شش لیزر در مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز ساخته شد

به گزارش نقد و بررسی سینما، مسئول راه اندازی مرکز تحقیقات لیزر و پلاسما دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: شش لیزر در مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی و ساخته شد.

شش لیزر در مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز ساخته شد

محمد صبائیان، مسئول راه اندازی مرکز تحقیقات لیزر و پلاسما دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با خبرنگار دانشگاه نقد و بررسی سینما، در مورد فعالیت های پژوهشی این مرکز، گفت: طراحی و ساخت اولین لیزر پالسی فوق سریع آتوثانیه برای نخستین بار در کشور و لیزر پیوسته کوک پذیر و فمتوثانیه با دمش نور آبی در مرکز لیزر و پلاسما اجرا شده و کار ساخت لیزر سبز موج پیوسته تک مود 5 وات در دست پیگیری است.

صبائیان اضافه کرد: همچنین طراحی و ساخت لیزر حالت جامد دمیده شده با نور خورشید، لیزر پالسی دی اکسید کربن و دستگاه شکست خواب بذر با لیزر نیز به انتها رسیده است.

مسئول راه اندازی مرکز تحقیقات لیزر و پلاسما دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: همچنین، بیش از 40 مقاله توسط اعضای هیات علمی همکار در مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای این دانشگاه در پایگاه استنادی جی. اس. آر (JCR) چاپ شده است.

وی در مورد همکاری های علمی مرکز لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار کرد: همکاری مشترک با شرکت های دانش بنیان مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، همکاری با دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی رامین در ساخت دستگاه شکست خواب بذر برای نخستین بار در کشور؛ همکاری با دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز در ساخت سامانه تولید پلاسمای مستقیم و سامانه های لیزری برای تحریک پلاسمون های جای گزیده، همکاری با بخش شیمی دانشکده علوم برای از بین بردن سلول های سرطانی ریه با استفاده از لیزر؛ همکاری با دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در مطالعه اثر تابش لیزر بر میکرواورگانسیم های روی دندان و اجرای پژوهش لیزر درمانی سرطان با همکاری دانشکده پزشکی، از اقدامات این بخش است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز از ارائه چهار سخنرانی در شرکت گاز استان در ارتباط با طراحی و ساخت دستگاه حس گر گاز متان و اتان با لیزر مادون قرمز خبر داد و بیان نمود: همچنین در همکاری با سازمان برنامه و بودجه استان، اداره هواشناسی خوزستان، سازمان آب و برق و... بیش از 10 پیشنهاده پژوهشی تهیه و ارائه شده است.

وی ادامه داد: تولید نیمه صنعتی لامپ زنون، کسب حمایت مالی و ابزاری برای تولید نیمه صنعتی لامپ فلش و قوس زنون و آرگون، کسب حمایت ابزاری برای ساخت طیف سنج XUV/VUV و اجرای طرح سنتز گرافین به روش فلش برای تولید انبوه، از جمله دیگر فعالیت های مرکز لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز در این بخش هستند.

صبائیان اظهار کرد: گسترش ارتباطات علمی (نظری و تجربی) با محققان خارج از کشور، زمینه سازی برای تبادل دانشجوی بین المللی، شرکت در پروژه های تحقیقاتی بین المللی، برگزاری سمینار تخصصی ملی و بین المللی به صورت مجازی و درآمدزایی مرکز نیز از جمله مهم ترین برنامه های همکاری های علمی آینده مرکز لیزر و پلاسمای دانشگاه هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "شش لیزر در مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شش لیزر در مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید