راهکارهایی برای جبران افت یادگیری در مدارس
به گزارش نقد و بررسی سینما، تهران (پانا) - معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تعطیلی مدارس در پی شیوع کرونا در ماه های اخیر، راهکارهایی به منظور کاهش افت یادگیری ارائه کرد و گفت توقف آموزش حضوری، افت یادگیری را چندین برابر در دنیا از جمله در ایران افزایش داد که آزمون های سالانه بیانگر آن است.
به گزارش ایسنا، سید نصرت الله فاضلی با بیان اینکه یادگیری در سند تحول به درک موقعیت و تغییر آن براساس نظام معیار برمی گردد، اظهار کرد: درک موقعیت وابسته به کسب شایستگی است و موقعیت در کتاب های درسی طراحی می شوند.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال در کتاب اول ابتدایی برای اینکه دانش آموز خرید در ساحت مالی را درک کند فرصتی طراحی شده است که او با خانواده اش به بازار برود و گل بخرد تا ارتباط با فروشنده، انتخاب گل، قیمت و دادوستد را یاد بگیرد. ضمن اینکه به همراه مادرش در باره نوع گل، مفاهیم زیبایی و انواع گل آشنایی پیدا می نماید.
معاون اسبق وزارت آموزش وپرورش ادامه داد: در کتاب درسی کاروفناوری دوره دوم مبه وسیلهه دانش آموز با فلزکاری آشنا می گردد و یاد می گیرد چگونه با فلز کار کند، مثلا سوهان کاری را انجام دهد.
فاضلی با بیان اینکه ارزیابی ها به نسبت اهداف کتاب، نشان از فاصله یادگیرنده با اهداف دارد و اغلب خودارزیابی دانش آموز در فرآیند فعالیت به صورت تکوینی انجام می پذیرد، اضافه کرد: کتاب درسی، نقشه ای برای طراحی فرصت یادگیری است. این نقشه باید در مدرسه اجرا گردد. شایستگی دانش آموز به عنوان صفت در هویت او شکل می گیرد. این در حالی است که در مدارس فعلی تنها نقشه خوانی معلم و تکرار آن به وسیله دانش آموز انجام شده و یادگیری به درک مشابه معلم تفسیر می گردد. در دوره ابتدایی با ملاک های ارزشیابی توصیفی چون در حد انتظار، بیشتر کوشش کن، خوب و عالی ارزیابی می گردد و در دوره مبه وسیلهه حداقل دو پنجم نمره احتیاج است.
معاون اسبق وزارت آموزش وپرورش با بیان اینکه ارزشیابی کمی حاکم، هنر تبدیل کیفیت به کمیت است که به قضاوت شهودی معلم و ارزیابی اش وابسته است، گفت: ارزشیابی مبتنی بر قضاوت شهودی برای تبدیل کیفیت بر کمیت در نظام رسمی، در ارزشیابی تکوینی و مستمر شکل می گیرد که متاسفانه در نظام رسمی اسناد (ورقه امتحانی) بر ارزشیابی شهودی مستمر و تکوینی سالانه غلبه دارد.
فاضلی ادامه داد: در این حالت، نگاه هوشمندانه معلم در کلاس به تصحیح ورقه امتحانی تنزل داده می گردد و ارزشیابی و پرسش که موتور محرکه یادگیری است، خود به مانع یادگیری تبدیل می گردد.
وی با اشاره به تعطیلی مدارس در پی شیوع کرونا در ماه های اخیر اظهار کرد: توقف آموزش حضوری، افت یادگیری را چندین برابر در دنیا از جمله در ایران افزایش داد که آزمون های سالانه بیانگر آن است. از سوی دیگر با آغاز آموزش حضوری، پیش آموخته پایه و سال قبل دانش آموزان برای آموزش نو بسیار ضعیف است. بعلاوه مرور پیش آموخته های قبلی در چند پایه فراموش شده است و آموزش های نو نیز بدون ارتباط با دانش قبلی گاهی غیر ممکن و سطحی بوده و گاهی معنادار نیست.
این عضو شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی ادامه داد: این امر بی انگیزگی در تحصیل، اضطراب، پریشانی ذهنی و اعتراض متربی را در پی دارد.
فاضلی با اشاره به اینکه علاوه بر این، تفاوت های اجتماعی در یادگیری های غیرحضوری نیز به تفاوت در یادگیری می انجامد گفت: این در حالی است که در یادگیری حضوری تا حدودی شرایط پایه و اولیه یادگیری برابر است و از حیث برخورداری از مزیت اجتماعی پایه برای آموزش، هر دو خانواده با سواد ، با تجربه زیسته تعلم و تعلیم و دارای رفاه نسبی و شرایط پایدار در راهبری آموزشِ عضو خانواده(دانش آموز) و بعلاوه خانواده کم سواد و درگیر با مسائل زندگی از جمله معیشت، مسکن، اشتغال و عایدی غیر پایدار، برابری هایی دارند.
وی در تبیین راه چارههایی به منظور کاهش افت یادگیری اظهار کرد: ارزشیابی تشخیصی دروس، در ارزیابی و درک اندازه دانش پایه و مرتبط درس نو اهمیت فوق العاده ای دارد تا افت آموزشی در کلاس جبران گردد و یا با ساعات مکمل ساعات آموزشی جبران گردد. بسته های یاد گیری خود آموز دانش آموز مانند کتاب کار و کتاب تمرین نیز می تواند راهگشا باشد. مشارکت دانش آموزان قوی یا حامیان آموزشی مدرسه مانند معاون و مدیر و اولیا نیز راه چاره دیگری برای برطرف ضعف ها است.
معاون اسبق وزارت آموزش وپرورش توضیح داد: بعلاوه مطلوب است ارزشیابی امسال نگاهی به ارزشیابی مبتنی بر اسناد تحولی با رویکرد درک و تغییر موقعیت داشته باشد تا تجربه این نوع ارزشیابی و اصلاح آن، مدلی مناسب برای پویایی آموزش گردد.
فاضلی ادامه داد: علاوه بر آن ارزشیابی از دروس نباید انجام گردد، بلکه ارزشیابی باید از آموخته های دانش آموز باشد. زیرا بخشی از مفاهیم کتاب درسی تدریس نشده و یا تفهیم نشده است و دانش آموز در موقعیت یادگیری قرار نگرفته است بنابراین ارزشیابی از آن صرفا برابر با بودجه بندی کتاب برای کل زمان، آموزش در طول یک سال را بی معنا می نماید. مدارا با دانش آموز مبتلا به توقف آموزش حضوری برای باز پروری و باز آموزی نیز از اصول یاد گیری است. در این شرایط امیدوار کردن دانش آموز نسبت به دانسته هایش و راهبری او برای رسیدن به موقعیت مطلوب، رسالت ارزشیابی در این باره خواهد بود.
منبع: خبرگزاری پانا