خانه کودکی ابتهاج در رشت تخریب نمی گردد

به گزارش نقد و بررسی سینما، مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: در پی ثبت اضطراری خانه کودکی امیرهوشنگ ابتهاج شاعر معاصر در رشت هستیم و با مالک فعلی خانه صحبت شده تا طی یک فرصت ، این خانه از سوی شهرداری خریداری و توسط این اداره کل ثبت ملی گردد.

خانه کودکی ابتهاج در رشت تخریب نمی گردد

به گزارش نقد و بررسی سینما به نقل از ایرنا، شهرود امیر انتخابی مدیرکل میراث فرهنگی گیلان اضافه نمود: متاسفانه از اخذ حکم قضایی مالک فعلی مبنی بر تخریب خانه بی اطلاع بودیم و در حال حاضر با توجه به اهمیت موضوع و تمهیدات انجام شده در صدد ثبت اضطراری این ملک هستیم تا بتوانیم به سهم خود مانع از تخریب این خانه شویم.

او با بیان اینکه ثبت این اثر خواسته مردمی ، فعالان حوزه فرهنگی و این اداره کل است گفت: اینکه این خانه با قدمت چندین ساله اش و همراهی نام استاد امیرهوشنگ ابتهاج به عنوان محل تولد و منزل دوران کودکیشان، طی ادوار گذشته به ثبت نرسیده خود جای تامل دارد.

امیر انتخابی توضیح داد: همچنین استاندار گیلان باتوجه به نگاه فرهنگی و توجه به آثار تاریخی ، تاکیدات لازم را نسبت به حفظ ، ثبت و نگهداری این اثر تاریخی داشته است.

او ادامه داد: جلسات متعددی با اعضای شورای شهر رشت برگزار شده و پیگیر تسریع در روند ثبت ملی خانه یادشده از سوی معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور هستیم.

به گفته امیر انتخابی ، اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان خانه های دست چندمی را که صاحبان آنها جزو مفاخر هم نبودند فقط بدلیل قدمتی که داشتند حفظ نموده و اینک به یقین حفظ خانه کودکی استاد امیر هوشنگ ابتهاج در اولویت است و سعی می کنیم آن را برای نسل آینده حفظ کنیم و نسبت به این موضوع بی تفاوت نخواهیم بود.

اسفند ماه سال گذشته در 90 سالگی استاد امیر هوشنگ ابتهاج، دو فوریت الزام شهرداری رشت به خرید خانه مادری ایشان و تبدیل آن به بنیاد شعر و ادب سایه با رای قاطع اعضای شورای شهر تصویب شده بود.

ابتدای محله استادسرای رشت خانه مادری امیرهوشنگ ابتهاج و همچنین محل تولد پسر خاله او گلچین گیلانی است؛ امیر هوشنگ ابتهاج متخلص به ه.ا.سایه شاعر و غزلسرای معاصر، زاده ششم اسفندماه 1306 در رشت است و سرایش های پرنیانی اش از گیلان، آرام و ملایم ترجمان دنیا می گردد تا هم امروز که برای فرزندان ادب اندیش این آب و خاک تبدیل به اسطوره ای سترگ در شعر معاصر این سرزمین شده است.

منبع: میراث آریا

به "خانه کودکی ابتهاج در رشت تخریب نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه کودکی ابتهاج در رشت تخریب نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید