هشدار آنکارا به ناتو: نباید از بنادر شرق دریای اژه استفاده نظامی کنید

به گزارش نقد و بررسی سینما، وزارت خارجه ترکیه به دولت یونان هشدار داد که کشتی های جنگی ناتو نباید از بنادر واقع در جزایر شرق دریای اژه استفاده نمایند.

هشدار آنکارا به ناتو: نباید از بنادر شرق دریای اژه استفاده نظامی کنید

به گزارش گروه بین الملل نقد و بررسی سینما، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه یکشنبه در بیانیه ای خطاب به ناتو گفت که کشتی ها و قایق های جنگی ناتو حین عملیات در دریای اژه، نباید برای سوختگیری و بازدید از بنادر واقع در جزایر این منطقه استفاده نمایند.

به نوشته وبگاه گریک ریپورتر حامی آکسوی سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در این بیانیه ضمن انتقاد از یونان بابت عدم پایبندی به شرایط غیرنظامی جزایر واقع در شرق دریای اژه گفت، جزایر شرق اژه بر اساس معاهده های بین المللی از جمله معاهده 1923 در لوزان و 1947 در پاریس تحت شرایط خاص هستند.

این دیپلمات ترکیه ای در ادامه از یونان درخواست کرد تا در عمل وضعیت این جزایر را تغییر دهد.در این بیانیه از دولت یونان درخواست شده در راستا سازنده جهت حل مسائل دوجانبه حرکت کند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز دو روز قبل در سخنانی گفت ، ثبات در قبرس و شرق دریای مدیترانه تنها با حفظ حقوق ترکیه و ترک های قبرس نشین حاصل می گردد.

جزیره قبرس بیش از چهار دهه است که به دو بخش ترک نشین در شمال و یونانی نشین در جنوب تقسیم شده و آنکارا روابط مناسبی با بخش یونانی نشین قبرس ندارد. تاکنون نیز کوشش هایی برای اتحاد دو قبرس انجام شده، اما به شکست انجامیده است. گفته می گردد که حدود 20 هزار نظامی ترکیه در این کشور مستقرند.

آنطور که رسانه های یونانی پیشتر اعلام کردند واشنگتن فعالیت نظامی خود را در دریای اژه افزایش داده به طوری که این منطقه به مکان تمرین های نظامی این کشور مبدل شده است.

یونان همچنین مدعی است که ترکیه با برگزاری رزمایش این منطقه را نظامی نموده است.براساس توافقنامه بین آتن و آنکارا در سال 1988، نیروهای دو کشور در فصل تابستان نباید هیچگونه رزمایش نظامی در دریای اژه انجام دهند.

ترکیه اخیرا نیز بابت عملیات حفاری واکتشاف گاز در بخش یونانی نشین قبرس با این کشور دچار مشکل شده است.(جزئیات بیشتر)

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس

به "هشدار آنکارا به ناتو: نباید از بنادر شرق دریای اژه استفاده نظامی کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار آنکارا به ناتو: نباید از بنادر شرق دریای اژه استفاده نظامی کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید