چگونگی بازگشت به کار بهبودیافتگان کرونا ، سرانجام اثرگذاری داروی فاویپیراویر

به گزارش نقد و بررسی سینما، معاون درمان وزارت بهداشت درباره چرایی کاهش موارد بروز و مرگ و میر ناشی از کرونا و همچنین دستور وزیر بهداشت برای رفع نواقص پرونده بیماران کرونا در بیمارستان ها توضیح داد.

چگونگی بازگشت به کار بهبودیافتگان کرونا ، سرانجام اثرگذاری داروی فاویپیراویر

به گزارش نقد و بررسی سینما از ایسنا، دکتر قاسم جان بابایی در ارتباط ویدئو کنفرانسی با نقد و بررسی سینما ضمن تبریک ایام ماه مبارک رمضان در مورد تشریح شرایط کلی بروز، بستری در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از کروناویروس در کشور گفت: ما امروز شرایط بسیار امیدوار کننده ای داریم؛ چرا که موارد بستری شده و سرپایی در حال کاهش هستند. ما در مراجعه سرپایی آمارمان به یک پنجم دوره پیک بیماری رسیده است و بیش از 60 درصد تخت های ما که در اوج بیماری، پُر بودند خالی شده است.

کاهش میزان ورودی بیماران کرونا به بیمارستان ها

وی افزود: البته این اوضاع در تخت های آی سی یو کمی متفاوت است. اکنون 30 درصد ظرفیت ها خالی و 70 درصد آنها پر است؛ علت آن است که شرایط رسیدگی به بیماران قدیمی تر، بهبود یافته و در مجموع اکنون میزان ورودی به آی سی یوها در مقایسه با دوران پیک بیماری کاهش یافته است. تمام این موارد سبب می شود که در انتها شاهد کاهش موارد مرگ و میر ناشی از بیماری نیز باشیم.

جان بابایی ادامه داد: البته یک نکته را در نظر بگیرید آن هم اینکه با توجه به پیک های استانی، استان هایی که آن اوایل دارای پیک بالا بودند مانند قم، کاشان و ... امروز فرایند بستری در این استان ها کاهش یافته است، اما برخی استان ها که با تاخیر وارد دوره پیک شدند ممکن است فرایند بستری تغییر خاصی نداشته باشد، اما در مجموع با بررسی همه موارد فرایندی کاهشی را در کشور مشاهده می کنیم.

بیمه روی تخت برای مبتلایان کرونا فاقد پوشش بیمه ای

وی در پاسخ به سوالی در مورد فرایند تمدید دفترچه های بیمه در دو سازمان بیمه گر بیمه سلامت و تامین اجتماعی گفت: بیمه سلامت از همان روزهای اول گفت که در صورتیکه فرصت دفترچه به اتمام رسیده باشد نیازی به حضور نیست و دفترچه ها به مدت چند ماه تمدید می شود. برخی مسائل نیز در مورد بیمه تامین اجتماعی وجود داشت که رفع شده است. همچنین مقرر شد کسانی که فاقد پوشش بیمه ای هستند و به کرونا مبتلا می شوند روی تخت بیمارستان بیمه سلامت شوند.

فعالیت بیش از 130 آزمایشگاه تشخیص کرونا در کشور

وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالی در مورد دستور وزیر بهداشت برای رفع نواقص پفراینده مبتلایان به کرونا در بیمارستان ها گفت: مشکل کار در دو سه هفته اول شیوع بیماری در کشور وجود داشت. چرا که تعداد آزمایشگاه هایمان کم بود. در آن روزها فقط آزمایشگاه انستیتوپاستور، آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی تهران و آزمایشگاه بیمارستان مسیح دانشوری را داشتیم که حتی نمونه های اخذ شده در سایر استان ها نیز برای بررسی به تهران ارسال می شد اما پس از آن آزمایشگاه های تشخیصی در شهرها و استان های دیگر نیز آغاز به کار کردند؛ به شکلی که در حال حاضر بیش از 130 آزمایشگاه تشخیصی در کشور برای کرونا فعال است و نتایج این آزمایش ها به صورت روزانه اعلام و در پفراینده بیمار ثبت می شود.

وی با تاکید بر اینکه دستور وزیر بهداشت به این معنا نبود که ما اشکالی در ثبت اطلاعات بیماران کرونا داریم، شرح داد: از آنجایی که کاغذهای پفراینده بیماران یکی از محل های آلودگی بود، ما دستور داده بودیم که پفراینده این بیماران که در بخش های کرونایی و به ویژه در آی سی یوها بستری می شوند، بسته بندی شده و حداقل تا 10 روز این بسته بندی باز نشود تا آلودگی آن منتشر نشود. در حال حاضر بیمارستان ها در ثبت سریع اطلاعات بیماران مسئله ای ندارند، چون بیشتر شهرها به آزمایشگاه تجهیز شده و اطلاعات بیمار پس از اخذ تست به سرعت هم در پفراینده کاغذی و هم در سامانه HIS بارگزاری می شود.

وی افزود: پس از شناسایی مشکل در روزهای ابتدایی، مرکز مدیریت بیماری ها لیست سه هفته اول بیماران بستری شده را به دانشگاه ها ارسال کرد تا دانشگاه ها اقدام به تکمیل اطلاعات کرده و این اطلاعات به شکل منسجم در سامانه HIS بیمارستانی ثبت شود. اکنون برای هر بیمار دو کد معین تعریف کرده ایم؛ یکی از این کدها مربوط به افرادی است که نتیجه تست آنها به شکل قطعی مثبت شده و کد دوم مختص بیمارانی است که نتیجه تست آنها منفی شده ولی علائم بیماری را داشته اند که از این افراد به عنوان فرد مشکوک یا محتمل به کرونا یاد می شود. این موضوع برای سایر نقاط نیز صادق است. به عنوان مثال کشور چین هم که روزهای اول به اندازه کافی تست برای انجام آزمایش نداشت بیماران را که دارای علامت بودند به شکل محتمل ثبت می کرد. دستور وزیر بهداشت برای ثبت دقیق این موارد از آن جهت است که در آینده بتوانیم از این نتایج برای کارهای تحقیقاتی استفاده کنیم.

چه خبر از واکسن کرونا؟

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی در مورد ساخت واکسن کرونا تاکید کرد: در هیچ کجای دنیا به مرحله ساخت واکسن نرسیده اند بلکه تنها مراحل مطالعاتی در حال انجام است. ساختار آنتی ژنی ویروس تغییر خاصی نداشته است؛ اگرچه که شاید میزان بروز بیماری در افراد و کشورهای مختلف متفاوت بوده است، اما به طور قطع همه کشورها در مرحله مطالعاتی برای تولید واکسن قرار دارند.

کرونا همچنان داروی اختصاصی ندارد

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد روش های درمانی که برای مبتلایان به کرونا استفاده می شود و از جمله سرانجام طرح پلاسما درمانی بیان نمود: روزانه با اساتید مختلفی که درگیر کرونا هستند از طریق کمیته علمی جلساتی داریم. تا کنون نه کشور ما و نه هیچ کشور دیگری داروی خاصی که به شکل موثر در درمان بیماری موثر باشد شناسایی نکرده است و از سوی دیگر حتی داروهایی که در روزهای اول بر اساس پروتکل ابلاغی که سازمان دنیای بهداشت بر اساس تجربیات چین به ما اعلام کرده بود، امروز مورد سوال قرار گرفته است که آیا اثربخشی کافی دارد یا خیر؟

جان بابایی تاکید کرد: آنچه که امروز ثابت شده است و هم توفیقات زیادی در آن بخش داریم بحث مراقبت درست از بیمار در منزل و یا بیمارستان است. تامین مواد مغذی کافی و مایعات از مهمترین اصول است و در صورتیکه این موارد رعایت شود فرد بیماری را پشت سر خواهد گذاشت.

بالاترین میزان مطالعه پلاسمادرمانی بیماران کرونا در ایران

وی افزود: در مورد پلاسمادرمانی نیز بالاترین میزان مطالعه در کشور ما اجرا شده است. در فاز اول تحقیقات مطالعات خود را بر روی 60 بیمار آغاز کردیم و پس از آن 150 بیمار دیگر نیز پلاسما دریافت کردند. تا کنون نتایج نسبتا خوبی مشاهده کرده ایم، اما همچنان فاز نهایی مطالعه بیماری باقیمانده است. با اتمام کار تحقیقاتی و جمع آوری نتایج از تمام استان ها و شهرها میزان موفقیت خود در این روش را اعلام خواهیم کرد. با توجه به اینکه ایران در رتبه خوبی از نظر اهداء کردن فرآورده های خونی دارد، پلاسما درمانی می تواند روش مناسب و ارزانتری باشد.

علت خلوت شدن بیمارستان ها

وی در پاسخ به سوالی در مورد علت خلوت شدن بیمارستان ها و کاهش موارد بستری بیمارستانی ناشی از کرونا شرح داد: قطعا هم فرایند طبیعی اپیدمی و هم نحوه فاصله گذاری اجتماعی همگی موثر بوده است. پس از شناسایی بیماری در تاریخ 29 بهمن یکی از تصمیمات خوب دولت تعطیلی مدارس و دانشگاه ها از چهارم اسفند ماه بود. پس از آن نیز شاهد کاهش ترددها و فاصله گذاری اجتماعی بودیم که آثار آن دو هفته بعد معین شد و تقریبا از 25 اسفند ماه فرایند کاهشی بروز کرونا در کشور را شاهد بودیم. دقت کنید هر گونه مداخله ای که در کشور انجام شود نتایج آن را دو هفته بعد شاهد خواهیم بود. فاصله گذاری اجتماعی در کنار غربالگری و بیماریابی مناسب وزارت بهداشت باعث شد این فرایند نزولی را ببینیم. امروز ممکن است تست های مثبت افزایش یافته باشد، اما فرایند بستری بیماران در بیمارستان ها کاهشی بوده است.

ابتلای مردان به کرونا بیشتر از زنان است

وی در مورد سهم مردان و زنان در ابتلا به کرونا اظهار کرد: سهم مردان در آمارهای بستری و فوتی بیش از زنان است. این موضوع در همه دنیا به علت حضور بیشتر مردان در کسب و کار و جامعه اتفاق می افتد. البته در مورد جزئیات بیشتر این موضوع در آینده اطلاع رسانی های دقیق تری صورت خواهد گرفت. امروز متوسط سنی فوتی های کرونا به شکل میانگین در حدود 68 سال برآورد می شود.

جان بابایی در پاسخ به سوالی در مورد شناسایی بیمارستان های عاری از بیماران کرونا بیان نمود: اسامی تمامی این بیمارستان ها که پذیرش کننده بیماران کرونا نیستند به دانشگاههای علوم پزشکی اعلام شده و مردم می توانند از طریق صدا و سیمای استانی در این خصوص اطلاعات لازم را به دست آورند.

فعالیت دندانپزشکی ها همچنان ممنوع

وی در پاسخ به سوالی درباره بازگشایی مطب ها شرح داد: از دو هفته قبل دستورالعمل های لازم به مطب ها و درمانگاه های خصوصی ابلاغ شد تا فعالیت خود را با در نظر دریافت برخی ملاحظات همچون رعایت فاصله گذاری فیزیکی آغاز کنند، اما همچنان خدمات دندانپزشکی به جز در موارد اورژانسی شامل این موضوع نمی شود. البته این نگرانی همچنان از سوی مردم وجود دارد که مراجعات به مطب ها و درمانگاه ها همچنان مانند روزهای قبل از شیوع کرونا نشده است. توجه کنید اگر در هر بخشی شاهد عدم استفاده ماسک و دستکش در درمانگاه و مطب بودید می توانید موارد تخلف را به سامانه 190 و یا سازمان نظام پزشکی گزارش دهید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروز جوانان کشور در قالب شرکت های دانش بنیان فعالیت های مناسبی انجام داده اند، تاکید کرد: امروز خیلی از موارد مورد نیازمان را داخل کشور تولید می کنیم که دستاورد بسیار بزرگی است. امروز از نظر تولید ماسک، تجهیزات و حتی تولید دستگاه های حمایتی تنفسی به نقطه خوبی رسیده ایم.

شرایط تعرفه های پزشکی 99 در بخش خصوصی و دولتی

معاون درمان وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی در مورد تعرفه گذاری خدمات در سال 99 اظهار کرد: ما جلسات متعددی با انجمن ها، بیمارستان های خصوصی، مراکز خیریه و سازمان نظام پزشکی داشته ایم و امیدواریم تعرفه ها پس از معین شدن توسط دولت، اعلام شود. در بخش های دولتی سعی کردیم تعرفه ها را پررنگ تر نگاه کنیم تا انگیزه فعالیت برای همکارانمان افزایش پیدا کند. همچنین در بخش های خصوصی نیز تعرفه بخش هتلینگ و فنی را بهتر دیدیم تا توانایی نگهداشت سیستم در این بخش افزایش یابد. از سوی دیگر برای متخصصان اطفال و روانپزشکان نیز تعرفه به شکل مناسب تر و بیشتری دیده شده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد آمار مبتلایان و شهدای کادر درمان در بحران کرونا افزود: این موضوع نیاز به جمع آوری اطلاعات بیشتر و بررسی های بیشتر دارد و تنها کسانی شهید کرونایی اعلام شوند که در ارتباط مستقیم با بیمار مبتلا به کرونا قرار داشته اند.

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی در مورد فرایندهای اخراج در برخی بیمارستان های خصوصی به دنبال شیوع کرونا، گفت: این موضوعات باید از طریق صنف های مربوطه پیگیری شود و وزارت بهداشت نمی تواند در این زمینه نظر خاصی بدهد.

سرانجام اثرگذاری داروی فاویپیراویر

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی در مورد نتایج آزمایش بر روی داروی فاویپیراویر گفت: چندین مطالعه بر روی آن اجرا شده است و تا کنون هیچ مطالعه ای مبنی بر اینکه این دارو می تواند اثربخشی بالایی در درمان بیماران کرونا داشته باشد، وجود ندارد. متاسفانه اتفاقی که در مورد این دارو افتاد یک فرایند غیرحرفه ای بود. مردم باید بدانند هیچ چیز بالاتر از مصلحت بیماران برای ما ارزش ندارد. ساخت این دارو در کشور برای ما مقدور است و حتی مواد اولیه آن را خریداری کرده ایم، اما در صورتیکه اقدام به تولید آن کنیم قطعا از آن برای درمان سایر بیماران عفونی استفاده خواهیم کرد.

چگونگی بازگشت به کار بهبودیافتگان کرونا

جان بابایی در مورد پروتکل ها برای بازگشت به کار بیماران بهبود یافته از کرونا گفت: مهمترین عامل در تصمیم گیری ما فاصله زمانی از زمان ابتلا تا بهبودی است. اگر فرد مبتلا فاقد علامت بود اما تست های آزمایشگاهی او مثبت شده بود از دو هفته بعد از تشخیص بیماری می تواند در محل کار خود حاضر شود. البته به شرط آنکه تمهیداتی را در نظر گرفته و تا دو هفته پس از ورود به محل کار فاصله دو متری خود را با همکارانش حفظ کرده و از تجهیزات حفاظت فردی استفاده کند. اما در مورد مبتلایان دارای علامت از زمان تشخیص بیماری، سه هفته بعد به شرطی که سه روز متداوم علائم بیماری مانند تب و ... را نداشته باشند، می توانند در محل کار حاضر شوند، باز هم به شرط آنکه دو هفته تمهیدات لازم را رعایت کنند. این فرایند برای مبتلایان به کرونا که در بیمارستان ها بستری شده بودند از زمان تشخیص چهار هفته برآورد می شود و پس از چهار هفته می توانند در محل کار حاضر شده و سپس تا دو هفته بعد از تجهیزات حفاظتی استفاده کنند. امروز در حال تقویت روش های سرولوژیک هستیم تا فرایند بیماری در افراد را بهتر بررسی کنیم.

منبع: جام جم آنلاین

به "چگونگی بازگشت به کار بهبودیافتگان کرونا ، سرانجام اثرگذاری داروی فاویپیراویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونگی بازگشت به کار بهبودیافتگان کرونا ، سرانجام اثرگذاری داروی فاویپیراویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید