بهار تالاب های کشور با بارش های اخیر شکوفا شد

به گزارش نقد و بررسی سینما به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تالاب ها یکی از شاهکارهای خلقت بوده که علاوه بر تأمین امنیت زندگی گیاهان و جانوران محلی امن برای تأمین رفاه و آرامش مردم نیز هستند، این درحالی است که برخی از مردم تالاب ها را اراضی مضر و بی فایده ای می دانند که محل تجمع جانوران و حشرات ناقل بیماری به انسان است.

بهار تالاب های کشور با بارش های اخیر شکوفا شد

تالاب ها زیستگاه هایی با بیش ترین تولید زیستی در جهان هستند که دارای ارزش زیادی برای گونه ها به ویژه گونه های در معرض نابودی هستند. این زیستگاه منبعی برای تأمین علوفه دام ها و مواد پروتئینی انسان های و یکی از بهترین تفرجگاه های کشور بوده است.

این در حالی است که ورود مواد شیمیایی و بروز خشکسالی و کاهش بارش ها از جمله عوامل تهدید این بوم سازگان در سال های اخیر بوده و موجب نگرانی فعالان حوزه محیط زیست شده است. همچنین با توجه به دخالت های نسنجیده و توسعه بی رویه، تقریباً هیچیک از تالاب های ایران دارای عملکرد اکولوژیکی طبیعی نیستند یاکاملاً خشک شده اند یا مساحت و عمق آن ها بسیار کاهش یافته است.

ایران بنیانگذار کنوانسیون حفاظت، مدیریت و بهره برداری تالاب ها در 13 بهمن ماه سال 1349 تحت نام کنوانسیون رامسر است و در همان آغاز تشکیل کنوانسیون رامسر ،18 تالاب از تالاب های مهم ایران را در فهرست کنوانسون رامسر به ثبت رسانده و در حال حاضر 25 تالاب ایران در این فهرست جای دارد. ولی اکثر آنها وضعیت نابسامانی دارند و یا خشک شده اند و یا در حال خشکیدن هستند و یا کارکردهای بوم شناختی خود را کاملاً ازدست داده اند.

تالاب ها و تمامی اکوسیستم های آبی کشور سرمایه های ارزشمندی هستند که تنظیم آب های زیرزمینی در محیط اطراف، تعدیل میکروکلیما، شکار، صید پرندگان آبزی و ماهیان وتأمین منابع علوفه دام در گرو حفاظت منطقی از آنها است. همچنین با توجه به زیبایی های خاص این بوم سازگان و وجود حیات وحش غنی می توان از آنها به عنوان میراث فرهنگی منحصر بفرد یاد کرد.

نام تالاب های مهم ایران که در کنوانسیون رامسر ثبت شده اند که تالاب های آلا گل، آلماگل، آجی گل (استان گلستان)، تالاب امیرکلایه (استان گیلان)، مجموعه تالاب انزلی (استان گیلان)، تالاب بوجاق (استان گیلان)،دهانه رودهای گز و حرا (استان هرمزگان) و دهانه رودهای شور وشیرین ومیناب (استان هرمزگان) از جمله این تالاب ها هستند.

پوشش 90 درصدی تالاب های کشور با بارش های اخیر

با توجه به بارش های سال جاری حدود 90 درصد تالاب های کشور دارای آب شده اند وحتی برخی از آن ها 100 درصد پرآب شده اند. اما تالاب های نواحی جنوب شرقی کشور مثل جازموریان و هامون تنها 10 تا 20 درصدآب دارند.

همچنین در بررسی های اجرا شده آمده است که درصد احیای تالاب ها در استان فارس به دلیل بارش کم چشمگیر نبوده و به غیر از تالاب مهارلو سایر تالاب ها خالی از آب است.

در همین حال تالاب های غرب و جنوب غربی اکثراً دارای آب هستند و وضعیت تالاب میانکاله نیز در شمال کشور مطلوب است. با توجه به اینکه در نواحی شمال شرق نیز تالابی وجود ندارد به جز تالاب های کوچک محلی که در حدود 300 تا 400 هکتار بوده و از وضعیت معمولی برخوردار هستند.

به تالاب گاوخونی آب اندکی حدود 10 درصد وارد شده است، جازموریان 20 درصد و بختگان حدود 20 درصد آب دارد. تالاب های شمال غربی ایران مثل دریاچه ارومیه و اطراف آن، به دلیل بارندگی مناسب نسبت به سال گذشته 35 تا 40 درصد افزایش داشته و وضعیت دریاچه ارومیه از مرحله خطر است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "بهار تالاب های کشور با بارش های اخیر شکوفا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهار تالاب های کشور با بارش های اخیر شکوفا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید