خانه تاریخی بچاری آبادان در خطر تخریب

به گزارش نقد و بررسی سینما، ملک مجاور خانه تاریخی بچاری آبادان بدون دریافت مجوز از اداره میراث فرهنگی این شهر تخریب شده است در حالی که سال هاست این خانه به حال خود رها شده و عملیات تخریب ملک مجاور بدون حضور کارشناس میراث همراه بوده است.

خانه تاریخی بچاری آبادان در خطر تخریب

با وجود آنکه بر اساس قانون، تخریب املاکی که در مجاورت بناهای تاریخی ثبت شده در لیست آثار ملی قرار دارند، باید با اطلاع سازمان میراث فرهنگی و زیر نظر کارشناسان این سازمان صورت گیرد، اما تخریب ملک مجاور خانه تاریخی بچاری آبادان بدون مجوز میراث فرهنگی آبادان انجام شده است.

دبیر و سخنگو انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان با اعلام این مطلب گفت:

پس از پیگیری های مختلف متوجه شدیم که هفته گذشته پس از وقت اداری، مالک خانه مجاور خانه تاریخی بچاری آبادان با مجوز شهرداری آبادان و بدون اطلاع میراث فرهنگی، به تخریب خانه خود اقدام کرد که در بازرسی های به عمل آمده از طرف ماموران یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی آبادان متوجه این اقدام شدند.

مجتبی گهستونی با اشاره به پیگیری هایی که از میراث فرهنگی شهرستان آبادان داشته اعلام کرد که مدیریت این اداره مدعی است پیش از این، طی نامه ای به شهرداری آبادان محل های ثبت میراث شده، اطلاع داده شده و شهرداری پیش از صدور پروانه تخریب و ساخت و ساز در مجاورت این ساختمان ها باید با میراث فرهنگی هماهنگ می کرد.

خانه بچاری یک بنای 2 طبقه و با طراحی خاص، چوب بری های زیبا و حالت ایوانی است که می توان با احیای آن کاربری های متنوعی تعریف و به تبع آن اشتغال و عایدی ایجاد کرد.

گفته می گردد از صاحب ملک خانه بچاری خواسته شده برای برآورد خسارت وارده به این خانه به میراث فرهنگی مراجعه کند. بعلاوه طی نامه های جداگانه به فرمانداری ویژه و شهرداری آبادان این موضوع اطلاع رسانی شد تا جلو ادامه فعالیت تخریب در مجاورت خانه بچاری گرفته گردد.

دبیر انجمن تاریانا با اعلام اینکه کاربری زمین مجاور ملک بچاری فضای سبز است اعلام کرد که اما مالک پیروز شده مجوز ساختمان چهارطبقه در حریم خانه بچاری را بگیرد. با این وجود، مالک به ساخت ساختمان چهارطبقه راضی نیست و اعلام نموده ساختمان او 9 طبقه خواهد بود.

در این میان گفته می گردد، برای تخریب ملک جانبی خانه بچاری از سوی شهرداری آبادان در تاریخ 93/9/12 استعلام شد و در تاریخ 93/9/16 اداره میراث آبادان از اداره کل استعلام کرد که در تاریخ 93/9/17 اداره کل میراث خوزستان بدون آنالیز کارشناسی اجازه تخریب ملک مجاور را صادر و اجازه ساخت 4 طبقه را داده است این درحالی است که خانه بچاری دو طبقه است. در همان تاریخ 93/9/17 اداره آبادان به ریاست (شمس الدین نوربخش) مطالب همان نامه را ابلاغ و اجازه تخریب و ساخت 4 طبقه را صادر نموده است. نکته قابل توجه آن است که در طرح جامع این ملک یعنی ملک مجاور خانه بچاری، فضای سبز در نظر گرفته شده اما شهرداری منطقه یک آبادان اجازه ساخت داده است.

گفتنی است که در تابلوی مجاور ساختمان که مشخصات ساختمان در حال احداث روی آن ثبت می گردد تعداد طبقات 9 طبقه نوشته شده است.

خانه بچاری مربوط به دوره قاجاریه در آبادان است و در خیابان دبستان روبروی سینما نفت واقع شده و 23 شهریور 1382 با شماره ثبت 9968 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: کجارو / chn.ir

به "خانه تاریخی بچاری آبادان در خطر تخریب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه تاریخی بچاری آبادان در خطر تخریب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید