سوراخ بیضی باز یا PFO چه علائمی دارد و چطور درمان می گردد؟

به گزارش نقد و بررسی سینما، فورامن اوال باز (PFO) یا سوراخ بیضی باز سوراخی در قلب است که پس از تولد به شکلی که باید بسته نمی گردد. این سوراخ بین دهلیز راست و چپ واقع شده است.

سوراخ بیضی باز یا PFO چه علائمی دارد و چطور درمان می گردد؟

به موازات رشد کودک در رحم، سوراخ بیضی در بین دهلیز راست و چپ شکل می گیرد. این سوراخ معمولا در دوران نوزادی بسته می گردد. هنگامی که فورامن اوال بسته نمی گردد، به آن فورامن اوال باز Patent foramen ovale می گویند.

بیشتر مردم هرگز احتیاج به درمان برای فورامن اوال باز ندارند.

علائم

فورامن اوال باز در حدود 1 نفر از 4 نفر وجود دارد، اما بیشتر افراد مبتلا هرگز نمی دانند که به آن مبتلا هستند. یک فورامن اوال باز اغلب در طول آزمایشات برای سایر مسائل سلامتی کشف می گردد.

علل

تعیین نیست که چه چیزی باعث باز ماندن فورامن اوال در بعضی افراد می گردد، اگرچه ژنتیک ممکن است در این امر نقش داشته باشد.

عملکرد طبیعی قلب پس از تولد

درک نحوه عملکرد قلب ممکن است به شما در درک نقش فورامن اوال قبل از تولد یاری کند.

قلب شما دارای چهار حفره است که خون را پمپاژ می نماید:

  • محفظه فوقانی سمت راست (دهلیز راست). دهلیز راست خون فقیر از اکسیژن را از بدن شما دریافت می نماید و آن را به وسیله دریچه سه لتی به بطن راست پمپ می نماید.
  • محفظه پایین سمت راست (بطن راست). بطن راست خون را به وسیله یک رگ بزرگ به نام شریان ریوی پمپاژ می نماید و به ریه ها می رود، جایی که خون دوباره با اکسیژن تامین می گردد و دی اکسید کربن از خون خارج می گردد. خون به وسیله دریچه ریوی پمپ می گردد که وقتی بطن راست بین ضربان ها شل می گردد، بسته می گردد.
  • اتاق فوقانی چپ (دهلیز چپ). دهلیز چپ خون غنی از اکسیژن را از ریه ها به وسیله سیاهرگ های ریوی دریافت می نماید و آن را به وسیله دریچه میترال به بطن چپ پمپ می نماید.
  • محفظه تحتانی چپ (بطن چپ). بطن چپ خون غنی از اکسیژن را به وسیله بزرگترین رگ خونی بدن (آئورت) و به بقیه بدن پمپ می نماید. خون به وسیله دریچه آئورت می گذرد که در هنگام شل شدن بطن چپ نیز بسته می گردد.

قلب کودک در رحم

از آنجا که نوزاد در رحم نفس نمی کشد، ریه ها هنوز کار نمی نمایند. یعنی احتیاجی به پمپاژ خون به ریه ها نیست. در این مرحله خون از ریه های نوزاد دور می زند و از راستا متفاوتی برای انتقال خون غنی از اکسیژن از مادر به بدن نوزاد استفاده می نماید.

خون غنی از اکسیژن به وسیله بند ناف از جفت به بدن نوزاد می رسد. در بدن نوزاد، رگ های خونی به بند ناف متصل می شوند. خون غنی از اکسیژن به وسیله سیاهرگی که خون را از بدن به دهلیز راست (ورید اجوف تحتانی) تخلیه می نماید، به قلب می رود. این خون در سراسر سوراخ بیضی و به دهلیز چپ راهنمایی می گردد. از آنجا خون وارد بطن چپ می گردد که آن را در سراسر بدن پمپاژ می نماید.

قلب نوزاد تازه متولد شده

هنگامی که ریه های کودک آغاز به کار می نمایند، جریان خون در قلب تغییر می نماید. اکنون خون غنی از اکسیژن از ریه ها می آید و وارد دهلیز چپ می گردد. در این مرحله جریان خون راستا طبیعی را طی می نماید.

فشار خونی که از قلب پمپاژ می نماید معمولاً باعث بسته شدن دهانه فلپ سوراخ بیضی می گردد. در بیشتر افراد، دهانه در نهایت بسته می گردد، معمولاً در دوران نوزادی.

عوارض

به طور کلی، یک سوراخ بیضیباز (PFO) عوارضی ایجاد نمی نماید. بعضی از افراد مبتلا به PFO ممکن است نقایص قلبی دیگری داشته باشند.

عوارض احتمالی فورامن اوال باز ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اکسیژن خون پایین. به ندرت، فورامن اوال باز می تواند باعث دور زدن اندازه قابل توجهی از خون از ریه ها گردد و باعث کاهش سطح اکسیژن خون (هیپوکسمی) گردد.
  • سکته. گاهی اوقات لخته های خون کوچک در سیاهرگ ها ممکن است به قلب بروند. آن ها ممکن است به وسیله سوراخ بیضی باز شده و به سمت چپ قلب بروند، جایی که می توانند به مغز بروند و جریان خون را مسدود نمایند و باعث سکته مغزی ایسکمیک شوند.

بعضی از مطالعات نشان داده اند که PFO در افراد مبتلا به سکته مغزی غیرقابل شرح و میگرن همراه با اورا شایع تر است. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد احتیاج است. معمولاً دلایل دیگری برای این شرایط وجود دارد، و این فقط یک تصادف است که فرد PFO نیز دارد.

تشخیص

معمولاً PFO زمانی تشخیص داده می گردد که آزمایش هایی برای نگرانی سلامت دیگری انجام گردد. اگر پزشک مراقبت های اولیه شما فکر می نماید که ممکن است PFO داشته باشید یا قبلاً تشخیص داده شده است، نقد و بررسی سینما آموزش دیده در زمینه بیماری های قلبی (متخصص قلب) ممکن است نوعی اکوکاردیوگرام را برای مشاهده دقیق تر نحوه عملکرد قلب شما توصیه کند.

اگر تشخیص داده شد که سوراخ بیضی اختراعی دارید و سکته نموده اید، ممکن است پزشک شما را به یک دکتر آموزش دیده در زمینه بیماری های مغز و سیستم عصبی (متخصص مغز و اعصاب) ارجاع دهد.

تست ها

اکوکاردیوگرام برای تشخیص PFO استفاده می گردد. اکوکاردیوگرام آناتومی، ساختار و عملکرد قلب شما را نشان می دهد.

اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک

در این آزمایش رایج، امواج صوتی که از یک دستگاه عصایی (مبدل) به قلب شما راهنمایی می شوند، تصاویر ویدیویی از قلب شما در حال حرکت فراوری می نمایند. پزشکان ممکن است از این آزمایش برای تشخیص فورامن اوال باز و تشخیص سایر مسائل قلبی استفاده نمایند.

انواع این روش ممکن است برای شناسایی سوراخ های بیضی باز استفاده گردد، از جمله:

  • داپلر جریان رنگ. وقتی امواج صوتی از سلول های خونی که در قلب شما حرکت می نمایند منعکس می شوند، گام آن ها تغییر می نماید. این تغییرات (سیگنال های داپلر) به رنگ های مختلف در اکوکاردیوگرام نمایش داده می شوند و می توانند به پزشک یاری نمایند تا سرعت و جهت جریان خون در قلب شما را آنالیز کند.

اگر سوراخ بیضی باز دارید، اکوکاردیوگرافی داپلر جریان رنگی می تواند جریان خون را بین دهلیز راست و دهلیز چپ تشخیص دهد.

  • مطالعه کنتراست سالین (مطالعه حباب). در حین مطالعه حباب، یک محلول نمک استریل تکان داده می گردد تا حباب های ریز تشکیل گردد و سپس به داخل ورید تزریق می گردد. حباب ها به سمت راست قلب شما حرکت می نمایند و در اکوکاردیوگرام ظاهر می شوند.

اگر سوراخی بین دهلیز چپ و دهلیز راست وجود نداشته باشد، حباب ها به سادگی در ریه ها فیلتر می شوند. اگر سوراخ اختراعی بیضی دارید، حباب هایی در سمت چپ قلب ظاهر می گردد.

اکوکاردیوگرافی از راه مری

تایید یک سوراخ بیضی باز به وسیله اکوکاردیوگرافی ترانس توراسیک سخت است. پزشک شما ممکن است احتیاج به انجام نوع خاصی از اکوکاردیوگرام به نام اکوکاردیوگرام از راه مری داشته باشد تا قلب و جریان خون در قلب را آنالیز کند.

برخلاف اکوکاردیوگرام استاندارد، که در آن ترانسدیوسر روی قفسه سینه شما حرکت می نماید، اکوکاردیوگرام ترانس مری از یک مبدل کوچک متصل به انتهای پروب استفاده می نماید. نقد و بررسی سینما به آرامی پروب را در لوله ای که از دهان شما به معده شما (مری) منتهی می گردد، وارد می نماید. قبل از آغاز عمل، گلوی شما بی حس می گردد و به شما دارو (آرام بخش) می دهند تا راحت باشید.

اکوکاردیوگرام ترانس مری به طور کلی دقیق ترین آزمایش موجود برای تشخیص شکاف اختراع اوال است.

درمان

بیشتر افرادی که دارای فورامن اوال باز هستند احتیاجی به درمان ندارند. اگر هنگام انجام اکوکاردیوگرام به دلایل دیگر، PFO پیدا گردد، معمولاً روشی برای بستن دهانه انجام نمی گردد.

با این حال، اگر سطح اکسیژن خون شما پایین است و یا اگر سکته مغزی غیرقابل شرحی داشته اید، ممکن است پزشک شما روشی را برای بستن سوراخ در قلب توصیه کند.

بستن فورامن اوال باز برای جلوگیری از میگرن در حال حاضر به عنوان اولین درمان توصیه نمی گردد. بستن سوراخ بیضی باز برای جلوگیری از سکته مغزی مکرر تنها زمانی انجام می گردد که متخصص قلب و مغز و اعصاب تشخیص دهند که بسته شدن برای شما مفید است.

دارو ها

پزشک شما ممکن است دارو هایی را برای کاهش خطر عبور لخته های خون از فورامن بیضی توصیه کند. رقیق نماینده های خون (ضد انعقاد ها) ممکن است برای بعضی از افراد مبتلا به سوراخ بیضی که دچار سکته مغزی شده اند، مفید باشد.

جراحی یا روش های دیگر

روش های بستن سوراخ بیضی باز عبارتند از:

  • بسته شدن دستگاه پزشکان می توانند دستگاهی را وارد نمایند که سوراخ بیضی باز را در طی یک روش به نام کاتتریزاسیون قلبی مسدود می نماید. در این روش، دستگاه بستن در انتهای یک لوله بلند و انعطاف پذیر (کاتتر) واقع شده است.

پزشک کاتتر با نوک دستگاه را وارد رگ خونی در کشاله ران نموده و با استفاده از تصاویر اکوکاردیوگرام به عنوان راهنما، آن را در جای خود راهنمایی می نماید.

عوارض این روش غیرمعمول است، اما ممکن است شامل پارگی قلب یا عروق خونی، حرکت دستگاه، یا ضربان قلب نامنظم (آریتمی) باشد.

  • بستن جراحی جراح می تواند با باز کردن قلب و بخیه زدن دهانه فلاپی، سوراخ بیضی باز را ببندد. این جراحی قلب را می توان با استفاده از یک برش بسیار کوچک انجام داد و ممکن است با استفاده از تکنیک های رباتیک انجام گردد.

اگر شما یا فرزندتان برای اصلاح مشکل قلبی دیگری تحت عمل جراحی قرار می گیرید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که فورامن اوال باز را همزمان با جراحی اصلاح کنید.

شیوه زندگی و درمان های خانگی

اگر می دانید سوراخ بیضی ثباز دارید، اما علائمی ندارید، احتمالاً هیچ محدودیتی در فعالیت های خود نخواهید داشت.

اگر مسافت های طولانی را طی می کنید، رعایت توصیه هایی برای جلوگیری از لخته شدن خون بسیار مهم است. اگر با ماشین سفر می کنید، استراحت کنید و کمی پیاده روی کنید. در هواپیما، حتماً مایعات زیادی بنوشید و هر زمان که ایمن بود راه بروید.

منبع: یک پزشک

به "سوراخ بیضی باز یا PFO چه علائمی دارد و چطور درمان می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوراخ بیضی باز یا PFO چه علائمی دارد و چطور درمان می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید