تمرکززدایی مهم ترین رویکرد بودجه سال آینده شهرداری تهران

به گزارش نقد و بررسی سینما، خبرنگاران آنلاین:معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران با اشاره به اجرای بودجه ریزی عملیاتی در لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده شهرداری تهران گفت: با تمرکززدایی از بودجه های خدمات شهری و اجتماعی، پایه بودجه مناطق به خصوص مناطق کمتر برخوردار پایتخت افزایش یافته است.

تمرکززدایی مهم ترین رویکرد بودجه سال آینده شهرداری تهران

به گزارش خبرنگار شهرنوشت، سکینه اشرفی صبح یکشنبه 12 اسفند در شروع آنالیز بودجه سال 1398 شهرداری در صحن علنی شورای شهر تهران اظهار کرد: جدا از الزامات شورای شهر برای تدوین بودجه سال آینده، دستورالعمل بودجه نیز از سوی وزارت کشور به شهرداری های سراسر کشور ابلاغ شد که بر اساس این الزامات و دستورالعمل، لایحه بودجه سال 98 شهرداری تهران، تدوین شده است.

او به مقایسه بودجه سال آینده با ارقام بودجه های سنواتی شهرداری تهران پرداخت و ادامه داد: اگر مقایسه ای بین بودجه کل کشور و بودجه شهرداری تهران طی سال های 1394 تا 1398 داشته باشیم؛ حاکی از آن است که طی سال های اخیر میزان تورم به ترتیب 9.11، 9.6 و 9 درصد بوده است که با اعمال این نرخ تورم، بودجه شهرداری تهران در سال 97 باید به عدد 230 هزار میلیارد ریال می رسید که با 56 هزار میلیارد ریال بودجه اعمال نشده، سقف بودجه شهرداری تهران در سال 97 حداکثر 174 هزار و 205 میلیارد ریال بود.

اشرفی افزود: با این حساب، بودجه نه تنها افزایش نیافته، بلکه از نظر قدرت خرید سال 1394 و بهای ارائه خدمات به شهروندان در سال های بعد از آن، با کاهش چشم گیری روبه رو بوده و در واقع بودجه با رویکرد انقباضی مصوب شده است.

معاون شهردار تهران با تاکید بر این که طی 4 سال گذشته مجموعه اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای مالی رشد متوسط منفی داشته است، تاکید نمود: طی سال های 92 تا 97 به قیمت ثابث سال 95 رشد متوسط مجموعه اعتبارات حدود 7 درصد کاهش داشته است به طوری که رشد متوسط اعتبارات هزینه ای 11 درصد افزایش و رشد اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای 12 درصد کاهش یافته است.

او در ادامه به جهت گیری های کلی و سیاست های بودجه ای در لایحه بودجه سال آینده شهرداری تهران اشاره نمود و گفت: تجهیز منابع عمومی شهرداری تهران و اتکاء به درآمدهای مالی پایدار، انضباط مالی در بودجه، سامان دهی طرح های تملک دارایی های سرمایه ای، توانمندسازی، اداره مالی و افزایش بهره وری سازمان ها و شرکت ها، بودجه ریزی عملیاتی و همگرایی و هم افزایی در کلیه اقدامات و وظایف برای کاهش هزینه ها مهم ترین رویکردهایی است که به طور کامل در بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته اشرفی، مهم ترین تغییر بودجه سال 98 نسبت به سنوات پیش از آن، تطبیق بودجه با احکام برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران است.

معاون شهردار تهران بودجه ریزی عملیاتی را یکی از موضوع های مهم بودجه سال 98 در راستای سیاست های بودجه ای و احکام برنامه دانست و گفت: با بودجه ریزی عملیاتی، همه اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه بر اساس واحد سنجش، مقدار واحد سنجش و میزان بهای خدمات هر واحد سنجش مورد لحاظ قرار گرفته است.

او توضیح داد: در نتیجه بودجه ریزی عملیاتی، تمرکززدایی به خوبی محقق شده و بعضی اعتبارات حوزه اجتماعی و خدمات شهری که پیش از این در حوزه ستادی تمرکز داشته به واحدهای مناطق گسیل شده است؛ در نتیجه این اقدام حتی پایه بودجه بعضی مناطق نیز تغییر چشم گیری داشته است.

اشرفی با ذکر مثالی در مورد تغییر پایه بودجه مناطق شهرداری تهران گفت: در ده سال گذشته یک کارشناسی از عدد پایه بودجه مناطق اجرا شده و هرسال مبلغی به این پایه افزوده می شد اما سال جاری، این عدد پایه بر اساس ظرفیت هر منطقه متفاوت لحاظ شده به طوری که برای مثال بودجه منطقه یک شهر تهران که منطقه برخورداری محسوب می گردد در سال آینده تنها یک درصد افزایش یافته اما بودجه منطقه 15 تا 27 درصد و بودجه منطقه 16 حداقل 22 درصد رشد داشته است.

معاون شهردار تهران توضیح داد: با بودجه ریزی عملیاتی و تمرکززدایی، مناطق کمتر برخوردار پایتخت بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند.

ذکر این نکته لازم است که رسیدگی به کلیات و جزئیات بودجه سال آینده شهرداری تهران از صبح روز یکشنبه، دوازدهم اسفندماه، در دو نوبت صبح و عصر در دستور کار صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران واقع شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "تمرکززدایی مهم ترین رویکرد بودجه سال آینده شهرداری تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمرکززدایی مهم ترین رویکرد بودجه سال آینده شهرداری تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید