معرفی و طرز تهیه ادویه آبگوشت

به گزارش نقد و بررسی سینما، آبگوشت یک غذای مقوی، اصیل و ایرانی است. اجزای اصلی آبگوشت شامل گوشت گوسفندی یا گوشت گوساله تازه، سیب زمینی، گوجه فرنگی، نخود، لوبیا و پیاز و ادویه جات است. بعضی ها معتقدند که آبگوشت ادویه خاصی ندارد ولی در صورتی که ادویه ها به آبگوشت طعم و عطر بی نظیری می دهند و نمی گردد به سادگی از آن ها گذشت. اگر شما برای هر غذایی ادویه مخصوص به آن غذا را بکار ببرید، می توانید طعم خوشایندی در آن غذا به وجود آورید. آبگوشت نیز از این قاعده مستثنا نیست و احتیاج به ادویه خاصی دارد.

معرفی و طرز تهیه ادویه آبگوشت

بسیاری از افراد فکر می نمایند ادویه آبگوشت فقط زردچوبه، فلفل و برگ بو است. در صورتی که چنین نیست و در رستوران ها، از ادویه خاص آبگوشت و دیزی استفاده می نمایند تا طعم لذیذی به آن ببخشند. این ادویه ها هم با توجه به جغرافیا و فرهنگ منطقه ای فرق دارد. به عنوان مثال در شمال به آبگوشت پودر سیر رنده شده اضافه می نمایند. و یا در کرمان به آبگوشت زیره اضافه می نمایند. اما تعدادی از ادویه جات در کلیه آبگوشت ها یکسان است که در این مقاله از دسته آشپزی در مجله اینترنتی نقد و بررسی سینما به آنالیز این ادویه ها می پردازیم.

بیشتر بخوانید: اگه آبگوشت تند شد چه کنیم؟

ادویه های پیشنهادی برای استفاده در آبگوشت:

برای درست کردن ادویه در طرز تهیه آبگوشت باید موارد زیر را تهیه نمود و از دستورات پیروی کنید تا به یک ادویه آبگوشت مناسب دست پیدا کنید.

زیره سبز3 قاشق سوپ خوری
تخم گشنیزکوبیده شده 5 قاشق
زیره سیاهیک قاشق سوپ خوری
زردچوبه5 قاشق سوپ خوری
فلفل سیاه2 قاشق سوپ خوری
شنبلیلهخشک 3 قاشق سوپ خوری
برگ پیازچه خشک شده4 قاشق سوپ خوری
آرد گندم سبوس دار500 گرم
پیازیک کیلو

طرز تهیه ادویه آبگوشت

در مرحله اول ابتدا آرد گندم را در داخل یک ماهی تابه مناسب بریزید و بر روی اجاق گاز بگذارید و با حرارت ملایم آن را تفت دهید با بوی خامی که آرد گندم دارد از آن گرفته گردد.

در مرحله دوم ادویه ها را به خوبی پودر کنید و ان ها را با مقداری نمک به آرد گندم اضافه کنید و آن را به خوبی با آرد گندم هم بزنید تا یکدست شوند، سپس ماهی تابه را از روی اجاق گاز بردارید و کنار بگذارید تا سرد گردد.

در مرحله بعدی پیازها را شسته و پوست گرفته و آن ها را با با اندازه بزرگ چرخ می کنیم و سپس آرام آرام پیازها را به ظرف آرد گندم اضافه می کنیم تا برای ایجاد کردن خمیر به هم نچسبند.

دقت داشته باشید که اندازه زردچوبه اضافه شده برای تهیه یک ادویه آبگوشت مناسب باید به قدری باشد که خمیر به دست آمده رنگ طلایی به خود بگیرد.

سپس در مرحله بعد خمیر را بر روی یک پارچه تمیز قرار دهید و در هوای آزاد قرار دهید تا خشک گردد بعلاوه می توانید از پنکه برای خشک شدن سریع بهره ببرید. و هر از گاهی آن را زیر و رو نمایید تا به صورت پودر خشک گردد. خشک کردن با پنکه مزیت دیگری که دارد و این است که عطر ادویه را بیشتر حفظ می نماید و غذا را خوشمزه تر می نماید. خمیر به دست آمده را برای استفاده پودر کنید و در هنگام پخت به آبگوشت اضافه کنید.

یک روش دیگر نیز برای درست کردن ادویه آبگوشت نیز وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

بیشتر بخوانید: برطرف شوری آبگوشت با 8 ترفند ساده!

مواد مورد احتیاج

زیره سبز3 قاشق سوپ خوری
تخم گشنیزکوبیده شده 5 قاشق
زیره سیاهیک قاشق سوپ خوری
زردچوبه5 قاشق سوپ خوری
فلفل سیاه2 قاشق سوپ خوری
شنبلیله خشک3 قاشق سوپ خوری
برگ پیازچه خشک شده4 قاشق سوپ خوری
پودر لیمو عمانی3 قاشق سوپ خوری
پودر دارچیننصف قاشق سوپ خوری

طرز تهیه ادویه آبگوشت

در ابتدا یک ماهیتابه مناسب انتخاب کنید و تخم گشنیز و زیره سبز را در آن بریزید و بر روی اجاق گاز بگذارید و با حرارت ملایم به مدت دو دقیقه تفت دهید.

سپس صبر کنید تا ماهیتابه سرد گردد در مرحله بعد همه ادویه ها را به آن اضافه کنید و کاملا هم بزنید سپس آن ها را در یک هاون بریزید و به خوبی بکوبید تا یک پودر یکنواخت به دست بیاید. برای راحتی کار هم می توانید از آسیاب های برقی نیز استفاده کرد.

ادویه به دست آمده را در یک ظرف شیشه ای در دار و محکم بریزید و آن را در یک جای خنک نگهداری کنید.

- استفاده از چوب دارچین در تهیه ادویه آبگوشت نیز به خاطر خواص چربی سوزی که دارد توصیه شده است.

- سعی کنید که اندازه مواد اولیه را به اندازه بهره ببرید تا طعم ادویه آبگوشت تحت تاثیر یک نوع ادویه خاص قرار نگیرد. به عنوان به عنوان مثال اگر اندازه تخم گشنیز زیاد باشد باعث ایجاد یک طعم شیرین می گردد و اگر اندازه شنبلیله زیاد باشد یک طعم تلخ به ادویه آبگوشت می دهد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آبگوشت (دیزی) در زودپز؛ راحت و سریع????

منبع: اُکالا

به "معرفی و طرز تهیه ادویه آبگوشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی و طرز تهیه ادویه آبگوشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید