انتخاب هوشنگ مرادی کرمانی به عنوان نامزد جایزه لیندگرن

به گزارش نقد و بررسی سینما، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات بچه ها، هوشنگ مرادی کرمانی را به عنوان نامزد این موسسه برای جایزه آسترید لیندگرن سال 2021 انتخاب نموده است.

انتخاب هوشنگ مرادی کرمانی به عنوان نامزد جایزه لیندگرن

به گزارش نقد و بررسی سینما، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات بچه ها که یکی از نهادهای دارای حق معرفی نویسنده، تصویرگر، مروج یا سازمان های ترویجی و نهادهای اثرگذار در حوزه ادبیات بچه ها برای جایزه آسترید لیندگرن (Alma) است، بار دیگر هوشنگ مرادی کرمانی را به عنوان نامزد دریافت این جایزه برای سال 2021 برگزیده است.

این نهاد درباره انتخاب خود نوشته است: موسسه بر این باور است مرادی کرمانی به سبب آثاری که در ایران فراگیر و تأثیرگذار هستند و دامنه این تأثیرگذاری سال هاست دنیای شده، شایسته معرفی چندباره برای این جایزه است. هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده بچه ها و نوجوانانی است که در جامعه صدای شان شنیده نمی گردد.

از بچه های که بر تار قالی نقش می چینند تا بچه های که پشت میز مدرسه های روستایی از کمترین امکانات آموزشی بهره مند هستند. آثار مرادی کرمانی بازنمایی خلاق از کردار و رفتار خانواده ایرانی با بچه ها در فضای خانه و بیرون خانه در دوره ای تعیین از تاریخ اجتماعی این سرزمین است.

مرادی کرمانی در آثار خود نه تنها مناسبات فردی، اخلاقی و اجتماعی میان بچه ها و عظیم سالان را به نمایش می گذارد که مهم تر از آن درون شخصیت های خود را می کاود و انگیزه های رفتاری و روحی آن ها را بر قلم خود می آورد تا از دل آن شخصیتی مانند مجید خلق گردد. شخصیتی چندبعدی که با حضورش در خانه بی بی یا مادرعظیم، بی کسی ظاهری و مهر عمیق مادرعظیم به سرنوشت نوه را، و با حضور در مدرسه، نظام ناکارآمد آموزش وپرورش را و درنهایت جامعه ای را به تصویر می کشد که در میان سنت و مدرن گیر افتاده است، سینما می خواهد، اما نباید سردر داشته باشد، رادیو می خواهد، اما نباید پیچ آن در اختیار کودک خانواده باشد. برای پرسش و پرسیدن کم یا زیاد توی سر کودک می زند، اما انتظار دارد که درس بخواند و کمتر از دکتر و مهندس هم نگردد. جامعه ای که به دهاتی و شهری، به تهرانی و شهرستانی، به پایین شهری و بالاشهری، به ثروتمند و فقیر بخش شده است، و هر بخش نیز نمایشی خنده دار یا گریه دار که ترکیب آن می گردد طنز سیاه از خود نشان می دهند. مرادی کرمانی نویسنده طنزپرداز است، اما در طنز او پشت هر خنده ای، چشمانی است که ممکن است نمناک شوند.

موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات با ایمان به این که مرادی کرمانی نامزدی شایسته برای این دوره از جایزه آلما است، همچنان مانند چند دوره گذشته از نامزدی ایشان برای این جایزه عظیم پشتیبانی و او را برای سال 2021 نیز معرفی می نماید. با این امید که آثار این نویسنده نامدار بیش از گذشته در ایران و دنیا دیده و ترویج گردد و خودش نیز بتواند این جایزه عظیم را در آغوش کشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "انتخاب هوشنگ مرادی کرمانی به عنوان نامزد جایزه لیندگرن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتخاب هوشنگ مرادی کرمانی به عنوان نامزد جایزه لیندگرن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید