نگاه سینما به انوشه انصاری، اولین زن دنیاگرد فضایی دنیا

به گزارش نقد و بررسی سینما، همین روزهای اخیر یعنی 21 شهریور، تولد 54 سالگی انوشه انصاری بود. او که از کودکی آرزوی سفر به فضا را در فکر داشت، بالاخره به اسم اولین زن دنیاگرد فضایی در دنیا و بعلاوه اولین فرد ایرانی، دو روز پس از تولد 40 سالگیش در شهریور سال 1385 از سوی سازمان فضایی روسیه به اسم یکی از مسافران فضاپیمای سایوز، سفر فضایی خود را شروع کرد و پس از 9 روز به زمین بازگشت. انصاری در کتابی به نام رویاهای من برای ستارگان، زندگینامه خود و مسیری که تا رسیدن به سفر فضایی و پس از آن پیموده را، آورده است. اما علاوه بر این، تا به امروز دو فیلم با موضوع این شخصیت ساخته شده. سپیده که یک مستند دانمارکی درباره یک دختر ایرانی است و دنیاگردان فضایی که محصول کشور سوییس است و به صورت مستند مسیری که انوشه انصاری طی نموده را به تصویر می کشد. به مناسبت تولدش و بعلاوه پانزدهمین سالگرد شروع سفر فضایی او، نگاهی داشته ایم به این دو فیلم.

نگاه سینما به انوشه انصاری، اولین زن دنیاگرد فضایی دنیا

جهانگردان فضایی (Space Tourist)

  • کارگردان: کریستین فرای
  • محصول: 2009

این فیلم مستند سوییسی به صورت موازی به دو موضوع می پردازد. از نگاه یک عکاس به نام یوناس بندیکسن زندگی پر مشقت گردآورندگان فقیر فلزات و ضایعات به جای مانده از موشک ها را در قزاقستان، به تصویر می کشد. این موضوع به این علت اتفاق می افتد که دشت های کشور قزاقستان محل سقوط و فرود فضاپیماها و موشک هایی است که از سوی سازمان فضایی روسیه به فضا پرتاب می شوند. بندیکسن سال ها زندگی این افراد را دنبال می نموده و ما در فیلم جهانگردان فضایی به وسیله او با افراد زیادی که جان خود را برای جمع اوری زباله های موشکی به خطر می اندازند، آشنا می شویم. بعلاوه این فیلم به شخصیت هایی مثل انوشه انصاری و چارلز سیمونی، یکی افراد مهم مایکروسافت که به اسم اولین جهانگردان فضایی از مدار زمین خارج شده اند، می پردازد.

جهانگردان فضایی علاوه بر مراحلی که انصاری طی نموده و حتی 20 میلیون دلار هزینه ای که برای این سفر پرداخت نموده ، دقایقی از سفر این زن ایرانی به فضا و شرایطی که در فضاپیما برای او به وجود آمده را به صورت مستند به تصویر می کشد که صحنه های مجذوب کننده و هیجان انگیزی را برای علاقمندان به این فضا وسفرهای فضایی رقم زده است. این فیلم در بسیاری از جشنواره های سینمایی اروپایی مثل فستیوال فیلم سوییس و فستیوال ساندنس مورد توجه نهاده شده و جوایز متعددی هم دریافت نموده است. اما متاسفانه در ایران این فیلم هنوز پس از 12 سال به نمایش درنیامده.

سپیده: دست یافتن به ستاره ها (Sepideh - Reaching for the Stars)

  • کارگردان: بریت مادسن
  • محصول: 2013

سپیده هوشیار که در شهر کوچکی در استان فارس زندگی می نماید عاشق نجوم و ستاره شناسی است. محدودیت های محل سکونت سپیده و مسایل دیگر، موانع زیادی را در مقابل آرزوی این دختر نوجوان به وجود آورده است، اما او سعی می نماید در پی علاقه خود برود. سپیده بیش از پنج سال با خانواده خود، مخصوصا مادر و عمویش در جدال بوده تا بتواند رضایت آنها را برای ستاره شناس شدن خود بدست آورد. این داستان فیلم مستند سپیده: دست یافتن به ستاره ها است که میخواهد با نگاهی متفاوت به زندگی این نوجوان ایرانی در منطقه ها محروم بپردازد. نکته مهم درباره ساخت این فیلم، کارگردان دانمارکی آن، بریت مادسن است. همسر مادسن ایرانی الاصل است و این دو در یک جشنواره ستاره شناسی در ایران، برای اولین بار با سپیده دیدار کردند و تصمیم گرفتند مستندی به زبان فارسی براساس زندگی این دختر ایرانی بسازند. اما نکته ای که این فیلم مستند را به انوشه انصاری مرتبط می سازد، تحت تاثیر بودن سپیده هوشیار از این زن جهانگرد فضایی ایرانی و قراردادن او به اسم الگو است.

خود انصاری هم در چند سکانس پایانی این فیلم حضور دارد. سپیده: دست یافتن به ستاره ها در جشنواره های خارجی مورد استقبال مخاطبان و منتقدان نهاده شد و در همان سال فراوری یعنی 1392 به جشنواره فیلم فجر رسید و در بخش بین الملل آن به نمایش عایدی. علیرغم واکنش های منفی بعضی منتقدان و رسانه های ایرانی به این فیلم که آن را نشان دهنده چهره غیرواقعی از مسائل زنان و حق تحصیل آن ها در ایران می دانستند، فیلم در جشنواره فجر توانست با واکنش های بسیار خوبی روبه رو گردد.

منبع: دیجیکالا مگ

به "نگاه سینما به انوشه انصاری، اولین زن دنیاگرد فضایی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاه سینما به انوشه انصاری، اولین زن دنیاگرد فضایی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید