درصورت رأی منفی مجلس عوام به برگزیت آماده مصاحبه با انگلیس هستیم

به گزارش نقد و بررسی سینما به نقل از رویترز، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان با اشاره به رای گیری که قرار است امروز در مجلس عوام انگلیس درباره توافق ترزا می نخست وزیر انگلیس با اتحادیه اروپا در مورد برگزیت، انجام گردد گفت: اگر مجلس عوام به این توافق رای منفی دهد اتحادیه اروپا آمادگی آن را دارد تا مذاکرات جدیدی را با لندن انجام دهد.

درصورت رأی منفی مجلس عوام به برگزیت آماده مصاحبه با انگلیس هستیم

هایکو ماس امکان انجام تغییرات چشمگیر در این توافق را رد کرد.

در این میان ترزا می به نمایندگان هشدار داده است که رای منفی آنها به این توافق باعث فلج شدن مجلس می شود و اگر انگلیس اتحادیه اروپا را ترک نکند، آنگاه اعتمادها به سیاستمداران این کشور بگونه ای فاجعه بار آسیب خواهد دید.

سخنان می پس از آن مطرح شد که گزارش هایی از داخل مجلس عوام دربارۀ تصمیم نمایندگان به دادن رای منفی به این توافق منتشر شد. خبرها همچنین حاکی از آن است که نمایندگان قصد دارند پس از رد این توافق، خود بر روند اجرایی شدن برگزیت کنترل یابند.

حزب کارگر و دیگر احزاب مخالف دولت انگلیس می خواهند به این توافق رای منفی بدهند و در مقابل حدود 100 نمایندۀ حزب محافظه کار و 10 نمایندۀ حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی احتمالا با توافقمی همراهی خواهند کرد.

بر اساس برنامه زمانبندی اعلام شده، مجلس عوام بریتانیا دوشنبه و سه شنبه (به عنوان چهارمین و پنجمین روز متوالی) به بحث دربارۀ برگزیت پرداخته و امروز سه شنبه پس از سرانجام بحث ها، رای گیری انجام می شود.

نمایندگان همچنین قرار است به اصلاحاتی که ممکن است باعث تغییر مفاد این توافق شود نیز رای دهند.

اگر توافق گزیت از سوی نمایندگان مجلس رد شود، آنگاه می سه روز کاری فرصت دارد تا طرح دومی (طرح ب) را ارائه دهد و پس از آن نیز باید بار دیگر رهسپار بروکسل شود تا برای کسب امتیازات بیشتر از اتحادیه اروپا کوشش کند.

مجلس عوام نیز روز 21 ژانویه تشکیل جلسه خواهد داد تا با رای خود، دربارۀ طرح دوم می تصمیم گیری کند.

بریتانیا باید 29 مارس اتحادیه اروپا را ترک کند مگر اینکه نمایندگان با رای خود این تصمیم را لغو نمایند یا به تاخیر بیندازند. ونس کیبل، رهبر حزب لیبرال دموکرات که مخالف توافق برگزیت است، می گوید که بهترین راه، برگزاری همه پرسی دوم است البته با این شرط که گزینۀ باقی ماندن در اتحادیه اروپا نیز در این همه پرسی لحاظ شود. این ایده طرفدارانی در میان بعضی از نمایندگان حزب کارگر، اصلی ترین حزب مخالف دولت محافظه کار نیز دارد.

علاوه بر این اگرچه تاکنون برگزاری تمام مذاکرات و فعالیتهای مرتبط با برگزیت در کنترل دولت انگلیس بوده، اما اکنون اخبار جدیدی از مجلس عوام به گوش می رسد: سه تن از نمایندگان ارشد محافظه کار که پیش از این نیز سابقۀ وزارت در انگلیس را داشتند قصد دارند در صورت شکست می در ارائۀ طرح دوم، از راستا مجلس به نمایندگان مخالف قدرت کنترل بر برگزیت را بدهند.

این خبر دیروز دوشنبه از سوی یکی از این سه تن یعنی نیک بولز اعلام شد. او خاطرنشان کرد که آنها می خواهند از راستا یک قانون جدید، به هیأت رئیسه مجلس عوام این مسئولیت را بدهند تا توافق مصالحۀ مدنظر خودشان را ارائه دهند.

بعضی این اقدام را نوعی کودتا علیه دولت توصیف نموده اند اما بولز می گوید که با چنین دیدگاهی موافق نیست زیرا قدرتِ تصمیم گیری همچنان در اختیار هیأت رئیسۀ مجلس باقی خواهد ماند و به این ترتیب راستا برای برگزاری همه پرسی دیگر نیز هموار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "درصورت رأی منفی مجلس عوام به برگزیت آماده مصاحبه با انگلیس هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درصورت رأی منفی مجلس عوام به برگزیت آماده مصاحبه با انگلیس هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید