اشتباهاتی که باعث کاهش متابولیسم بدن تان می گردد

به گزارش نقد و بررسی سینما، کاهش متابولیسم از جمله واکنش هایی در بدن ما است که معمولا آن را نمی پسندیم. اما متابولیسم چیست؟ سوخت و ساز بدن یا متابولیسم، فرایندی بیوشیمیایی است که در بدن هر موجود زنده ای برای ادامه حیات انجام می گردد. واضح است متابولیسم بدن روی وزن تاثیرگذار است. بنابراین برای کنترل وزن باید متابولیسم بدن تان را به خوبی کنترل کنید. در ادامه درباره اشتباهاتی که باعث کاهش متابولیسم بدن تان و در نتیجه افزایش وزن خواهد شد، صحبت خواهیم کرد.

اشتباهاتی که باعث کاهش متابولیسم بدن تان می گردد

متابولیسم شما تحت تاثیر سن، جنس، وزن بدن، فعالیت و ترکیب بدنی شما قرار گرفته است. مثلا ورزش کردن باعث افزایش متابولیسم و نشستن طولانی مدت باعث کاهش متابولیسم می گردد.

دلایلی که باعث کاهش متابولیسم می شوند

گرسنگی طولانی مدت

احتمالا شنیده اید که خوردن غذا برای متابولیسم تان خوب نیست. اما ایجاد فاصله های طولانی بین وعه های غذایی تان هم برای متابولسیم بدن مفید نیست. چون هر وقت که شما غذا می خورید، متابولیسم تان به صورت ترمیک افزایش پیدا می نماید تا غذاهایی که خوردید را فرآوری کنید.

مثلا وقتی صبحانه 5 صبح می خورید، ناهار 4 صبح و شام 9 شب، هیچ کار مثبتی برای افزایش متابولیسم تان انجام نداده اید. بنابراین هر 2 تا 3 ساعت غذا بخورید تا متابولیسم بدن متوقف نگردد. از قلم نیاندازید که باید وعده های غذایی تان را سالم و درست انتخاب کنید. چون در غیر اینصورت با افزایش وزن هم روبه رو می شوید.

ورزش نکردن

بارها و بارها شنیده اید که عضلات کالری بیشتری می سوزانند - و این درست است. مطالعات نشان داده اند ورزش کردن و انجام تمرینات قدرتی و استقامتی، متابولیسم زمان استراحت تان را افزایش می دهد.

این مسئله هم چنین توجیه خوبی برای کاهش روند متابولیسم با بالا رفتن سن است. چون وقتی که سن تان بالا می رود، عضلات بدن تان تحلیل می رود و این خود باعث کاهش متابولیسم می گردد. با ورزش کردن باید روند کوچک شدن عضلات را کاهش داد.

نامنظم غذا خوردن

فرض کنید، یک روز صبحانه می خورید. یک روز تا ناهار هیچ غذایی نمی خورید! یک برنامه غذایی نامنظم باعث کاهش متابولیسم و افزایش وزن تان خواهد شد.

به اندازه کافی غذا نخوردن

به نظر شما، این باور که برای وزن کم کردن فقط باید غذا کم تر خورد، درست است؟ به همین راحتی نیست. کم تر از میزان کافی غذاخوردن هم باعث تخریب متابولیسم می گردد. به خصوص برای ورزشکاران که به اندازه کافی غذا نخوردن، می تواند موجب آب شدن توده عضلانی و خستگی و آسیب گردد.

خواب نامنظم

محققان فهمیدند که کمبود خواب یا داشتن خواب نامنظم باعث کاهش قابل ملاحظه متابولیسم بدن می گردد. وقتی در شب خوب نمی خوابید، در طول روز تمایلی برای افزایش فعالیت تان ندارید. این موضوع خود باعث کاهش متابولیسم بدن تان می گردد. بنابراین مطمئن باشید که خواب کافی در شب دارید.

عدم مصرف پروتئین

به نظرتون جمله کالری، کالری است، درست است؟ قطعا نه! بدن شما احتیاج به مقادیر مختلف انرژی برای پردازش مغذی های مختلف: کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها دارد. هزینه پردازش پروتئین بالاتر از هزینه پردازش چربی است. بدن برای افزایش توده عضلانی و سوخت و ساز به پروتئین احتیاج دارد. موضوع فقط پروتئین نیست. تعادل ایجاد کردن در مصرف مغذی ها مهم است. شما احتیاج به کربوهیدرات و چربی های خوب دارید تا در طول روز انرژی مورد احتیاجتان را تامین کنید.

استرس

علاوه بر مضراتی که استرس برای سلامتی دارد، میزان متابولیسم را هم افزایش می دهد. محققان دانشگاهی متوجه شدند که کسانی که رویداد های استرس زا در طول روز تجربه می نمایند نسبت به سایر افرار کالری کم تری می سوزانند.

منبع: کتاب کاله

به "اشتباهاتی که باعث کاهش متابولیسم بدن تان می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشتباهاتی که باعث کاهش متابولیسم بدن تان می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید