ما پیر می شویم و بدن پیر می گردد

به گزارش نقد و بررسی سینما، وقتی ظاهر خودتان را در آینه با چین وچروک هایی روی پوستتان می بینید یا موهای سپیدی که جای موهای سیاهتان را گرفته، توی آینه می بینید، چه حسی پیدا می کنید؟ اینها تغییراتی است که موجب می گردد کمی به سن خودتان بیشتر توجه کنید. شاید به این اکتفا کنید که زیر لب بگویید بله، من در حال پیر شدنم. اما خواندن این نوشته به شما

ما پیر می شویم و بدن پیر می گردد

ما پیر می شویم و بدن پیر می گردد

ترجمه: سهیلا عابدین پور

تغییر کارکرد اعضای بدن در دوران سالمندی

وقتی ظاهر خودتان را در آینه با چین وچروک هایی روی پوستتان می بینید یا موهای سپیدی که جای موهای سیاهتان را گرفته، توی آینه می بینید، چه حسی پیدا می کنید؟ اینها تغییراتی است که موجب می گردد کمی به سن خودتان بیشتر توجه کنید. شاید به این اکتفا کنید که زیر لب بگویید بله، من در حال پیر شدنم. اما خواندن این نوشته به شما یاری می نماید بیش از اینها با بعضی از تغییرات مرتبط با سن و سالتان و آنچه که می تواند در هر سنی موجب ارتقای سطح سلامت تان گردد، آشنا شوید.

انتظار شما از چشم و گوش تان چیست؟

با افزایش سن، چشم ها توانایی فراوری کافی اشک را از دست می دهند، شبکیه ضعیف و عدسی چشم به تدریج کدر می گردد. تمرکز روی اشیا سخت می گردد. حتی افراد سالمند نسبت به بعضی نورها و روشنایی با درجات متفاوت حساس می شوند. شنوایی کمی ضعیف تر شده و فرکانس های بلند به سختی شنیده می شوند.

معاینه منظم بینایی و شنوایی و پیگیری های بعدی، استفاده از عینک توصیه شده پزشک، استفاده از لنزها، وسایل یاری شنوایی و سایر وسایل اصلاحی به برطرف این مسائل یاری می نماید. برای پیشگیری از آسیب های بیشتر، استفاده از عینک آفتابی بیرون از خانه و پوشش هایی روی گوش وقتی در محیط پرسروصدا هستید، به حفظ شنوایی شما یاری می نماید.

انتظار شما از قلبتان چیست؟

چه اتفاقی در حال وقوع است؟ طی زمان، عضله قلب، کارایی خود را از دست می دهد و باید برای پمپ کردن همان میزان خون به سراسر بدن بیشتر کار کند. به علاوه اینکه، عروق خونی خاصیت ارتجاعی قبلی خود را از دست داده و به علت تجمع چربی ها کمی سخت می شوند. این تغییرات شریان ها را سفت نموده و سبب می گردد قلب بیشتر و محکم تر برای پمپ کردن خون به بدن کار کند. اینها می تواند به افزایش فشارخون و سایر مسائل قلبی ـ عروقی منجر گردد.

برای بهبود شرایط قلب، حتما باید ورزش را در برنامه هایتان بگنجانید. پیاده روی کنید، قدم بزنید، شنا کنید. رژیم غذایی سالم از جمله میوه و سبزی فراوان و غلات و حبوبات را انتخاب کنید. اگر سیگار می کشید، از پزشکتان برای ترک سیگار یاری بگیرید. خطر بیماری قلبی با انجام این کارها فورا کاهش پیدا می نماید.

انتظار شما از سیستم گوارش تان چیست؟

یبوست یکی از مسائل شایع دوران سالمندی است. عوامل زیادی در بروز یبوست موثر است؛ از جمله رژیم کم فیبر، نوشیدن آب ناکافی و کم تحرکی. داروهای مختلفی هم می تواند موجب یبوست گردد؛ از جمله ادرارآورها و مکمل های آهن. بعضی بیماری ها از جمله دیابت و نشانگان روده تحریک پذیر ممکن است خطر یبوست را افزایش دهد.

برای پیشگیری از یبوست، نوشیدن آب و سایر مایعات و رژیم غذایی سالم، شامل میوه و سبزی و غلات و حبوبات، ضروری است. ورزش حتما باید جزو برنامه های معمول شما باشد. اگر احساس دفع داشتید حتما به احتیاج خود پاسخ دهید. اگر دارویی مصرف می کنید که ممکن است به یبوست منجر گردد، حتما از پزشک خود هدایت بگیرید.

انتظار شما از استخوان ها، عضلات و مفاصل تان چیست؟

چه اتفاقی برای این بخش از بدنتان می افتد؟ با افزایش سن، استخوان ها کم حجم و کوچک تر می شوند و این موجب ضعیف شدن آنها شده و آنها را مستعد شکستگی می نماید. قد شما کوتاه تر می گردد. عضلات معمولا قدرت و توانایی و خاصیت انعطاف پذیری خود را از دست می دهند و در نتیجه، تعادل و هماهنگی شما کمی کمتر می گردد.

مصرف میزان زیادی کلسیم و ویتامین D در رژیم غذایی برای سلامت استخوان ها بسیار مهم است. با ورزش های تحمل وزن، مثل پیاده روی، توده استخوان هایتان را افزایش دهید. توجه کنید که تمرینات تقویتی باید حداقل 2 بار در هفته انجام گردد. با فشار روی استخوان ها، توده استخوانی افزایش یافته و خطر پوکی استخوان کاهش پیدا می نماید. ساخت عضلات بعلاوه مفاصل را از آسیب محافظت نموده و به حفظ تعادل و انعطاف پذیری شما یاری می نماید.

انتظار شما از حافظه تان چیست؟

با افزایش سن، حافظه، کارایی خود را از دست می دهد. همچنان که تعداد سلول های عصبی (نورون ها) در مغز کاهش پیدا می نماید، فرآیند یادگیری و به خاطر آوردن کلمات و نام ها هم سخت می گردد.

برای حفظ سلامت حافظه، حتما فعالیت جسمانی را جزو برنامه های روزمره تان بگنجانید و رژیم غذایی مناسب را انتخاب کنید. رژیم غذایی سالم موجب سلامت روانی و اجتماعی می گردد. اگر در خصوص کاهش حافظه تان نگران هستید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

انتظار شما از دندان هایتان چیست؟

با آغاز سالمندی، دهان به تدریج خشک می گردد و لثه ها کمی به عقب می فرایند. کم شدن ترشح بزاق که برای شست وشوی دهان و از بین بردن باکتری ها ضروری است، سبب مستعد شدن دندان ها و دهان به عفونت می گردد. دندان ها بعلاوه ممکن است کمی به تیرگی مایل شده و شکننده تر شوند. روزی 2 بار دندان هایتان را مسواک کنید. از نخ دندان حتما بهره ببرید و به طور منظم، برای چکاپ دندان هایتان به دندان پزشک مراجعه کنید.

انتظار شما از مثانه تان چیست؟

از دست دادن کنترل مثانه (بی اختیاری ادراری) شایع ترین مشکل دوران سالمندی است. مسائل بهداشتی مثل چاقی، یبوست مزمن و سرفه مزمن در بروز بی اختیاری ادراری موثر است. یائسگی در زنان و بزرگی پروستات در مردان در بروز بی اختیاری ادراری موثر است.

بیشتر بروید دستشویی. اگر دچار اضافه وزن هستید، وزنتان را کاهش دهید. اگر سیگار می کشید سعی کنید سیگارتان را ترک کنید. ورزش های تقویت کننده عضلات کف لگن را نباید فراموش کنید. روزی 3 بار و هر دفعه به مدت 10 بار این ورزش ها را تکرار کنید. اگر این کار یاری کننده نبود، حتما در خصوص راهکارهای درمانی از پزشک خود یاری بگیرید.

انتظار شما از پوست تان چیست؟

با افزایش سن، پوست بدن نازک تر شده و خاصیت ارتجاعی خود را کمی از دست می دهد. حتی متوجه می شوید که به راحتی کبود می گردد. فراوری کم چربی طبیعی ممکن است سبب خشکی پوست و چروکیدگی بیشتر گردد. لکه های پیری روی پوست نمایان شده و پوست کمی تیره می گردد.

همواره خودتان را با آب گرم (نه داغ) بشویید و از صابون ملایم و مرطوب کننده بهره ببرید. وقتی بیرون از خانه هستید، از ضدآفتاب بهره ببرید و لباس های کاملا محافظ و ایمن بپوشید. اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید؛ چرا که سیگار کشیدن به پوست تان آسیب رسانده و سبب چروکیدگی آن می گردد.

انتظار شما از وزنتان چیست؟

حفظ وزن ایده آل یا کاهش وزن در صورت اضافه وزن با افزایش سن، کاری سخت است. توده عضلانی با افزایش سن کاهش پیدا می نماید و میزان چربی های بدن بیشتر می گردد. از آنجایی که بافت چربی نسبت به عضلات کالری کمتری می سوزاند، باید میزان کالری دریافتی روزانه خود را کاهش داده و فعالیت جسمانی تان را بیشتر کنید.

برای پیشگیری از وزن گیری ناخواسته حتما پیاده روی نموده و رژیم غذایی سالمی را انتخاب کنید. به میزان غذایی که می خورید توجه کنید و فقط همان میزان غذایی را مصرف کنید که به آن احتیاج دارید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "ما پیر می شویم و بدن پیر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ما پیر می شویم و بدن پیر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید