3 اشتباهی که در تنفس مرتکب می شوید

به گزارش نقد و بررسی سینما، شیوه صحیح نفس کشیدن به افزایش حجم شش ها و عملکرد بهتر بدن یاری می نماید.

3 اشتباهی که در تنفس مرتکب می شوید

چه باور کنید و چه نکنید، واقعیت این است که شیوه های درست و نادرستی برای تنفس وجود دارد و احتمال این که روش تنفس شما درست نباشد زیاد است. بسیاری از ما به طور ناخودآگاه سه اشتباه تنفسی متداول مرتکب می شویم: نفس کشیدن زیاد، تنفس ناخودآگاه به وسیله دهان و تنفس کم عمق از قفسه سینه. ما این اشتباهات را هر روز هزاران بار تکرار می کنیم غافل از این که با یادگیری تنفس درست، می توانیم زندگی مان را به شکل چشم گیری تغییر دهیم. مطالعه نکات زیر یاری می نماید درک بهتری از انواع مختلف تنفس و مفیدترین نوع آن برای سلامت عمومی داشته باشید.

از بینی نفس نمی کشید

تنفس دهانی نه تنها می تواند برای اطرافیان آزاردهنده باشد، بلکه ممکن است به سلامت شما آسیب برساند. تنفس به وسیله دهان باعث می گردد بدن از نیتریک اکسید که یک ترکیب شیمیایی تقویت نماینده سیستم ایمنی و تنظیم نماینده جریان خون است و مجاری بینی آن را تامین می نماید، محروم گردد. استیون لین دندان پزشک از دانشگاه سیدنی استرالیا در این باره می گوید در عظیم سالان، تنفس دهانی می تواند در پیشرفت آپنه انسدادی خواب که یک بیماری مرتبط با نارسایی قلبی، فشار خون بالا و آلزایمر است نقش داشته باشد. در انسان، تنفس دهانی صرفا مکانیسمی برای زنده ماندن است که درصورت غیرممکن بودن تنفس از راه بینی، باید از آن استفاده گردد. دیگر فواید مهمی که ما با تنفس از راه دهان آن ها را از دست می دهیم شامل موارد زیر است:

1- از بین بردن باکتری ها و عوامل بیماری زای موجود در هوا

2- رساندن اکسیژن بیشتر به مغز و بدن

3- گرم و مرطوب کردن هوای ورودی

4- حفظ دمای بدن

5- داشتن عملکرد ورزشی بهتر

درصورتی که مشکل انسداد بینی ندارید، آگاهانه کوشش کنید دهان تان را در طول روز بسته نگه دارید. در نهایت شما به طور طبیعی به وسیله بینی تنفس خواهید کرد.

تند نفس می کشید

شاید عجیب به نظر برسد اما این امکان وجود دارد که تعداد تنفس شما زیادتر از حد طبیعی باشد. تشخیص این حالت همواره آسان نیست. پاتریشیا لادیس متخصص رفتارهای تنفسی و فیزیوتراپیست می گوید: وقتی تنفس شما بیشتر از حد ضروری است شما بدون این که حتی متوجه باشید، دی اکسیدکربن زیادی را از ریه ها خارج می کنید و اکسیژن زیادی به داخل می کشید. واقعیت عجیب این است که تعداد نفس های بیشتر باعث کاهش میزان اکسیژنی می گردد که به بافت های بدن می رسد. دلیلش این است که دی اکسیدکربن (CO2)به هموگلوبین (بخشی از گلبول های قرمز خون)، در انتقال اکسیژن به بافت ها یاری می نماید. اگر هموگلوبین را به عنوان یک در قفل شده در نظر بگیرید دی اکسید کربن عاملی است که این قفل را باز می نماید و اجازه می دهد اکسیژن از آن عبور کند. بدون وجود CO2 کافی در خون، ریه های پر از هوا هیچ فایده ای برای ما نخواهد داشت. تنفس بیش از حد، CO2 بیشتری را از ریه ها خارج می نماید. دکتر کلود لوم متخصص قلب می گوید:تنفس تند، باعث بروز مجموعه ای از علایم عجیب می گردد که اغلب از نظر ظاهری غیرمرتبط با تنفس هستند. این علایم ممکن است روی اعضا یا سیستم های مختلف بدن تاثیر بگذارد. این علایم می تواند از مسائل گوارشی، قلبی عروقی و تنفسی گرفته تا خستگی مفرط را شامل گردد. برای برطرف این مشکل تند تنفسی، متخصصان توصیه می نمایند روزانه به مدت چند دقیقه تنفس آرام به وسیله بینی را تمرین کنید تا این کار کم کم برایتان به یک عادت در طول روز تبدیل گردد. (در انسان سالم عظیم سال، تعداد تنفس طبیعی بین 12 تا 20 بار در دقیقه تعریف شده است.)

تنفس شکمی ندارید

ما دو نوع تنفس داریم: سطحی و عمیق. در تنفس سطحی فرد سعی می نماید برای بالا بردن حجم ریه، شانه ها را بالا و پایین ببرد که البته روش درستی نیست. در تنفس عمیق یا دیافراگمی پرده دیافراگم که حایل بین شکم و ریه است به پایین متمایل می گردد تا جا برای ریه ها بازتر گردد. تنفس هایی که از شکم آغاز می گردد اکسیژن را به حفره های عظیم تحتانی ریه ها می رساند. تنفس شکمی فواید زیادی برای سلامت دارد که یکی از عظیم ترین و شناخته شده ترین آن ها کاهش استرس به دلیل کاهش سطح کورتیزول است.

دیگر تاثیرات فیزیولوژیکی عمیق تنفس شکمی :

ضربان قلب پایین تر

تقویت توان و تحمل فرد برای فعالیت های ورزشی

انعطاف پذیری بیشتر در برابر آسیب

تقویت تخلیه لنفاوی (سم و بقایای سلولی)

تکنیک های تمدد اعصاب، همگی تنفس عمیق را در اولویت قرار می دهد. با تمرین کردن می توانید تنفس عمیق و کارآمد را برای خود به یک عادت تبدیل کنید.

منبع: outliyr.com

منبع: همگردی

به "3 اشتباهی که در تنفس مرتکب می شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 اشتباهی که در تنفس مرتکب می شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید