رتبه آزادی مالی ایران 167؛ اول از آخر ، افغانستان و ترکمنستان از ایران پیش افتادند

به گزارش نقد و بررسی سینما، گزارش سال 2021 بنیاد هریتیج نشان می دهد که شرایط آزادی مالی در ایران سرکوب شده است. ایران در میان 14 کشور منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی در رتبه آخر واقع شده است و امتیاز آن از میانگین منطقه ای و جهانی کمتر است.

رتبه آزادی مالی ایران 167؛ اول از آخر ، افغانستان و ترکمنستان از ایران پیش افتادند

همچنین در این گزارش آمده که دلیل افت دو پله ای رتبه ایران در میان کشورهای دنیا، کاهش اثربخشی قضایی است.

اما شاخص آزادی مالی به چه معناست و کاهش آن بیانگر چیست؟ شاخص آزادی مالی، رابطه مثبت بین آزادی مالی و تحقق انواع اهداف مثبت اجتماعی و مالی را نشان می دهد. هرچه آزادی مالی در کشوری بیشتر باشد آن کشور دارای جامعه ای سالم تر، سرانه ثروت بیشتر، توسعه انسانی بالاتر، دموکراسی بهتر است و بهتر میتواند فقر را کنترل کند.

اما حالا گزارش بنیاد هریتیج نشان می دهد شرایط آزادی مالی در ایران نه تنها بهتر نشده که بدتر هم شده است.

نکته قابل توجه اینکه در حالی رتبه آزادی مالی در ایران بدتر شده و به 167 رسیده که رتبه آزادی مالی در بعضی از کشورها مانند گرجستان 12 است. رتبه آزادی مالی امارات 14، قطر 31، ارمنستان 32 است.

حتی رتبه آزادی مالی کشورهایی مانند افغانستان و ترکمنستان و پاکستان هم با وجود آنکه در قعر جدول قرار دارند، از ایران یکی دو پله بهتر است. حتی ترکمنستان توانسته خود را از قعر جدول خارج کند و رتبه آزادی مالی خود را بهبود دهد. اما شاخص آزادی مالی در ایران هم سال جاری و هم سال گذشته بدتر شده است.

براساس این گزارش، شاخص آزادی مالی بر اساس چهار دسته اصلی و 12 عامل کمی و کیفی آنالیز می گردد. این چهار دسته شامل حاکمیت قانون، اندازه دولت، کارایی تنظیم گری و بازارهای باز است.

منبع: تجارت نیوز

به "رتبه آزادی مالی ایران 167؛ اول از آخر ، افغانستان و ترکمنستان از ایران پیش افتادند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رتبه آزادی مالی ایران 167؛ اول از آخر ، افغانستان و ترکمنستان از ایران پیش افتادند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید