صادرات خاویار ایرانی به اروپا به مشکل خورد؛ هر کیلو خاویار ایران چند شد؟

به گزارش نقد و بررسی سینما، خاویار، تخم ماهیان خاویاری و جزو مواد غذایی لاکچری در دنیاست که معمولا در وعده صبحانه میل می گردد.

صادرات خاویار ایرانی به اروپا به مشکل خورد؛ هر کیلو خاویار ایران چند شد؟

به گزارش همشهری آنلاین، انواع خاویار امروز در بسته های 15 تا 125 گرمی در بازار موجود است و قیمت آن هم بر اساس کیفیت خاویار، تازگی، مجوز بهداشتی و دامپزشکی و بسته بندی فرق می نماید.

خاویار ایرانی در دنیا مشهور است و کشور های بسیاری از جمله روسیه، ترکیه، ارمنستان و به ویژه کشور های اروپایی مشتری آن هستند. 4 برند معروف خاویار ایرانی شامل خاویار بلوگا (beluga)، آسترا (ossetra)، سوروگا (sevruga) و بری (baerii) است.

خاویار بلوگا به علت سایز دانه ها و طعم برترین کیفیت خاویار سیاه را دارد و به تبع آن، گران ترین نوع خاویار ایرانی است که بیشتر صادر می گردد. برای مثال، قیمت هر 50 گرم الماس بلوگا 3 میلیون تومان است.

خاویار بری هم از مقرون به صرفه ترین نوع خاویار سیاه محسوب می گردد. در جدول زیر میانگین قیمت این دو برند خاویار را می بینید. (قیمت ها به تومان است)

یک کیلو خاویار صادراتی 80 میلیون تومان

به جز بسته های بالا، خاویار به خصوص برای صادرات در وزن های بیشتر هم به فروش می رود. در حال حاضر، قیمت خرده فروشی یک کیلو خاویار پرورشی در بازار داخلی در حدود 30 تا 50 میلیون تومان و قیمت عمده فروشی آن 20 تا 30 میلیون تومان است.

در بخش صادرات، قیمت ها بالاتر است. صادرات خاویار با یورو صورت می گیرد و بیشتر، برند های بلوگا و بری از ایران صادر می گردد. بر این اساس، قیمت هر کیلو خاویار صادراتی امروز بین 800 تا 1700 یورو است. اگر قیمت هر یورو را معادل 47 هزار تومان در نظر بگیریم، برحسب کیفیت و سایز دانه های خاویار، هر کیلو خاویار ایرانی با قیمتی معادل 38 میلیون تا 80 میلیون تومان صادر می گردد.

صادرات خاویار ایرانی به مشکل خورد

اما این ها در حالی است که سال جاری بازار خاویار ایرانی رونق نداشته است. یکی از فعالین در این بخش به همشهری آنلاین گفت: سال جاری شرایط بازار خراب بود و تعداد مشتری هایمان افت داشت. بر این اساس، قیمت ها نسبت به سال گذشته نهایتا تا 10 درصد افزایش یافت.

وی با بیان اینکه سال جاری ما نه در بازار داخلی و نه در صادرات مشتری زیادی نداشتیم، ادامه داد: در بخش صادرات به علت افزایش تحریم ها و مسائل مربوط به نقل و انتقال پول مسائل ما بیشتر بود. مشکل دیگر این بود که استاندارد های دامپزشکی در بعضی مزارع پرورش ماهیان خاویاری رعایت نشد و ماده ضدعفونی نماینده مالاشیت گرین استفاده شد. این اتفاق باعث شد بعضی کشور های اتحادیه اروپا مانند انگلیس روی این موضوع سختگیری نمایند و صادرات ایران افت کند و به مشکل بخورد.

این فعال حوزه پرورش ماهیان خاویاری و صادرات خاویار ادامه داد: در بازار داخلی هم مشتری بسیار کمتر شده. تا پارسال بخش مهمی از خاویار را مسافران ایرانی با خود به خارج می بردند و جهانگرد های خارجی هم به عنوان سوغات خاویار می خریدند، اما انگار سال جاری مقدار سفر و مسافر کم شده است. از طرف دیگر، به خاطر قطعی اینترنت، فروش های آنلاین و اینترنتی کاهش بسیاری پیدا کرد و همه این عوامل باعث شد نسبت به سال گذشته، فروش ما کاهش یابد.

منبع: فرارو

به "صادرات خاویار ایرانی به اروپا به مشکل خورد؛ هر کیلو خاویار ایران چند شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات خاویار ایرانی به اروپا به مشکل خورد؛ هر کیلو خاویار ایران چند شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید