی می باشد را به شما معرفی کنیم . پس اگر قصد سفر به مراغه را دارید تا آخر این مقاله با مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید

جاهای دیدنی مراغه آذربایجان شرقی

در گوشه کنار کشور عزیزمان ایران انقدر مکان ها و مناطق دیدنی وجود دارد که میتوان روزها یا فصل ها را برای رفتن به این مناطق دیدنی و متنوع برنامه ریزی کرد و از دیدن مکان های جدید لذت برد . فقط در استان آذربایجان شرقی میتوان در بین شهرها , دشتها , کوه ها کلی جای دیدنی پیدا کرد که شاید تا به امروز کمتر کسی نام آنرا شنیده باشد و یا از وجودشان بی خبر باشیم که یکی از این شهرهای که کمتر شناخته شده است شهر مراغه است که در ادامه بیشتر درباره مکان های دیدنی مراغه برای شما شرح خواهیم داد

مختصری درباره مراغه بدانید :

دومین شهر بزرگ در استان آذربایجان شرقی شهرتان تاریخی مراغه است که در کنار رودخانه صوفی چای د دامنه جنوبی کوه سهند قرار گرفته است . این شهر به پایتخت نجوم و باغ شهر ایران شهرت دارد و جزء شهرستانهای تاریخی و دیدنی ایران بشمار می رود که سالانه گردشگران خارحی و داخلی زیادی از جاذبه های گردشگری مراغه دیدن می نمایند . یکی از دلایل اصلی تبدیل شدن این شهر به یکی از مراکز توریستی و گردشگری در استان آذربایجان شرقی بخاطر فضای سبز و باغهای متعدد در داخل شهر و همچین رودخانه زیبای صوفی چای است که از مرکز شهر عبور میکند . از آنجای که این شهر یک شهر تاریخی بحاسب می آید دارای خیابان های زیبا و درختان سر به فلک کشیده است که زیبای خاصی به خیابان های این شهر بخشیده است . حتما اگر به مراغه سفر کردید در خیابان های آن کمی قدم بزنید . این شهر بعد از ارومیه دومین شهر کهن آذربایجان محسوب می شود که قبل از اسلام نیز وجود داشته که در قرن های 12 تا 14 میلادی دوران رشد و شکوفایی آن بوده است

زمانی که پایتخت سلسله های متعدد محلی از جمله احمدیلیان و اتابکان آذربایجان بوده است و در نهایت مرکز حکومت ایلخانی قرار داده شد. مراغه به لحاظ بافت غنی تاریخی و فرهنگی، با بیش از 300 اثر ثبت شده ملی ، جزء 10 شهر برتر کشور محسوب می شود. رصد خانه مراغه که در دوران خواجه نصیر بنا شده از جمله آثار تاریخی برجسته مراغه و ایران است که بیش از 400000 جلد کتاب در آن موجود بوده است و بزرگترین دانشمندان اسلامی سراسر جهان اسلام در آن گرد هم آمده بودند.

جاذبه های گردشگری مراغه

دریاچه صوفی چای

شاید در نگاه اول به خود بگویید که این تصویری از شهرهای اروپایی مانند لندن و یا رم و شاید هر شهر لاکچری دیگری باشد اما اشتباه نکنید. اینجا رودخانه صوفی چای در شهر مراغه استان آذربایجان غربی است که زیبایی بی نظیر آن انسان را به خود جذب می نماید.

موزه آقالار

این موزه در سال 81 در محوطه مقبره آقالار با گردآوردن سنگ گورهای تاریخی و منحصر به فردی که در گورستان های اطراف مراغه وجود داشت، راه اندازی شده است. این محوطه به خاطر آن که بزرگان ، عارفان و شیوخ مراغه در آن دفن شده اند به آقالار یا همان بزرگان مشهور شده است.در سال 1175 پس از مرگ میر فتاح به دستور ظل السلطان - که در زمان زندیه زندگی می نموده و هیچ ربطی به مسعود میرزا پسر ناصرالدین شاه که بیشتر از 150 سال بعد به جهان می آید ندارد- در این محل دفن و بنای مقبره برایش ساخته می شود. بنای آرامگاه متاثر از معماری زندیه است و یکی از بناهای زیبایی است که یک بار در 1247 در ابتدای دوران ناصرالدین شاه قاجار به طور کامل مرمت و بازسازی شد. ساختمان بنا چهار ضلعی و هر ضلعش 16 متر و دارای ابزارهای سنگی و طاق نمای آجری قرینه به ارتفاع پنج متر است.

گنبد کبود

گنبد کبود برجی دایره ای شکل است و در شهرستان مراغه قرار گرفته است که طبق گفته کارشناسان متعلق به دوره سلجوقیان است. بنابر برخی از گفته ها این برج مقبره مادر هلاکوخان است اما هیچ کتیبه یا سنگ نوشته ای در ساختمان این گنبد وجود ندارد که نشان دهنده سال و دلیل ساخت آن باشد. معماری و تزیین های نمای گنبد کبود بسیار زیبا است. نمای گنبد طراحی و ظرافت خاصی دارد و در بین آجرها کاشی های نفیس مورد استفاده قرار گرفته که مانند نگین می درخشد. گنبد بنایی 10 ضلعی است که شبیه به دایره است. گنبد کبود در سال 1340در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

غار هامپوئیل شهر مراغه

یکی دیگر از جاهای دیدنی مراغه ، غار هامپوئیل می باشد که در 12 کیلومتری شهر مراغه قرار گرفته است. در داخل این غار کبوتران زیادی به صورت گروهی زندگی می نمایند که این غار را به غار کبوتر مراغه نیز معروف نموده اند. چاه های عمیقی در معابر این غار وجود دارند که برخی از آن ها دارای آب هستند. در اطراف این چاه ها رسوبات آهکی به وجود آمده اند که مناظر طبیعی زیبایی را خلق نموده اند. از دیگر مواردی که این غار را از جاذبه های دیدنی مراغه به شمار آورده، وجود رودخانه مردی چای در پایین این غار می باشد. از بستر این رودخانه تا غار که در دامنه کوهی صخره ای واقع شده، ارتفاعی حدود 1600 متر وجود دارد. دهانه غار هامپوئیل مراغه 8 متر عرض و 25 تا 40 متر ارتفاع دارد. در ورودی این غار، کتیبه ای وجود دارد که به زبان روسی است و تاریخ این کتیبه مربوط به سال 1925 میلادی می باشد.

رصد خانه شهر تاریخی مراغه

یکی از جاذبه های دیدنی مراغه رصد خانه تاریخی این شهر می باشد. این رصدخانه در زمان خواجه نصیرالدین طوسی، منجم بزرگ و نامی دوره ایلخانی ساخته شده است. رصد خانه مراغه از معروف ترین رصدخانه های اسلامی بوده و در گذشته در سراسر جهان بی نظیر بوده است. امروزه نیز نام این رصدخانه به گوش می رسد و برای گردشگران، از جاذبه های دیدنی مراغه به شمار می رود. رصدخانه مراغه در سال 657 هجری بر روی تپه ای واقع شده که در شمال غربی شهر مراغه وجود دارد. در ضمنً کتابخانه ای بزرگ در نزدیکی این رصدخانه با حدود چهارصد هزار جلد کتاب قرار گرفته است که این کتاب ها از بغداد، شام، الجزیره و بیروت برای مطالعه و استفاده دانشمندان، تهیه شده است.

معبد مهر مراغه

کی دیگر از آثار باستانی شهرستان مراغه، معبد مهر مراغه یکی از میراث ارزشمند مذهبی در ایران است که در روستای ورجوی این شهرستان، قرار گرفته است. این اثر تاریخی دارای ابعاد ناشناخته ای است، ولی با توجه به تحقیقات و پژوهش های اجرا شده توسط زنده یاد پرویز ورجاوند، به نظر می رسد که این بنای کهن مرتبط با آیین مهرپرستی بوده که با توجه به گذر زمان و رخدادهای تاریخی، تغییر و تحولاتی در آن اجرا شده است. جالب است بدانید که کلمه میترا یا (مهر) به معنی دوستی و محبت است. در گاتها (سروده هایی که از دیرباز از سخنانِ زرتشت اسپنتمان دانسته می شده است) کلمه میترا به معنی عهد و پیمان آمده است. مهر در اوستا از آفریدگان اهورا مزدا بوده، ایزد محافظ عهد و پیمان است و از این رو فرشته فروغ و روشنائی است تا هیچ چیز بر او پوشیده نماند.

گنبد غفاریه مراغه

گنبد غفاریه بنایی مربع و آجری است که بر بالای سکویی سنگی و سردابه دخمه ای عمیقی پایدار است. در چهار زاویه آن ستون هایی با نقوش لوزی ساخته اند . هر یک از اضلاع طرفین و عقب دارای دو طاقنما و یک حاشیه مکتوب می باشد. در این گنبد تمامی خطوط، ریحان است. کاشی های این بنا مخلوطی از رنگ آبی دریایی و آسمانی است.

برج مدور

برج مدور از دیگر شاهکارهای تاریخی در مراغه کنار گنبد کبود است که قدمت آن به دوران سلجوقیان باز می شود. این برج، گنبدی استوانه ای شکل است که شامل دو طبقه سردابه و نمازگاه می شود.

خانه اشرف الملوک نبئی وند

در شهر مراغه نیز مانند بسیاری دیگر از شهرستان های کشور، می توان شاهد منازل و بناهای تاریخی متعدد بود که همانند میراثی گرانبها برای نسل امروز، به یادگار مانده است. خانه اشرف الملوک نبئی وند از جمله این منازل تاریخی است که دارای قدمتی برابر با اواخر حکومت قاجاریان و اوایل حکومت پهلوی است. این اثر در بافت قدیمی شهر مراغه و در نزدیکی مسجد تاریخی شیخ بابا قرار گرفته است که با نام دیگر خانه حیدرانلو نیز شناخته می شود. از ویژگی های شاخص عمارت که در 2 طبقه، با پلانی مستطیلی و به صورت قرینه ساخته شده است، می توان به ستون های سنگی تعبیه شده در نمای اصلی آن اشاره نمود که از زیبایی خاصی برخوردار است.

پل سرچشمه روستای مردق

پل مردق جزء مهم ترین و سالم ترین پل های تاریخی آذربایجان شرقی و تنها پل این شهرستان است که در لیست آثار ملی به ثبت رسیده است.پل سه دهنه مردق، جزء سه پل مهم تاریخی این شهرستان بوده و دارای سیل شکن و پایه های سنگی از نوع سنگ بومی منطقه (معدن سنجان) و آجرهای قرمز بومی است. این پل بلندترین پل تاریخی شهر مراغه محسوب میشود و در گذشته، این شهر را با شهرهای اردبیل و هشترود و روستاهای منطقه مرتبط میکرد. این پل در عصر قاجار بر روی رودخانه مردق چای ساخته شده است.

مقبره شیخ رکن الدین اوحدی

مقبره شیخ رکن الدین اوحدی مراغه ای، عارف و شاعر پارسی گوی نامدار قرن هشتم، یکی از آثار تاریخی معروف و جاهای دیدنی مراغه است. این بنا در میان باغسرسبزی قرار گرفته است و هرساله گردشگران زیادی از آن بازدید می نمایند.

گویجه قلعه

گویجه قلعه نام یکی از سازه های طبیعی در 45 کیلومتری جنوب شرقی شهر مراغه است که در نزدیکی رودخانه قوری چای قرار گرفته است. از ویژگی های جالب و منحصربه فرد این قلعه، احداث آن به صورت طبیعی است به گونه ای که هیچ انسانی در ساخت آن نقشی نداشته است. وجه تسمیه گویجه قلعه یا قلعه گویجه به این نام، به دلیل سنگ های سبزی است که در منطقه به نظر می رسد که این اثر دارای قدمتی متعلق به هزاره قبل از میلاد مسیح (ع) تا اوایل دوران اسلامی است. معماری این سازه طبیعی به صورت صخره ای و از نادرترین قلعه های ایران کهن است که با چنین معماری ساخته شده است.

بازار مراغه

بازار قدیمی مراغه از دیگر جاهای دیدنی مراغه ، این شهر زیبا به شمار می رود. گشت و گذار در زیر دالان های تو در تو و خرید لبنیات محلی و میوه های تازه و سایر خوراکی های خوشمزه بسیار لذت بخش است. از طرفی در این بازار یک بنا به نام مدرسه محییه وجود دارد که مربوط به اواخر قرن پنجم هجری است.

منبع: تاپ تراول

به "جاهای دیدنی مراغه آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاهای دیدنی مراغه آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید