فرهنگ رودخانه ها و تالاب های شمال ایران آنالیز شد

به گزارش نقد و بررسی سینما، طرح پژوهشی فرهنگ رودخانه ها و تالاب های شمال ایران از طرح های پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به انتها رسید.

فرهنگ رودخانه ها و تالاب های شمال ایران آنالیز شد

به گزارش نقد و بررسی سینما به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، علیرضا حسن زاده رییس پژوهشکده مردم شناسی امروز با اعلام این خبر گفت : یکی از عناصر کلیدی دانش میراثی در ایران فرهنگ رودخانه ها و تالاب ها و چگونگی همزیستی با طبیعت در این دو حوزه مهم از محیط زیست کشور است .

او با ابراز تأسف از اینکه فراموشی این دانش میراثی با بحران هایی چون آسیب در برابر سیل و فجایع طبیعی دیگر همراه شده توضیح داد : پژوهشکده مردم شناسی با توجه به ابعاد کاربردی موضوع یاد شده، طرح پژوهشی فرهنگ رودخانه ها و تالاب های شمال ایران را تعریف نموده و این طرح توسط بابک صدیقی به انجام رسیده است.

رییس پژوهشکده مردم شناسی اضافه نمود:با توجه به اهمیت کاربردی فرهنگ رودخانه ها در ایران که می تواند منجر به اصلاح رفتار زیست محیطی و مدل های گردشگری گردد، گزارش یاد شده پس از ویرایش توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر می گردد.

بابک صدیقی مجری طرح پژوهشی فرهنگ رودخانه ها و تالاب های شمال ایران نیز در خصوص این طرح گفت : متاسفانه عناصر مهم فرهنگ رودخانه ها در شمال ایران چون قایق سازی سنتی در حال فراموشی است، در این طرح ضمن انجام مصاحبه با حاملان این فرهنگ ، سعی شده تا فرهنگ رودخانه ها و تالاب های شمال ایران در سه استان گیلان، مازندران و گلستان ثبت و ضبط گردد.

او گفت: در قالب این طرح ، به یاری عکس چشم اندازها و مناظر زیستی مرتبط با رودخانه ها و تالاب ها نیز ثبت و ضبط شده است .

ژیلا مشیری مدیر گروه اسطوره و آیین پژوهشکده مردم شناسی و ناظر علمی طرح نیز این کار را نوآورانه دانست و گفت: برخلاف جنوب ایران که در خصوص فرهنگ زیست محیطی دریا و رودخانه در آن کار شده ، در شمال ایران چنین تحقیقی کمتر مشاهده شده بود .

او اضافه نمود :این پروژه احتیاج به تحقیق در این زمینه را بر طرف می سازد.

منبع: میراث آریا

به "فرهنگ رودخانه ها و تالاب های شمال ایران آنالیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرهنگ رودخانه ها و تالاب های شمال ایران آنالیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید