داستان ستون های تخت جمشید دانشگاه بوعلی سینا

به گزارش نقد و بررسی سینما، معاون توسعه مدیریت و امور پشتیبانی دانشگاه بوعلی سینا از اختصاص بودجه به منظور تکمیل پروژه های ناتمام دانشگاه خبر داد و گفت: بودجه دو پروژه آزمایشگاه مرکزی و استادیوم علمی به دانشگاه D8 اختصاص یافت.

داستان ستون های تخت جمشید دانشگاه بوعلی سینا

به گزارش نقد و بررسی سینما آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر حسن علی عربی درباره شرایط پروژه های عمرانی نیمه تمام دانشگاه بوعلی سینا همدان اظهار کرد: یکی از این پروژه ها، ساخت فاز دوم دانشگاه شیمی به مساحت 7900 متر مربع است که اعتبار دریافتی برای این پروژه تا سال 79 به مبلغ 5600 میلیون تومان بوده و تاکنون 84 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی اعتبار دریافتی سال 98 این پروژه را دو میلیارد و 100 میلیون تومان گفت و ادامه داد: طی برآوردهای اقتصادی اجرا شده، برای تکمیل این پروژه 10 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

علی عربی پروژه کتابخانه مرکزی و سالن آمفی تئاتر را به عنوان دیگر پروژه ناتمام دانشگاه نام برد و شرح داد: تاکنون برای این بنا با مساحت زیربنای 11 هزار و 450 متر مربع 10 میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه شده و بودجه دریافتی برای ادامه پروژه در سال 98 مبلغ 350 میلیون تومان بوده و برای تکمیل آن 20 میلیارد تومان اعتبار لازم است.

معاون توسعه مدیریت و امور پشتیبانی دانشگاه بوعلی سینا به اجرای فاز دوم دانشکده مهندسی اشاره کرد و گفت: تاکنون 9 میلیارد و 780 میلیون تومان اعتبار برای ساخت این پروژه هزینه شده است و برای بودجه امسال آن دو میلیارد و 480 میلیون تومان مصوب شده و پیش بینی می شود با 70 میلیارد تومان به اتمام برسد.

علی عربی در ادامه گفت: دانشگاه D8 دارای دو پروژه ناتمام است که یکی ساختمان آموزش تحصیلات تکمیلی دانشجویان خارجی به متراژ 8000 متر مربع و دیگری دوبلوک خوابگاهی ویژه این دانشجویان به مساحت 6300 متر مربع است که تاکنون برای ساختمان آموزشی 840 میلیون تومان و برای خوابگاه ها 750 میلیون تومان هزینه شده است.

معاون توسعه مدیریت و امور پشتیبانی دانشگاه بوعلی سینا اعتبار لازم برای تکمیل این پروژه دانشگاه بوعلی سینا را برآورد کرد و گفت: برای اتمام این دو پروژه در مجموع دو میلیارد و 460 میلیون تومان اعتبار لازم است.

وی درباره دو پروژه استادیوم علمی و آزمایشگاه مرکزی گفت: آزمایشگاه مرکزی دانشگاه قرار بود روی یکی از پایه ریزی های قدیمی با مساحت 2000 متر مربع که در نزدیکی دانشکده ادبیات قرار گرفته است و به ستون های تخت جمشید معروف است، بنا شود و استادیوم علمی نیز با وجود 90 درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده و بودجه های تکمیل این دو پروژه به تکمیل دو پروژه دانشگاه D8 اختصاص یافته است.

علی عربی در انتها درباره ستون های تخت جمشید نیز بیان نمود: پایه ریزی این ستون ها که در دو بخش 2000 مترمربعی در نزدیکی دانشکده ادبیات اجرا شده، مربوط به دهه 70 است و پروژه ای که برای آن درنظر گرفته شده بود تغییر کرده و روی یک از آنها قرار بود ساختمان آزمایشگاه مرکزی دانشگاه احداث شود که آن هم در حال حاضر متوقف شده است.

به گزارش ایسنا، طبق نقشه و ماکتی که در طبقه همکف دانشکده ادبیات و علوم انسانی در حال حاضر موجود است پنج دپارتمان شامل ساختمان مرکزی، دپارتمان علوم انسانی و علوم اقتصادی، دپارتمان علوم تربیتی و تربیت بدنی، دپارتمان ادبیات و زبان و دپارتمان علوم اداری و علوم اجتماعی در دهه 70 کلنگ زنی شده اند.

سال 95 معاون وقت توسعه مدیریت و امور پشتیبانی دانشگاه بوعلی سینا و رئیس فعلی دانشگاه در گفت وگویی در رابطه با پروژه های نیمه تمام دانشگاه بیان نمود: این دپارتمان ها مربوط به دهه 70 بوده است و زمانی که ستون های این دپارتمان ها برافراشته شده که قرار بوده مجموعه دانشکده علوم انسانی را شکل بدهد اما به علت آن که در همان سال ها بودجه محدود بوده دو دانشکده ای که در حال حاضر وجود دارد را می سازند و بقیه به صورت نیمه کاره باقی می ماند. آنچه تعیین است این است که این دپارتمان ها در طرح جامع به صورت بخشی از مجموعه دانشکده های علوم انسانی در دانشگاه بوعلی سینا در آن زمان در نظر گرفته شده بود.

دکتر یعقوب محمدی فر در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ای برای ساخت و به انتها رساندن این پروژه ها وجود داشته یا نه؟ اظهار کرد: قطعاً پیگیری های بسیار زیادی اجرا شده و برنامه برای ساخت وجود داشته اما با گذر زمان اولویت های دیگری برای دانشگاه به وجود آمده و به عنوان مثال در سال های گذشته گروه شیمی تبدیل به دانشکده شده و به همین علت تمرکز بخش عمرانی دانشگاه روی ساخت دانشکده شیمی و همچنین ساخت دانشکده مهندسی که از سایت هنر و معماری جدا شده و همچنین ساخت دانشکده کشاورزی بوده است.

وی در ادامه افزود: دولت در دوره های مختلف به میزان تعیینی به هر دانشگاه یا بخش دولتی اجازه ساخت و پیگیری به اتمام رساندن پروژه های عمرانی اش را می دهد و این پروسه خاص مربوط به خود را دارد به گونه ای که هر پروژه باید از وزارت علوم به سازمان مدیریت کشور ارجاع داده شود و پس از بیرون آمدن از سازمان مدیریت مصوب شود که پروژه انجام گیرد و این پروسه برای برنامه های قبلی اجرا شده است.

محمدی فر یادآور شد: حدود سه سال است که اجازه انجام هیچ طرح جدید عمرانی داده نمی شود و مجموعه آموزش عالی هیچ طرح جدید عمرانی را باز نمی کند و حتی استادیوم علمی دانشگاه بوعلی سینا را نیز از سال 91 به حالت تعطیل درآورده بودند، از سال آینده آغاز به کار خواهد کرد.

منبع: همشهری آنلاین

به "داستان ستون های تخت جمشید دانشگاه بوعلی سینا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان ستون های تخت جمشید دانشگاه بوعلی سینا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید