ورود 3 واکسن دانشبنیان ایرانی کرونا به فاز انسانی در دی ماه

به گزارش نقد و بررسی سینما، مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مورد فعالیت و تحقیق در حوزه فراوری واکسن کرونا گفت: در حال حاضر تحقیق و فراوری هفت واکسن تحت حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط شرکت های دانش بنیان در کشور در حال انجام است که توسط ستاد توسعه زیست فناوری کار آنها پیش می رود.

ورود 3 واکسن دانشبنیان ایرانی کرونا به فاز انسانی در دی ماه

وی اظهار داشت: علاوه بر این، تحقیقات و فراوری در مورد یک واکسن دیگر نیز به طور مجزا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) درحال انجام است.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا ادامه داد: واکسن کرونایی که به تازگی مجوز آزمایش انسانی گرفته متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بوده و امید است تا خاتمه دی ماه سه شرکت دیگر مجوز ورود به فاز انسانی فراوری واکسن کرونا را دریافت نمایند.

قانعی یادآور شد: این واکسن ها بعد از طی کردن فاز انسانی باید وارد فاز فراوری صنعتی شوند و در حجم انبوه برای کل کشور واکسن کرونا فراوری نمایند.

وی در مورد نوع فناوری استفاده شده در واکسن بنیاد برکت نسبت به واکسن های مشابه دیگر کشورها که در حال ساخت است، گفت: واکسنی که مجوز آزمایش انسانی دریافت نموده، همانند واکسن سینوواک چین است یعنی از کل ویروس کشته شده کرونا برای فراوری واکسن کرونا استفاده نموده است.

کیانوش دنیاپور سخنگوی سازمان غذا و دارو اخیرا در حساب توئیتر خود نوشت: اولین واکسن ایرانی کووید 19 پیروز به اخذ کد اخلاق از کمیته ملی اخلاق در پژوهش شد.

این طرح پژوهشی با عنوان کارآزمایی بالینی آنالیز بی خطری و ایمونوژنیسیتی واکسن غیرفعال کووید 19 در جمعیت سالم برای مطالعه فاز یک، کد اخلاق گرفته است، واکسن غیرفعال شرکت شفا فارمد تحت نظارت بنیاد برکت ستاد ارجرایی فرمان امام (ره) به عنوان اولین واکسن ایرانی کووید 19 با دریافت کد اخلاق عملاً وارد فاز مطالعه بالینی شده است.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید 19 از اواخر سال 2019 در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه دنیا منتشر شد به طوری که سازمان بهداشت دنیای در اسفند 98 (فوریه 2020) بروز پاندمی (همه گیری دنیای) این بیماری را تأیید کرد.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا پزشکان و کارشناسان وعده ساخت واکسن کرونا را دادند، اکنون با گذشت حدود یک سال از شیوع این ویروس در دنیا، پیشرفت هایی در زمینه ساخت واکسن انجام شده است. واکسن فایزر و بایوتیک از امیدهای اصلی در رقابت دنیای برای خاتمه بخشیدن به بیماری کووید 19 است.

ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در کنار سایر کشورها تحقیقات خود را برای فراوری واکسن کرونا انجام داده است، 12 آذر 1399 سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت یکی از شرکت های فراوری واکسن کرونا در کشور مجوز مطالعه فاز انسانی را گرفته است.

همچنین تیم تحقیقاتی این واکسن اظهار داشت که این واکسن در خرداد 1400 به فراوری انبوه می رسد.

منبع: ایرنا

منبع: تجارت نیوز

به "ورود 3 واکسن دانشبنیان ایرانی کرونا به فاز انسانی در دی ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود 3 واکسن دانشبنیان ایرانی کرونا به فاز انسانی در دی ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید