خشک شدن چشمه علی شهر ری

به گزارش نقد و بررسی سینما، در یکی دو روز گذشته ناگهان دبی آب در چشمه علی شهر ری پایین آمده و این چشمه خشک شده است.

خشک شدن چشمه علی شهر ری

چشمه علی یک از نقاط باستانی، دیدنی و تفریحی شهرری به شمار می رود که در جنوب تهران و شمال شهرری، منطقه 20 شهرداری تهران قرار گرفته است. این چشمه در همسایگی ابن بابویه، برج طغرل، دژ رشکان و در زیر باروی ری واقع شده است. چشمه علی از میان صخره ای بزرگ خارج شده و به سوی جنوب و سپس جنوب شرق جاری است. نام باستانی این چشمه سورینی بوده است که احتمالاً منسوب به دودمانی بزرگ در دوره اشکانیان و ساسانیان است. بعدها به نام امام اول شیعیان علی به چشمه علی معروف شد.

قدمت چشمه علی به حدود 8000 سال پیش بر می شود، زمانی که نخستین اجتماع در کنار چشمه ای دائمی واقع بربالای تپه ای گرد آمدند.

در گذشته فرش فروش ها و مردم تهران، قالی ها و قالیچه های خود را با این عقیده که در آب این چشمه خاصیتی است که فرش را خوب تمیز و رنگ روشن تر و پر جلاتر می سازد، در آب چشمه علی می شستند.

اما حالا و بعد از گذشت حدود هشت هزار سال از قدمتی که برای چشمه علی شهر ری می دانند، امیر مصیب رحیم زاده، رئیس نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرری می گوید:

دبی آب در محوطه کم است، هر چند آب به دلیل برداشت های آب زیرزمینی و ایجاد چاه های کشاورزی به وسیله مردم به مرور در همه جا کم شده بود، اما در چشمه علی شهر ری به طور ناگهانی متوجه شدیم که آب در این منطقه تاریخی طبیعی خشک شده است.

وی با تاکید بر لزوم انجام مطالعات زمین شناسی برای پی بردن به دلیل کم آبی ادامه می دهد:

میراث فرهنگی باید در مکاتبه با دستگاه های دولتی از زمین شناسان بخواهد تا هرچه زودتر مطالعات زمین شناسی را در این منطقه انجام دهند تا به نتیجه قطعی و دلیل دقیق این قضیه برسیم.

او ادامه داد که در هر صورت این اتفاق به مرور رخ می دهد و چون دبی آب در همه محوطه ها در حال پایین آمدن است، برداشت های آب زیرزمینی زیاد شده است.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "خشک شدن چشمه علی شهر ری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشک شدن چشمه علی شهر ری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید